تشخیص روند بازارها | چه عواملی باعث می‌شوند بازارها صعودی یا نزولی باشند؟

تشخیص روند بازارها | چه عواملی باعث می‌شوند بازارها صعودی یا نزولی باشند؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

در بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی شناخت روند عاملی برای درک و تحلیل شرایط بازار و همچنین پیش‌بینی شرایط آینده آن است. همچنین اندیکاتورهایی مانند مکدی و RSI به معامله‌گران برای بررسی روند کمک می‌کنند. اما روندها چگونه به‌وجود می‌آیند، چگونه تغییر می‌کنند و چه عواملی بر آن‌ها تاثیر می‌گذارند؟ در این مطلب از صرافی هیتوبیت به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم و با نکات تشخیص روند بازارها آشنا می‌شویم.

شناخت فرصت‌های معاملاتی با تشخیص روند بازارها

روند بازار چیست؟

تقریبا اکثر دارایی‌ها در بازارهای مالی جهانی دارای نوسان قیمت هستند. نوسان قیمت به‌معنای کاهش و افزایش قیمت است. البته گاهی نیز قیمت در یک دوره زمانی خاص تقریبا ثابت است. ما به این حالت‌ها در نمودارهای قیمت، روند می‌گوییم. بنابراین روند بازار را می‌توان به‌سادگی به شکل یک جهت معین در نمودار قیمت در یک بازه زمانی خاص تعریف کرد. همچنین روند علاوه‌بر قیمت می‌تواند در مورد پارامتر دیگری به نام حجم معاملات تعریف و بررسی شود. البته معمولا این دو عامل در کنار هم بررسی می‌شوند. به این شکل که قیمت، جهت روند و حجم معاملات، قدرت روند را در همان جهت نشان می‌دهد.

چرا تشخیص روند بازارها اهمیت دارد؟

تشخیص روند بازارها هم برای تحلیلگران تکنیکال و هم برای تحلیلگران فاندامنتال اهمیت دارد. نکته عمومی این است که تغییرات روند دارای قواعدی است. در تحلیل تکنیکال، تغییرات روند نشان‌دهنده عوامل اساسی بازار مانند میزان عرضه و تقاضا و رفتارهای خریداران و فروشندگان و نیز هیجانات حاکم بر بازار است. در روش تحلیل فاندامنتال نیز به‌دنبال عواملی هستیم که باعث تغییرات روند می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توانیم فرصت‌های معاملاتی پیش رو را حدس بزنیم. بنابراین در هر دو روش، از تحلیل روند و یا عوامل موثر بر آن می‌توان برای شناسایی نقاط مناسب برای ورود به معاملات یا خروج از آن‌ها استفاده کرد.

چرا تشخیص روند بازارها اهمیت دارد؟

انواع روند در بازارهای مالی

تفاوتی ندارد در حال تحلیل روند در کدام بازار باشید؛ در همه بازارها از جمله بورس سهام، بورس کالا، فارکس، ارز دیجیتال، بازار CFD و … 3 نوع روند وجود دارند که باید با آن‌ها آشنا باشید. شناخت این روندها به شما در تصمیم‌گیری معاملاتی کمک می‌کند.

این 3 نوع روند عبارتند از:

  • روند صعودی: این نوع از روند باعث ایجاد حالتی می‌شود که به آن بازار گاوی می‌گوییم. در چنین بازاری اگرچه در یک بازه زمانی، صعودها و نزول‌های فراوانی دیده می‌شوند ولی با این حال وقتی قله‌ها یا کف‌های قیمت را به‌شکل یک خط به هم متصل کنید، شیب این خط، افزایشی است. بنابراین قیمت در حال افزایش است.
  • روند نزولی: نزول مداوم قیمت‌ها حالتی را در بازار ایجاد می‌کند که به آن بازار خرسی می‌گوییم. در چنین بازاری اگرچه قیمت‌ها افت و افزایش مداوم دارند اما وقتی نقاط کف یا قله‌های قیمت را در یک بازه زمانی معین به هم متصل می‌کنیم، شیب این خطوط، کاهشی است. بنابراین قیمت‌ها در حال کاهش هستند.
  • روند خنثی: روند خنثی زمانی ایجاد می‌شود که بازار نه صعودی است و نه نزولی. به‌عبارت دیگر وقتی کف و سقف منحنی قیمت را به هم متصل می‌کنیم، خطوط ایجاد شده تقریبا مسطح هستند و قیمت در طول این بازه زمانی، کاهش یا افزایش محسوسی نداشته است.
  • انواع روند در بازارهای مالی

چهار فاکتور مشترک برای تشخیص روند بازارها

پیش از هر چیز باید بگوییم عوامل موثر بر روند بازارها متناسب با نوع بازار با هم تفاوت‌هایی دارند. این یعنی عوامل موثر بر بازار سهام با عوامل موثر بر بازار متفاوتی مانند بازار ارز دیجیتالی، تفاوت‌های زیادی دارند. با این حال اگر بخواهیم چند عامل موثر بر روند را شناسایی کنیم که بین تمامی بازارهای مالی مشترک باشند می‌توانیم به چند عامل زیر اشاره کنیم:

  • سیاست‌های مالی دولتی: کشورها از طریق سیاست‌های مالی خود تاثیر زیادی بر بازارهای داخلی می‌گذارند. برخی از این سیاست‌ها عبارتند از: تغییرات نرخ بهره بانکی، کاهش یا افزایش مخارج دولتی، تغییرات نرخ بیکاری، تغییرات نرخ مالیات و … . نکته قابل توجه این است که همین فاکتورها بر اساس قدرت اقتصادی کشور مورد نظر می‌توانند حتی بر بازارهای مالی جهانی نیز موثر باشند.
  • معاملات بین‌المللی: جریان پولی بین کشورها یکی از فاکتورهای تعیین کننده قدرت و نرخ ارز کشورها است و این فاکتورها نیز هم بر بازارهای ملی و هم بر بازارهای بین‌المللی تاثیر دارند. برای درک این روابط مالی بین‌المللی بیش از هر چیز می‌توانید به آمار واردات و صادرات کشورها و کشورهای مبدا و مقصد واردات و صادرات دقت کنید.
  • عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا دو فاکتور بی‌رقیب در بازارهای مالی هستند که برای تشخیص روند بازارها باید آن‌ها را بررسی کنید. از جهت مخالف می‌توان با بررسی جهت روند و بررسی حجم معاملات، شرایط عرضه و تقاضا در بازارها را بررسی کرد. در واقع تغییرات قیمت دارایی‌ها عموما پاسخی به میزان عرضه و تقاضای همان دارایی است.
  • حدس و گمان و رفتارهای معامله‌گران: معامله‌گران مختلف، روش‌ها، ویژگی‌های شخصیتی و نظرات مختلفی نسبت به بازارهای مالی دارند. این تفاوت‌ها در مجموع بر روند بازارها اثر می‌گذارند. با وجود این تفاوت‌ها هیجانات بازار معمولا نشان‌دهنده واکنش‌های هیجانی مشترک معامله‌گران نسبت به عوامل گوناگون مانند خبرهای اقتصادی یا حتی شایعات است.

فاکتورهای موثر بر روند در بازار ارز دیجیتال

اگر به‌دنبال تشخیص روند بازارها بر اساس شناخت عوامل موثر بر بازار هستید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدامی، بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید. زیرا تفاوت دارایی‌ها و سازوکارهای بازارها، باعث می‌شوند که عوامل موثر بر روند در آن بازارها با هم تفاوت داشته باشند.

این مساله به‌ویژه در مورد بازار ارز دیجیتال صادق است؛ زیرا بازار کریپتو یک بازار جدید، مبتنی‌بر فناوری‌های فوق پیشرفته و بازاری با یک ویژگی فریبنده و متفاوت به نام تمرکززدایی است. این ویژگی در کنار بهره‌مندی دارایی‌های این بازار و سازوکار داخلی آن از فناوری بلاک‌چین باعث شده است که این بازار از هر لحاظ با دیگر بازارهای سنتی و حتی مدرن تفاوت‌های فراوانی داشته باشد و از عوامل متفاوتی تاثیر بپذیرد. در ادامه با برخی از این عوامل آشنا می‌شویم.

فاکتورهای موثر بر روند در بازار ارز دیجیتال

مقررات دولتی نسبت به ارزهای دیجیتالی

شعار اولیه بیت کوین، رهایی همیشگی از نظارت بانک‌های مرکزی و مقررات دولتی بوده است. با این حال دولت‌ها به‌طور غیر مستقیم یا مستقیم می‌توانند تاثیراتی بر این بازار داشته باشند. یکی از این تاثیرات همان تصمیم‌گیری نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی کشورها در مورد پذیرش یا عدم پذیرش ارزهای دیجیتالی به‌عنوان یک روش پرداخت قانونی و مواردی از این دست اشاره کرد.

نگرانی‌های امنیتی در بازار ارزهای دیجیتالی

با خرید بیت کوین، شما یک کالای فیزیکی را خریداری نمی‌کنید که به درب خانه شما ارسال شود. بلکه این یک دارایی دیجیتالی است و با وجود فناوری‌های پیشرفته پروژه‌های ارز دیجیتال و صرافی‌های آنلاین هرازگاهی این پلتفرم‌ها و نیز پلتفرم‌های کیف پول دیجیتال و … دچار حملات هکری و دیجیتالی می‌شوند. برای مثال دستبرد هکری به یک صرافی برتر جهانی می‌تواند باعث افت قیمت‌ها، افزایش فروش دارایی‌های دیجیتالی و کاهش تمایل به خرید شود.

افزایش کاربرد دارایی‌های دیجیتالی

یکی از عواملی که به شما در تشخیص روند بازارها کمک می‌کند این است که بررسی کنید آیا کاربرد دارایی‌های مورد نظر شما در آن بازار در حال افزایش است یا نه؟ برای مثال وقتی کاربردهای هوش مصنوعی افزایش می‌یابد می‌توانید انتظار داشته باشید، قیمت سهام شرکت‌های فعال در عرصه ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی افزایش یابد. همین شرایط نیز در بازار ارز دیجیتالی حاکم است.

افزایش کاربرد دارایی‌های دیجیتالی

برای مثال یکی از نیازهای شرکت‌های فعال در عرصه بلاک‌چین، امکان افزایش تعامل بین بلاک‌چین‌های مختلف است. بنابراین پروژه‌هایی که این امکان را فراهم می‌کنند، پروژه‌هایی موفقی هستند که محبوبیت آن‌ها معمولا روبه‌افزایش است و همین مساله باعث می‌شود قیمت توکن بومی آن‌ها نیز افزایش یابد. این مثال فقط یک زمینه مرتبط با کاربردهای ارزهای دیجیتالی بود و برای بررسی روند می‌توانید به کاربردهای هر دارایی دیجیتالی دقت کنید.

ترس و طمع؛ دو عامل مهم در تشخیص روند بازارها

شاخص‌های ترس و طمع دو شاخص موثر بر شکل‌گیری یک روند یا تغییر روند در بازارهای گوناگون هستند. با این حال این معیارها در بازار ارز دیجیتال بیشتر از بازارهای دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین امروزه ابزارها و اندیکاتورهایی وجود دارند که می‌توانند متناسب با فاکتورهایی مانند تغییرات حجم معاملات، تغییرات قیمت و مواردی از این دست، حتی هیجانات ترس و طمع در بازار را به داده‌های کمی یا عددی تبدیل کنند. بنابراین شما می‌توانید با بررسی این داده‌ها در مورد همسویی یا عدم همسویی با این هیجانات و ورود یا عدم ورود به معاملات تصمیم‌گیری کنید.

پوشش رسانه‌ای در مورد بازار کریپتو

خبرها همیشه از مهم‌ترین عوامل تشخیص روند بازارها بوده‌اند. گاهی خبری مانند پذیرش ارزهای دیجیتالی به‌عنوان روشی برای پرداخت هزینه در پلتفرم‌های برتر تجارت آنلاین از جمله آمازون و علی بابا می‌تواند یک روند نزولی و بازار خرسی را به یک روند صعودی و بازار گاوی تبدیل کند. از دیگر خبرهای موثر بر بازار ارز دیجیتال می‌توان به توییت‌های افراد بانفوذ در این بازار مانند ویتالیک بوترین، خالق اتریوم و نیز سرمایه‌گذارانی مانند ایلان ماسک اشاره کرد.

پوشش رسانه‌ای در مورد بازار کریپتو

چه عواملی بر بازار بورس تاثیر می‌گذارند؟

یک فرض کلی در روش تحلیل تکنیکال وجود دارد و آن این است که قیمت فعلی دارایی (و البته تاریخچه قیمت) حاوی تمامی اطلاعاتی است که یک معامله‌گر به آن نیاز دارد. با این حال حتی تریدرهای روزانه نیز می‌دانند شناخت عوامل خارجی موثر بر بازار اهمیت بالایی دارد. طبعا آشنایی با این عوامل برای سرمایه‌گذاری بلند مدت اهمیت بیشتری دارد. در مورد بازار سهام، عوامل موثر بر روند با بازار ارز دیجیتالی اندکی متفاوت هستند که برخی از آن‌ها تیتروار با هم مرور می‌کنیم:

  • میزان نقدینگی بازار
  • نرخ تورم
  • تولید ناخلص داخلی
  • نرخ بیکاری
  • نرخ بهره بانکی
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار
  • رقابت‌های تجاری بین شرکت‌ها
  • شرایط اقتصادهای ملی
  • شرایط اقتصاد جهانی
  • اخبار اقتصادی
  • بلایای طبیعی، جنگ‌ها و …
  • شرایط تجاری شرکت مورد نظر و صنعتی که در آن قرار دارد

استراتژی معاملاتی روند چیست؟

استراتژی معاملاتی روند (Trend Trading) یک استراتژی معاملاتی است که در آن تصمیمات معامله‌گر یا سرمایه‌گذار ارتباط مستقیم با تشخیص روند بازارها دارد. مزیت این استراتژی در این است که تغییرات قیمت‌ها عموما دارای الگوهایی تکرارپذیر هستند. بنابراین معامله‌گران می‌توانند با بررسی مواردی چون تاریخچه قیمت دارایی، بررسی روند در بازه‌های زمانی مختلف و بررسی حجم معاملات در طول یک روند، آینده نمودار قیمت و روند بازار را پیش‌بینی کنند و این یعنی شناسایی فرصت‌های معاملاتی.

استراتژی معاملاتی روند چیست؟

بهترین اندیکاتورها برای تشخیص روند بازارها

اگرچه تریدرهای روند، شرایط روند را در بازار، ملاک تمامی تصمیم‌گیری‌های معاملاتی خود می‌دانند اما تشخیص و بررسی روند برای دیگر معامله‌گران در استراتژی‌های دیگر معاملاتی نیز دارای اهمیت است. یکی از بهترین روش‌های تشخیص روند بازارها استفاده از اندیکاتورهای تشخیص روند است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین اندیکاتورها برای تشخیص و بررسی روند آشنا می‌شویم:

  • اندیکاتور مکدی (Moving Average Convergence Divergence) یا اندیکاتور MACD که نقاط واگرایی و همگرایی میانگین‌های متحرک را نشان می‌دهد
  • اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) یا اندیکاتور RSI که قدرت بازار و نیروهای آن را تشخیص می‌دهد
  • اندیکاتور باندهای بولینگر (Bollinger Bands) که برای تشخیص هیجانات بازار کاربرد دارد
  • اندیکاتور OBV که یک اندیکاتور مومنتوم است و حجم تعادلی را نشان می‌دهد
  • اندیکاتور CCI برای بررسی روندها در دراز مدت کارایی بیشتری دارد
  • اندیکاتور ATR یا Average True Range مناسب برای دوره‌های زمانی رنج در بازار
  • اندیکاتور Alligator که دارای میانگین‌های متحرک با بازه زمانی بیشتر است
  • اندیکاتور MFI یا شاخص جریان نقدینگی که ورود نقدینگی به بازار و خروج نقدینگی از بازار را به همراه حجم معاملات نشان می‌دهد
  • اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average) یا اندیکاتور MA
  • اندیکاتور میانگین متحرک نمایی یا EMA
  • اندیکاتور میانگین متحرک ساده یا SMA
  • اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku Kinko Hyo)
  • بهترین اندیکاتورها برای تشخیص روند بازارها

تشخیص روند بازارها؛ راهکاری برای سودآوری بیشتر در هیتوبیت

مفهوم روند در بازار، مفهومی است که مورد علاقه معامله‌گران در هر دو روش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. با تشخیص و بررسی روند می‌توانید در روش تحلیل تکنیکال با شرایط فعلی بازار و مواردی مانند قیمت و حجم معاملات و نیز احساسات حاکم بر بازار آشنا شوید. همچنین در روش تحلیل فاندامنتال از عوامل موثر بر روند می‌توانیم برای انتخاب بهترین زمان برای ورود به معاملات و یا خروج از آن‌ها استفاده کنیم. ما در صرافی هیتوبیت این امکان را برای شما هولدرها و تریدرها فراهم کرده‌ایم بتوانید از بهترین اندیکاتورها و نمودارها برای تشخیص روندهای بازار استفاده کنید. برای استفاده از خدمات متنوع هیتوبیت و سودآوری از بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید همین الان از طریق سایت ما اقدام کنید.

نوشتهٔ پیشین
استراتژی معاملاتی | چگونه از انواع استراتژی برای ترید استفاده کنیم؟
نوشتهٔ بعدی
ماشین مجازی اتریوم | EVM چیست و چگونه در بلاک چین عمل می‌کند؟
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست