چگونه از انواع استراتژی برای ترید استفاده کنیم؟

استراتژی معاملاتی | چگونه از انواع استراتژی برای ترید استفاده کنیم؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

استراتژی معاملاتی (Trading strategy) یک طرح کلی است که به شما کمک می‌کند تا یک وضعیت خاص در بازار مانند یک فرصت معاملاتی را شناسایی کنید. استراتژی معامله همچنین امکان بررسی قیمت و روند را در بازار ایجاد می‌کند. برای دستیابی به این اهداف از روش‌های تحلیل بازار مانند تحلیل تکنیکال و فاندامنتال استفاده می‌شود؛ با این حال بیشتر استراتژی‌های معامله بر روش تحلیل تکنیکال تمرکز دارند. در این مطلب از صرافی هیتوبیت با نکات استفاده و انواع استراتژی‌های معاملاتی آشنا می‌شویم.

استراتژی معاملاتی رمزارزها

استراتژی معاملاتی با سبک معامله چه تفاوتی دارد؟

برای درک استراتژی معاملاتی باید تفاوت آن با سبک معامله (Trading style) را بشناسید. سبک معامله بیش از هر چیز با پارامتر زمان در ارتباط است. یعنی این‌که شما در چه فواصل زمانی معامله می‌کنید و این‌که عموما چه مدت، موقعیت‌های معاملاتی را باز نگه می‌دارید. در مقابل، استراتژی، بیش از هر چیز به تعیین فرصت مناسب برای معامله بر اساس شرایط بازار اشاره دارد. این که کدام نقطه قیمت را برای ورود به معامله یا خروج از آن انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که مفهوم سبک و استراتژی معامله، مقداری با هم همپوشانی دارند.

اهمیت استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی نشان‌دهنده رویکرد شما به‌عنوان معامله‌گر نسبت به بازار است و شما بر اساس آن دارایی‌های بازار (فارکس٬ ارز دیجیتال، سهام و …) را خریداری می‌کنید و یا می‌فروشید. انواع مختلفی از استراتژی‌های معامله وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوسان‌گیری، نیوز تریدینگ٬ اسکالپینگ و … اشاره کرد. اما هدف اساسی تمامی آن‌ها، سودآوری و کاهش ریسک معاملات است.

تقریبا اکثر استراتژی‌های معاملاتی از شاخص‌های تحلیل تکنیکال برای بررسی روند و خطوط حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند و می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا زمان مناسب برای معامله موفق را شناسایی کنند.

انواع استراتژی‌های معاملاتی

استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی وجود دارند که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از آن‌ها استفاده می‌کنند. انتخاب این استراتژی‌ها به عواملی مانند اهداف مالی، میزان تحمل ریسک و نوع بازار و دارایی‌های آن بستگی دارد. همچنین روش استفاده افراد از استراتژی‌ها با هم تفاوت دارد و بر اساس سبک معامله٬ می‌توان استراتژی را به نوعی تنظیم یا شخصی‌سازی کرد. در ادامه با برخی از محبوب‌ترین انواع استراتژی‌های معاملاتی آشنا می‌شویم.

استراتژی معاملاتی کریپتو

استراتژی معاملاتی روزانه

معاملات روزانه را به نوعی می‌توان هم سبک معاملاتی و هم استراتژی معاملاتی دانست. زیرا این روش، ارتباط مستقیمی با زمان دارد. در این نوع از معاملات، معامله‌گر در هر روز، چندین موقعیت معاملاتی را باز می‌کند و در زمان کوتاه نیز آن‌ها را می‌بندد. البته گاهی نیز پیش می‌آید که معامله‌گر تصمیم می‌گیرد از یک موقعیت معاملاتی خارج نشود و آن را تا روز بعد باز بگذارد. رایج‌ترین بازه‌های زمانی معامله در این استراتژی عبارتند از:

  • چهار ساعته
  • یک ساعته
  • سی دقیقه‌ای
  • پانزده دقیقه‌ای

استراتژی ترید روزانه برای معامله‌گران مبتدی فریبنده است، زیرا این تصور پیش می‌آید که در یک روز می‌توانند چندین معامله سودآور داشته باشند. اما حقیقت این است که این استراتژی به مهارت‌های زیادی نیاز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مدیریت زمان، روانشناسی بازار، مدیریت ریسک، تسلط بر انواع اندیکاتورها و تکنیک‌های تحلیل فنی اشاره کرد. همچنین این استراتژی فقط مناسب کسانی است که می‌خواهند فعالانه در بازار حضور داشته باشند و بخش زیادی از شبانه‌روز را فقط به این کار اختصاص دهند.

استراتژی معاملات نوسانی

سوئینگ تریدینگ (Swing trading) یا معامله نوسانی نوعی  است که می‌توان از آن برای بازه‌های زمانی کوتاه و بلند استفاده کرد. این روش هم برای معامله‌گران باتجربه و هم برای معامله‌گران مبتدی پیشنهاد می‌شود. در این روش شما یک دارایی را خریداری می‌کنید و بعد از چند روز یا چند هفته یا بیشتر آن را در قیمتی بالاتر از قیمت خرید، می‌فروشید. مبنای استراتژی معاملات نوسانی، بررسی روند در بازار است. بنابراین تریدرها در این استراتژی با روش‌های مختلفی به بررسی نمودارها می‌پردازند، روند را تشخیص می‌دهند و تغییر روند یا ادامه روند را پیش‌بینی می‌کنند.

استراتژی معاملاتی معامله گران

برخی معامله‌گران در این استراتژی برای تصمیم‌گیری در مورد زمان ورود به معامله یا خروج از آن فقط به شاخص‌های تکنیکال اتکا دارند. با این حال از آن‌جا زمان معاملات از معاملات روزانه بیشتر است، بهترین کار این است که با عوامل فاندامنتال موثر بر بازار نیز آشنا باشید. به این ترتیب می‌توانید ریسک معاملات را کاهش و شانس سودآوری را افزایش دهید.

برخی از اندیکاتورهای مورد استفاده در روش سوئینگ تریدینگ عبارتند از:

  • اندیکاتور مکدی
  • اندیکارتور قدرت نسبی یا RSI

استراتژی معاملاتی هولد

حتما درباره هولد ارزهای دیجیتالی شنیده‌اید. هولد یک استراتژی رایج در اکثر بازارهای مالی جهانی از جمله ارز دیجیتال، بورس کالا، بازار سهام و … است. در این روش شما یک (یا چند) دارایی را در خریداری می‌کنید و آن را برای مدت طولانی نگهداری می‌کنید. سپس آن را در زمان مناسب و با قیمت مناسب می‌فروشید. برای مثال در بازار ارز دیجیتال بسیاری از سرمایه‌گذاران، هولدرهای ارزهای دیجیتال محبوب از جمله بیت کوین، اتریوم، کاردانو و … هستند. روش هولد چندین مزیت دارد که آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • نگهداری از سرمایه در قالب دارایی‌های بازارهای مالی مانند ارز دیجیتالی، طلا و سهام از سرمایه شما در برابر مشکلات تورم و تغییرات اقتصادهای ملی محافظت می‌کند
  • در روش هولد نیازی نیست شما زمان زیادی را به تحلیل بازار و بررسی اندیکارتورها و نمودارها اختصاص دهید
  • روش هولد از سرمایه شما در برابر نوسانات کوتاه‌مدت بازار محافظت می‌کند
  • اکثر دارایی‌های برتر در بازارهای جهانی دارای سود مناسب سالیانه هستند و ریسک این روش معاملاتی بسیار کمتر از معاملات روزانه است

موفقیت در استراتژی هولد به آشنایی سرمایه‌گذاران با هر دو روش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بستگی دارد. در ضمن در این استراتژی، عوامل فاندامنتال نقش عمده‌ای دارند. زیرا بازارها در درازمدت نسبت به تغییرات اقتصاد جهانی واکنش نشان می‌دهند. با این حال برای رصد شرایط کلی بازار می‌توانید از ابزارهای مبتنی‌بر نمودار استفاده کنید.

استراتژی معاملاتی الگوریتمی

استراتژی معاملاتی الگوریتمی

معامله‌گران در معاملات الگوریتمی از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای ورود به معاملات و خروج از آن‌ها بهره می‌گیرند. بنابراین در زمان معامله این معامله‌گر نیست که تصمیم می‌گیرد بلکه نرم‌افزار است که کار را انجام می‌دهد. این روش معامله معمولا توسط ربات‌ها انجام می‌شوند‌. این یعنی ربات به حساب شما متصل می‌شود و کارها را انجام می‌دهد. البته شما پیش از استفاده از ربات می‌توانید تنظیمات مختلفی را بر روی آن اعمال کنید‌. همچنین انتخاب ربات مناسب در این استراتژی اهمیت بالایی دارد.

ربات‌های معاملاتی در این روش ممکن است ده‌ها بار در طول یک روز وارد پوزیشن معاملاتی شده و از آن خارج شوند. سودهای به‌دست آمده در هر معامله اندک است اما وقتی این سودها در کنار هم قرار می‌گیرند به عدد مناسبی می‌رسند. با این حال باید توجه داشته باشید که ریسک این نوع از معاملات نیز ریسک بالایی است و باید مواظب باشید که در دام کلاهبرداران نیفتید.

استراتژی معاملات فصلی

شاید تصور این موضوع سخت باشد اما معامله‌گران باتجربه می‌دانند بسیاری از بازارها به‌دلایل مختلفی در فصول سال، برخی نوسان‌های الگویی مانند صعود یا نزول را تجربه می‌کنند. این معامله‌گران از همین نوسانات برای سودآوری استفاده می‌کنند و معمولا یک یا چند بار در سال وارد معامله شده و از آن خارج می‌شوند. برخی از دلایل بروز تغییرات فصلی در بازارها، الگوهای تکرارپذیر آب و هوا و برخی از اعلامیه‌های اقتصادی دولتی است.

یک نمونه این استراتژی در بازارهای سهام نمود دارد. یک ضرب‌المثل در این بازارها وجود دارد که می‌گوید: در ماه مه (May) بفروش و برو. این ضرب‌المثل به شرایط رکود بازار یا نزول آن در زمانی بین ماه‌های مه و اکتبر اشاره دارد. معاملات فصلی حتی اگر به‌عنوان یک استراتژی معاملاتی استفاده نشود می‌تواند دانش ما را درباره شرایط فصلی بازارها افزایش دهد و یک دانش مکمل برای استراتژی‌های دیگر باشد.

استراتژی معاملاتی رنج تریدینگ

معامله در محدوده یا رنج تریدینگ (Range Trading) یک استراتژی معاملاتی برای زمانی است که بازار در حالت خنثی قرار دارد. قیمت دارایی، به‌طور مداوم بین دو خط مقاومت و حمایت بالا و پایین می‌رود اما از این خطوط خارج نمی‌شود. معامله‌گران روند، معمولا در این زمان به معامله نمی‌پردازند و منتظر می‌مانند تا قیمت از این محدوده خارج شود. اما معامله‌گران در استراتژی رنج تریدینگ از همین شرایط برای خرید و فروش استفاده می‌کنند.

اولا باید بدانید همانطور که در زمان تعیین روند می‌توان روندها را در بازه‌های زمانی مختلف شناسایی کرد، رنج یا محدوده نیز در بازه‌های زمانی مختلف قابل شناسایی است. از سوی دیگر زمانی این استراتژی قابل استفاده است که دست کم دو بار، قیمت بین این خطوط نوسان داشته باشد و همچنین رفتارهای هیجانی در بازار دیده نشود. این استراتژی در دو بازار فارکس و ارز دیجیتال محبوبیت بیشتری دارد و معمولا برای معاملات کوتاه‌مدت پیشنهاد می‌شود.

استراتژی معاملاتی رنج تریدینگ

استراتژی معاملاتی نیوز تریدینگ

نیوز تریدینگ یک استراتژی معاملاتی مبتنی‌بر اخبار و داده‌ها و شاخص‌های اقتصادی است. بنابراین این روش مناسب افرادی است که بر تحلیل فاندامنتال تسلط دارند. معامله‌گران در این روش به‌طور مداوم اخبار اقتصادی و عوامل موثر بر یک بازار و دارایی‌های آن را رصد می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌دانند کدام خبر و تغییر کدام شاخص اقتصادی، چه تاثیری بر قیمت دارایی‌های بازار مورد نظر دارد.

برای مثال وقتی نرخ تورم افزایش می‌یابد معمولا تقاضا برای خرید طلا افزایش می‌یابد؛ یا یک توییت از ایلان ماسک درباره یکی از ارزهای دیجیتالی می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت آن ارز دیجیتال داشته باشد. بنابراین معامله‌گران در این استراتژی همزمان با نشر خبر مورد نظر یا وارد معامله می‌شوند و یا دارایی خود را می‌فروشند.

استراتژی معاملاتی اسکالپ

اسکالپینگ یا اسکالپ تریدینگ یک استراتژی معاملاتی مبتنی‌بر نوسان‌گیری است. اسکالپ یک سبک معامله در زمان کوتاه است. تریدرها برای استفاده از این روش، به‌طور مداوم، نوسانات بازار و دارایی‌های مورد نظر خود را بررسی می‌کنند. سپس با پیش‌بینی فرصت‌های معامله پوزیشن‌های معاملاتی را باز کرده و در زمان کوتاهی نیز از آن خارج می‌شوند.

روش اسکالپینگ معمولا برای معاملاتی با حجم بالای دارایی استفاده می‌شود. بنابراین اگرچه حرکات قیمت بسیار جزئی است اما میزان سود به‌دلیل سرمایه بیشتر، افزایش می‌یابد. به معامله‌گران اسکالپ، اسکالپر نیز می‌گویند. یکی از راهکارهای موفقیت در این روش، کنترل هیجانات و پابند بودن به قوانین استراتژی است. بنابراین این افراد معمولا حتی زمانی که حدس می‌زنند در‌ صورت باز ماندن پوزیشن در یک بازه زمانی بلندتر، سود می‌کنند، به روش معاملاتی خود وفادار می‌مانند و از معامله خارج می‌شوند.

استراتژی معاملاتی اسکلپینگ

چگونه بهترین استراتژی معاملاتی را انتخاب کنیم؟

کارشناسان بازارهای مالی اعتقاد دارند دلیل شکست بسیاری از تریدرها و هولدرها در معاملات، انتخاب تصادفی یک استراتژی معاملاتی است. برای انتخاب استراتژی پیش از هر چیز شما باید به هماهنگی استراتژی با ویژگی‌های شخصیتی خود فکر کنید. برای مثال این‌که آیا مدام تحت تاثیر حرف دیگران و حتی شایعات قرار می‌گیرید یا در کنترل هیجانات خود موفق هستید.

در ادامه با برخی از نکات مهم دیگر در زمان انتخاب استراتژی برای معاملات آشنا می‌شویم:

  • تعیین کنید که قرار است چه زمانی از شبانه‌روز را به معاملات خود اختصاص دهید. برای مثال اگر وقت زیادی ندارید، شاید هولد، روش مناسبی برای شما باشد
  • تعیین کنید که آیا فرصت کافی برای آموزش دیدن و تسلط یافتن بر نرم‌افزارها، اندیکاتورها و … را دارید یا نه
  • برخی از استراتژی‌ها در برخی بازارها، نتیجه بهتری دارند؛ بنابراین استراتژی را متناسب با نوع بازار انتخاب کنید
  • دقت کنید که به کار با اعداد و ارقام و نمودارها بیشتر علاقه دارید یا ترجیح می‌دهید اخبار اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی و … را دنبال کنید. این به شما کمک می‌کند که استراتژی‌ها بر اساس تمرکز بر روش تحلیل تکنیکال و یا فاندامنتال انتخاب کنید
  • اهداف معاملاتی خود را تعیین کنید؛ چقدر سود را در مقابل چقدر سرمایه و در چه مدت زمان، انتظار دارید
  • میزان ریسک‌پذیری خود را تعیین کنید زیرا استراتژی‌ها دارای سطوح مختلفی از ریسک‌پذیری هستند و همچنین ارائه پاداش هستند

در صرافی هیتوبیت بهترین استراتژی‌های معاملاتی را اجرا کنید

یکی از نکات بسیار مهم برای موفقیت هر استراتژی، امکان هماهنگی آن با پلتفرم معاملاتی است. ما در صرافی هیتوبیت، پلتفرم، امکانات و ابزارهایی را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا بتوانید انواع استراتژی‌های معاملاتی را در بازار ارز دیجیتال اجرا کنید. همچنین امکان انواع سفارش و تعیین حد سود و ضرر و خرید و فروش طیف وسیعی از دارایی‌های این بازار در هیتوبیت برای شما فراهم شده است. برای دریافت این خدمات از هیتوبیت کافی است یک حساب معاملاتی در صرافی ما ایجاد کنید.

نوشتهٔ پیشین
اوراکل چیست | کاربردها و چند پروژه مهم در این بستر مبتنی‌ بر بلاکچین
نوشتهٔ بعدی
تشخیص روند بازارها | چه عواملی باعث می‌شوند بازارها صعودی یا نزولی باشند؟
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست