اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال

اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال | 7 خطای رایج معامله‌گران

زمان مطالعه: 8 دقیقه

تمام معامله‌گران اشتباهات رایجی در تحلیل تکنیکال دارند!

به این خبر فوری توجه کنید: تحلیل تکنیکال بسیار دشوار است! دقیقا به همین خاطر است که معامله‌گران مبتدی اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال را بسیار زیاد تکرار می‌کنند. اگر تنها برای مدت کوتاهی در بازارهای مالی فعالیت داشته و معامله کرده باشید، قطعا می‌دانید که اشتباه کردن بخشی از انجام معامله است. در واقع هیچ معامله‌گری نمی‌تواند از ضرر کردن دوری کند. این امر حتی برای معامله‌گرانی که تجربه بالایی دارند و خطاهای کم‌تری مرتکب شده‌اند نیز غیر ممکن است.

با توجه به این موضوع، اشتباهات بی‌اهمیتی وجود دارند که تقریبا تمام معامله‌گران مبتدی در ابتدای مسیر معامله‌گری خود آن‌ها را انجام می‌دهند. بهترین معامله‌گران همیشه ذهنی باز، منطقی و آرام دارند تا بتوانند در شرایط سخت آرامش خود را حفظ کنند. این دسته از معامله‌گران دقیقا می‌دانند که با چه نقشه‌ای معامله کرده‌اند و به‌سادگی اطلاعات بازارهای مالی را دریافت و مسیر پیش روی آن‌ها را پیش‌بینی‌ می‌کنند. این دقیقا همان‌ کاری است که اگر می‌خواهید در معامله‌گری موفق شوید، باید آن را انجام دهید. در این مطلب با اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال آشنا می‌شویم و بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان از انجام این اشتباهات جلوگیری کرد.

اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال

با 7 اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال آشنا شوید

تحلیل تکنیکال یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های تحلیلی برای تحلیل بازارهای مالی مختلف است. تفاوتی ندارد که در بازار فارکس مخصوص فعال هستید و یا قصد انجام معامله در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، در هر صورت تحلیل تکنیکال می‌تواند به شما در پیش‌بینی روند بازار کمک کند. با وجود این که درک مفاهیم اولیه تحلیل تکنیکال نسبتا آسان است، اما تسلط بر آن بسیار دشوار می‌باشد و به مهارت و هنر بالایی نیاز دارد. عموما وقتی شما در حال یادگیری مهارتی جدید هستید، طبیعی است که در این مسیر اشتباهات زیادی را انجام دهید.

انجام برخی اشتباهات در بازارهای مالی مساوی است با ضرر کردن شما. اگر در بازارهای مالی مراقب نباشد و از اشتباهات گذشته خود درس نگیرید، به مرور زمان بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست خواهید داد. با وجود این که درس گرفتن از اشتباهات و کسب تجربه فوق‌العاده است، اما دوری از آن‌ها قطعا گزینه‌ای بهتر به‌شمار می‌آید. به زبان ساده‌تر، پیشگیری بهتر از درمان است. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال آشنا می‌کنیم.

عدم مشخص کردن حد ضرر

یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال، عدم مشخص کردن حد ضرر است. برای بررسی این مفهوم، در ابتدا یک نقل قول از معامله‌گر اد سیکوتا (Ed Seykota) را می‌خوانیم: “شاخصه‌های یک معامله خوب عبارت‌اند از کاهش ضرر، کاهش ضرر و کاهش ضرر. اگر به‌عنوان معامله‌گر بتوانید به این سه قانون عمل کنید، ممکن است در معامله‌گری شانس موفقیت داشته باشید.”

شاید جلوگیری از ضرر یک مرحله ساده به نظر برسد اما تاکید بر اهمیت آن همواره نتیجه مثبتی برای شما دارد. وقتی صحبت از معامله‌گری و سرمایه‌گذاری می‌َشود، همواره محافظت از سرمایه اصلی باید اولویت اول شما باشد.

شروع معامله‌گری می‌تواند در ابتدای کار کمی دلهره‌آور باشد. به همین خاطر رویکرد محکمی که در هنگام شروع معامله‌گری باید آن را در نظر بگیرید این است که اولین قدم پیروز شدن نیست، بلکه نباختن است. به همین خاطر می‌توان با باز کردن موقعیت‌های کوچک‌تر شروع کرد یا حداقل روی سرمایه اصلی ریسک نکرد. برای مثال در بسیاری از صرافی‌های آنلاین، قابلیتی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن به‌صورت مجازی و بدون سرمایه‌گذاری واقعی، معاملات مختلفی را انجام دهید و تجربه کسب کنید. در این صورت شما می‌توانید بدون به خطر انداخت سرمایه واقعی خود، در بازارهای مالی تجربه کسب کرده و در صورت کسب نتایج خوب، سرمایه واقعی خود را وارد بازی کنید.

اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال

در نظر گرفتن حد ضرر عقلانیت یک معامله‌گر را نشان می‌دهد. معاملات شما باید یک نقطه خروج داشته باشند. این نقطه دقیقا زمانی است که شما متوجه می‌شوید روی لبه پرتگاه ایستاده‌اید و برنامه معامله شما اشتباه بوده است. اگر چنین روشی را در معاملات خود استفاده نکنید، به احتمال زیاد در بلند‌مدت عملکرد مناسبی نخواهید داشت. چرا که تنها یک معامله بد هم می‌تواند برای پرتفوی شما مضر باشد و حجم قابل توجهی از سرمایه خود را از دست بدهید.

انجام تعداد زیادی معامله

یکی دیگر از اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال این است که معامله‌گران تصور می‌کنند همواره باید در یک معامله باشند. معامله‌گری به تجزیه‌وتحلیل‌های بسیار زیادی نیاز دارد. همچنین یک معامله‌گر خوب باید بتواند صبورانه منتظر بماند. در برخی استراتژی‌های معاملاتی، ممکن است لازم باشد تا شما زمان زیادی را منتظر بمانید تا سیگنال ورود به معامله را دریافت کنید. برای مثال برخی از معامله‌گران تنها سه معامله در سال انجام می‌دهند و با این حال بازدهی بسیار مناسبی نیز دارند.

همواره تلاش کنید تنها به خاطر انجام معامله، معامله‌ای را انجام ندهید. به عبارت دیگر، اصلا لازم نیست که شما همواره در حال معامله باشید. برای مثال در شرایطی که بازار روندی نزولی دارد، سودآورترین معامله این است که هیچ‌کاری انجام ندهید و منتظر فرصتی برای ورود بمانید. در این صورت، نه‌تنها سرمایه خود را حفظ کرده‌اید، بلکه در صورت ظهور فرصت‌های خوب، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. باید اشاره کرد که فرصت‌های انجام معامله همیشه باز خواهند گشت، شما تنها باید منتظر آن‌ها بمانید.

در بررسی اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال این نکته را هم باید عنوان کرد که تاکید بیش از اندازه بر معامله در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌تواند برای شما و سرمایه‌تان مضر باشد. چرا که تحلیل تکنیکال در بازه‌های زمانی طولانی‌تر، عموما قابل اعتمادتر هستند. با این وجود، به علت جذابیت بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، ممکن است شما برای انجام معامله وسوسه شوید؛ در حالی که معامله در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، ریسک به پاداش مناسبی ندارند. همچنین باید اشاره کرد که این استراتژی معاملاتی، اصلا به معامله‌گران مبتدی توصیه نمی‌شود. چرا که به تجربه بسیار بالایی نیاز دارد.

اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال

معاملات انتقامی

اگر بخواهیم یکی از بدترین اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال را نام ببریم، باید به سراغ معاملات انتقامی برویم. قطعا معامله‌گرانی را دیده‌اید که تلاش می‌کنند بعد از ضرر در بازارهای مالی، به‌سرعت به سراغ جبران آن روند. این دقیقا تعریف معامله انتقامی است. تفاوتی ندارد که یک معامله‌گر نوسانی هستید یا به‌عنوان یک تحلیلگر تکنیکال فعالیت می‌کنید، در هر صورت شما باید بتوانید از اتخاذ تصمیمات احساسی دوری کنید.

زمانی که معاملات به‌خوبی انجام می‌شوند و شرایط بازار ایده‌آل است؛ آرام ماندن و کنترل احساسات بسیار آسان است. اما زمانی که روند بازار نزولی می‌شود و تحلیل تکنیکال شما غلط از آب در می‌آید، می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید؟ آیا می‌توانید به استراتژی معاملاتی خود پایبند بمانید، حتی زمانی که دیگر معامله‌گران ترس شدیدی دارند؟

پیشنهاد می‌شود که حتما به کلمه “تحلیل” در تحلیل تکنیکال توجه کنید. این کلمه به معنای تحلیل رویکرد بازارهای مالی است. در این صورت، چرا می‌خواهید در صورت استفاده از تحلیل تکنیکال، تصمیمات عجولانه و احساسی بگیرید. اگر می‌خواهید یک معامله‌گر برتر باشید، باید بتوانید در سخت‌ترین و ترسناک‌ترین شرایط نیز آرام بمانید.

در تمام شرایط، انجام معامله بعد از متحمل شدن یک ضرر بزرگ می‌تواند باعث متحمل شدن ضرر بیشتر شود. به همین خاطر بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای بعد از متحمل شدن یک ضرر بزرگ، برای مدتی طولانی معامله نمی‌کنند. در این شرایط آن‌ها می‌توانند با ذهنی روشن و آرام، شروعی تازه داشته باشند و به بازی معامله‌گری در بازارهای مالی برگردند.

پافشاری بر عدم تغییر ذهنیت

اگر می‌خواهید از اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال دوری کنید و به یک معامله‌گر موفق تبدیل شود، باید از تغییر دادن نظر و تفکر خود ترسی نداشته باشید. شرایط بازارهای مالی می‌تواند به‌سرعت تغییر کند. حال وظیفه شما به‌عنوان یک معامله‌گر این است که این تغییرات رویکرد را بشناسید و به‌سرعت با آن‌ها سازگار شوید. برای مثال، یک استراتژی معاملاتی می‌تواند در شرایط صعودی بازار به‌خوبی کار کند اما در شرایط نزولی اصلا سودآوری مناسبی نداشته باشد. به همین خاطر اتخاذ تنها یک استراتژی و عدم تغییر آن در صورت تغییر شرایط بازار یکی از بدترین اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال به‌شمار می‌آید.

اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال

بسیار خوب است که تلاش کنید وجهه دیگر استراتژی و استدلال‌های خود را برای بررسی نقاط ضعف آن‌ها بررسی کنید. در این صورت، افق پایانی تصمیمات شما برای سرمایه‌گذاری قطعا روشن‌تر خواهد بود. در بررسی اشتباه رایج پافشاری بر عدم تغییر ذهنیت، باید نکته دیگری را نیز در نظر گرفت. تعصب و پافشاری روی تصمیمات اتخاذ شده می‌توانند به‌شدت روی تصمیم‌گیری صحیح شما تاثیرگذار باشند. تلاش کنید تا تعصبات خود در تصمیم‌گیری را تا جای ممکن کاهش دهید تا روی استراتژی‌های معاملاتی شما تاثیری نگذارند.

نادیده گرفتن شرایط نامناسب بازارهای مالی

در برخی شرایط بازارهای مالی، شاخصه‌های پیش‌بینی‌کننده تحلیل تکنیکال اعتمادپذیری کم‌تری دارند. چرا که ممکن است بازار به علت یک خبر منفی، درگیر یک روند نزولی شدید شده باشد یا معامله‌گران زیادی با احساسات خود در بازارهای مالی معامله کنند. در نهایت بازارهای مالی توسط میزان عرضه و تقاضا هدایت می‌شوند. در این شرایط ممکن است وزنه میان تقاضا و عرضه نامتعادل شود. به همین خاطر نمی‌توان گفت که در این شرایط، تحلیل تکنیکال یا حتی اندیکاتورها داده‌های قابل اعتمادی ارائه می‌دهند.

تصمیم‌گیری کورکورانه بر اساس ابزارهای فنی که ممکن است در شرایط خاص بازار خطای شدیدی داشته باشند، می‌توانند باعث ضرر دیدن شما شوند. در شرایطی که بازارها روند نزولی شدیدی دارند، هیچ ابزار تحلیلی نمی‌تواند روند نزولی آن‌ها را متوقف کند. به همین خاطر همواره عوامل مختلف را در انجام معاملات خود و پیش‌بینی روند بازارهای مالی در نظر بگیرید.

فراموش کردن این که تحلیل تکنیکال تنها بازی احتمالات است

یکی دیگر از اشتباهات رایج معامله‌گران مبتدی در تحلیل تکنیکال این است که فراموش می‌کنند که این روش تحلیلی تنها بازی احتمالات است. تحلیل تکنیکال هیچ‌گونه قطعیتی ندارد و تنها احتمالات در آن دخیل هستند. به عبارت دیگر، هر رویکرد تکنیکالی که استراتژی‌های خود را بر اساس آن پایه‌گذاری می‌کنید، هیچ‌گونه تضمینی به شما ارائه نمی‌دهند که قطعا بازار به همان شکل رفتار خواهد کرد. شاید نتیجه تحلیل تکنیکال شما نشان بدهد که بازار روندی صعودی یا نزولی خواهد داشت، اما نمی‌توان با قطعیت تحلیل شما را قبول کرد.

در هنگام تنظیم استراتژی‌های معاملاتی خود، حتما باید عدم قطعیت تحلیل تکنیکال را در نظر بگیرید. اصلا اهمیتی ندارد که شما یک معامله‌گر باتجربه و حرفه‌ای هستید، این ایده که تصور کنید بازارهای مالی مطابق با تحلیل شما حرکت می‌کنند، اصلا ایده مناسبی نیست. در واقع شما با یقین به نتیجه تحلیل تکنیکال خود، صرفا یک شرط‌بندی بزرگ را آغاز کرده‌اید و سرمایه خود را تحت ریسک شدیدی قرار می‌دهید.

اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال

پیروی کردن کورکورانه از معامله‌گران دیگر

برای یادگرفتن صحیح یک مهارت، شما باید به‌طور مدام کیفیت کار خود را بهبود ببخشید. این امر در انجام تحلیل تکنیکال و معامله‌گری در بازارهای مالی اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از بهترین روش‌های یادگیری و کسب تجربه، پیروی از تحلیلگران و معامله‌گران باتجربه و حرفه‌ای است. اما اگر می‌خواهید مهارت خود را تقویت کنید، باید به دنبال پیدا کردن نقاط قوت خود باشید و آن‌ها را تقویت کنید. در واقع این نقطه‌ای است که شما به‌عنوان یک معامله‌گر، از دیگر معامله‌گران متمایز می‌شوید.

تقریبا تمام معامله‌گران استراتژی‌های مخصوص به خود را دارند. به عبارت دیگر، یک استراتژی ممکن است گزینه‌ای مناسب برای یک معامله‌گر باشد اما برای معامله‌گران دیگر جواب ندهد. شما تنها باید با کسب تجربه و تقویت مهارت خود در تحلیل تکنیکال، استراتژی معاملاتی مناسب خود را پیدا کنید.

انجام معامله بر اساس تحلیل اشخاص دیگر ممکن است برای چند معامله موفقیت‌آمیز باشد. اما اگر شما صرفا به دنبال پیروی کورکورانه از معامله‌گران دیگر باشید، بدون این که تحلیل تکنیکال و استراتژی‌های معاملاتی را درک کنید، قطعا در طولانی‌مدت موفق نخواهید بود. البته این امر به این معنی نیست که شما نباید از معامله‌گران دیگر پیروی کنید. بلکه شما باید در ابتدا بررسی نمایید که آیا استراتژی معاملاتی شخص مورد نظر، با اهداف شما مطابقت دارد یا خیر.

از اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال دوری کنید

در این مطلب با مهم‌ترین اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال آشنا شدیم. تفاوتی ندارد که یک معامله‌گر حرفه‌ای و باتجربه هستید یا به‌تازگی وارد دنیای تریدینگ شده‌اید، در هر صورت برای موفق شدن در بازارهای مالی و سودآوری، باید از این اشتباهات دوری کنید. تبدیل شدن به یک معامله‌گر خوب، فرایندی زمان‌بر است. چرا که شما باید استراتژی‌های مختلف را آزمایش کرده و یاد بگیرید که چگونه باید یک ایده معاملاتی را پیاده‌سازی کرد. این کار به تمرین زیادی نیاز دارد و به همین خاطر شما باید با انجام تمرینات زیاد، نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید. در نهایت نیز با کنترل احساس و حفظ آرامش، تصمیمات سرمایه‌گذاری مناسبی به‌عنوان یک معامله‌گر اتخاذ کنید.

نوشتهٔ پیشین
نمودارهای کندل استیک | انعکاسی از روند قیمتی بازار در یک دوره
نوشتهٔ بعدی
استخراج ارز دیجیتال چه فرایندی است و چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست