تاثیر فدرال رزرو بر ارزهای دیجیتال

فدرال رزرو چیست؟ | تاثیر تصمیمات فدرال رزرو بر ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه: 12 دقیقه

ارزهای دیجیتال بیشتر به عنوان یک راهکار برای درمان همه عواملی که شما را رنج می‌دهند، مانند تورم، نرخ بهره پایین، کمبود قدرت خرید، کاهش ارزش دلار و… معرفی شده‌اند. تا زمانی که ارزهای دیجیتال (ظاهرا بدون توجه به سایر دارایی‌ها) روند صعودی داشتند، این نکته باورپذیر بود. اما امروزه تاثیر تصمیم‌های فدرال رزرو بر بازار ارزهای دیجیتال کاملا محسوس است.

تاثیر فدرال رزرو بر ارزهای دیجیتال

در نوامبر سال 2021 فدرال رزرو اعلام کرد که قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد و در طول سال 2022 این کار را با جدیت دنبال کرد. در نتیجه ارزهای دیجیتال نیز مانند سایر دارایی‌های پرریسک، قدرت نقدشوندگی خود را از دست دادند. علاوه بر این، مشکلات مربوط به ارزهای دیجیتال و صرافی‌هایی مانند FTX اعتماد معامله‌گران را به این دارایی‌های مجازی مخدوش کردند.

سقوط اخیر بانک سیلیکون ‌ولی باعث شد تا بسیاری از معامله‌گران به ارزهای دیجیتال روی بیاورند، با این باور که مسیر آینده افزایش نرخ‌های بهره کم‌چالش خواهد بود. در این مطلب با نهاد فدرال رزرو، شاخص‌های اقتصاد کلان همچون نرخ تورم، نرخ تورم هسته، نرخ بهره و تاثیر تصمیمات فدرال رزرو بر بازار رمزارزها به‌صورت کامل آشنا خواهیم شد.

نرخ‌های بهره بر بازار ارزهای دیجیتال چه تاثیری گذاشته‌اند؟

دو طبقه اصلی از دارایی‌ها در مواجهه با نرخ‌های بالاتر واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند. با این که قیمت ارزهای دیجیتال در کنار سایر دارایی‌های پرخطر کاهش یافته است؛ اما قیمت بسیاری از کالاها در اوایل سال 2022 افزایش یافت، هرچند که بسیاری از این حرکت‌ها کوتاه‌مدت بودند. حال با توجه به اینکه انتظار می‌رود افزایش نرخ‌های بهره کند یا حتی احتمالا متوقف شود، به نظر می‌رسد که ارزهای دیجیتال به پایان روند نزولی خود رسیده باشند.

با اینکه فدرال رزرو در طول چرخه انقباضی اخیر، هشت بار نرخ بهره را افزایش داده است، به‌راحتی می‌توان تشخیص داد که چه زمانی بازارها واقعا سرپا و متوجه شدند که بانک مرکزی ایالات متحده در تصمیم خود کاملا جدی بوده است. در واقع ماه نوامبر سال 2021 بود که ارزهای دیجیتال و بسیاری از دارایی‌های ریسکی همچون سهام به اوج خود رسیدند؛ اما در سال 2022 که فدرال رزرو با افزایش نرخ‌ها، سیاست‌های محدودکننده پولی خود را معرفی کرد، این مساله باعث شد تا ارزش بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال کاهش پیدا کند.

یک مثال مهم از تاثیر فدرال رزرو بر ارزهای دیجیتال

اولین جلسه سال 2023 کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ تشکیل شد. در طول این جلسه، همان طور که انتظار می‌رفت و در راستای کاهش تورم بود، این کمیته تصمیم گرفت تا نرخ‌های بهره را پس از چند افزایش 0.5 درصدی، برای اولین بار در این دوره انقباضی، 0.25 درصد افزایش دهد. با این تصمیم، نرخ ترمینال (Terminal Rate) از 4.5 درصد به 4.75 درصد رسید.

تاثیر فدرال رزرو بر رمزارزها

در ابتدا، بازار ارزهای دیجیتال به کاهش شیب افزایش نرخ بهره واکنش نشان نداد و بیت‌کوین و اکثر توکن‌های دیگر پس از اعلام تصمیم فدرال رزرو ثابت ماندند. اما پس از مدت کوتاهی، غالب رمزارزها شروع به رشد کردند و بیت‌کوین در ظرف چند ساعت از 22877 دلار به 24157 دلار جهش کرد.

اتریوم، دومین ارز دیجیتال بازار نیز واکنش مثبتی به کاهش شتاب افزایش نرخ  بهره نشان داد. این آلت‌کوین پیشرو، مسیری مشابه بیت‌کوین را دنبال کرد و در عرض چند ساعت از 1566 دلار به 1688 دلار رسید. به این ترتیب، ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال 40 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

تا اینجا با تاثیر تصمیم فدرال رزرو ایالات متحده برای افزایش یا کاهش نرخ بهره بر دارایی‌هایی همچون سهام و ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. اما نرخ بهره یکی از شاخص‌های کلان اقتصادی است که می‌تواند بر بازارها اثرگذار باشد. در ادامه به معرفی سایر شاخص‌های کلان اقتصادی می‌پردازیم.

نرخ تورم و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

نرخ تورم و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

در ایالات متحده، فدرال رزرو به دقت معیارهای تورمی موجود را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند تا بر میزان موفقیت خود در رسیدن به هدف ثبات قیمت نظارت داشته باشد. یکی از روش‌های رایج که اقتصاددانان از داده‌های تورمی استفاده می‌کنند، نگاه کردن به «تورم هسته» است. در این این شاخص تورم، دسته‌های بی‌ثبات‌تر مثل قیمت مواد غذایی و انرژی نقشی ندارند.

البته این روش محاسبه، پیامدهای مختلفی به دنبال دارد. به عبارت دیگر، نرخ تورم به خودی خود می‌تواند تصور گمراه‌کننده‌ای از فشارهای تورمی اساسی ایجاد کند. اگر به دلیل تورم موقت در غذا و انرژی سیاست پولی سفت‌وسختی در پیش گرفته شود، سرعت رشد اقتصاد کاهش پیدا خواهد کرد. از دیگر سو، اگر در قیمت انرژی و مواد غذایی رکود وجود داشته باشد، این خطر وجود دارد که سیاست پولی بیش از حد سهل‌گیرانه شود و در آینده باعث ایجاد تورم اساسی بشود.

در اینجا بار دیگر تاثیر فدرال رزرو بر ارزهای دیجیتال دیده می‌شود. در واقع پس از اعلام نرخ تورم و تورم هسته، مقامات این نهاد گرد هم می‌آیند تا در مورد نرخ بهره تصمیم‌گیری کنند. اگر نرخ تورم اعلامی بالا و قیمت‌ها افسارگسیخته باشند، مقامات تصمیم می‌گیرند برای مهار شرایط اقتصادی نرخ بهره را افزایش دهند و یک سیاست سخت‌گیرانه در پیش بگیرند.

تورم در فدرال رزرو

از طرف دیگر، اگر نرخ تورم هسته اعلامی پایین‌تر از میزان انتظار باشد، آنها تصمیم می‌گیرند نرخ بهره کاهش پیدا کند تا اقتصاد شکوفا شود. همین اعلام نرخ تورم هسته و سپس تصمیم فدرال رزرو باعث می‌شود تا ارزهای دیجیتال نیز از آن تاثیر بپذیرند. سایر شاخص‌های اقتصاد کلان نیز بر تصمیمات فدرال رزرو و ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین این شاخص‌ها می‌پردازیم.

تاثیر شاخص های کلان اقتصادی بر ارزهای دیجیتال

چرا شاخص‌های کلان برای معامله‌گران مهم هستند؟

شاخص‌های کلان اقتصادی اهمیت زیادی برای معامله‌گران دارند؛ زیرا می‌توانند تاثیر قابل‌توجهی بر حرکات بازار داشته باشند. به همین دلیل است که اکثر تحلیل‌های بنیادی، به شاخص‌های کلان اقتصادی توجه ویژه دارند. لازم به ذکر است که برای اطمینان از قابل اعتماد بودن این شاخص‌ها به خودی خود، هیچ راهی وجود ندارد؛ اما نقش آنها در شکل دادن به اقتصاد انکارناپذیر است.

اگر این شاخص‌ها صرفا روی سایر معامله‌گران تاثیر بگذارند، همین مساله می‌تواند برای ایجاد نوسان در بازار کافی باشد. فعالان بازار قبل از انتشار داده‌های اقتصادی، به پیش‌بینی‌های تحلیلگران توجه می‌کنند. هر چه تفاوت بین پیش‌بینی‌های تحلیلگران و رقم واقعی بیشتر باشد، در بازارهای مالی نوسانات بیشتری را می‌توان انتظار داشت؛ زیرا میزان خرید و فروش‌ها توسط معامله‌گران پیش از اعلام اخبار اقتصادی، بر اساس انتظار رقم واقعی تنظیم می‌شود.

شاخص‌های کلان اقتصادی چه هستند؟

شاخص‌های کلان اقتصادی، آمار یا داده‌هایی هستند که شرایط اقتصادی یک کشور، منطقه یا بخش خاص را نشان می‌دهند. این شاخص‌ها توسط تحلیلگران و دولت‌ها و برای ارزیابی سلامت فعلی و آینده اقتصاد و بازارهای مالی استفاده می‌شوند. شاخص‌های کلان اقتصادی از نظر معنی و تاثیری که بر اقتصاد می‌گذارند متفاوت هستند؛ اما به طور کلی دو نوع شاخص اصلی وجود دارد: شاخص پیشرو و شاخص تاخیری که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم.

تاثیر شاخص‌های پیشرو بر ارزهای دیجیتال

شاخص‌های پیشرو پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد به کدام سمت خواهد رفت. این پارامترها بیشتر توسط دولت‌ها برای اجرای سیاست‌ها استفاده می‌شوند؛ زیرا اولین مرحله از یک چرخه اقتصادی جدید را نشان می‌دهند. این شاخص‌ها شامل نرخ بهره، وضعیت بازار سهام، قیمت خانه و بازار املاک، بازده اوراق قرضه، آمار تولید صنعتی، و میزان خرده‌فروشی هستند.

نرخ بهره

برخی از تحلیلگران نرخ بهره را شاخصی پیشرو و سایرین آن را تاخیری می‌دانند. در واقع علت تاخیری بودن این شاخص این است که تصمیم برای افزایش یا کاهش نرخ‌ها توسط بانک‌های مرکزی پس از وقوع یک رویداد اقتصادی یا حرکت بازار گرفته می‌شود. با این حال، این شاخص پیشرو نیز هست؛ زیرا پس از گرفتن تصمیم، احتمال تغییر اقتصاد وجود دارد.

برای مثال، در دوره‌های سلامت اقتصادی و زمانی که مخارج مصرف‌کننده و نرخ تورم بالا است، می‌توان انتظار داشت که بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را افزایش دهند تا رشد سریع اقتصاد را مهار کنند. در واقع نرخ بهره جدید به این معنی است که بانک‌ها برای به دست آوردن پول باید نرخ بالاتری بپردازند و به نوبه خود هزینه وام برای مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهند.

تاثیر شاخص های پیشرو بر ارزهای دیجیتال

این مساله باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان تمایلی به قرض گرفتن پول نداشته باشند و از خرج کردن آن نیز جلوگیری کنند. تصمیمات گرفته‌شده توسط بانک‌های مرکزی و فدرال رزرو بر بانک‌ها، مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها از جمله بازار ارزهای دیجیتال در سراسر جهان تاثیر خواهد داشت.

وضعیت بازار سهام

بازار سهام شاخص پیش‌بینی‌کننده خوبی برای سلامت اقتصادی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا فعالان بازار وقت خود را صرف ارزیابی سلامت شرکت‌ها و اقتصاد می‌کنند، بنابراین می‌توانند قضاوت خوبی در مورد رشد آینده آنها داشته باشند. رشد بازار سهام نشان‌دهنده اعتماد به آینده مشاغل است که می‌تواند منجر به رشد اقتصادی شود. در عین حال، کاهش در بازار سهام می‌تواند به این معنی باشد که سرمایه‌گذاران پول خود را از سهام خارج کرده و آنها را در دارایی‌های امن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

قیمت خانه و بازار املاک

اطلاعات بازار مسکن یکی از شاخص‌های اصلی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا این اطلاعات می‌توانند هشدارهای زودهنگام صادر کنند. کاهش قیمت مسکن نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید خانه کاهش یافته است. این مساله می‌تواند به این دلیل باشد که قیمت‌ها بالا بوده‌اند و مردم قادر به خرید آنها نیستند. وقتی بخش مسکن ضعیف می‌شود، سرتاسر اقتصاد آن را احساس می‌کند. این ضعف می‌تواند بر مشاغل موجود در بخش ساخت‌و‌ساز نیز تاثیر بگذارد. کل این وضعیت می‌تواند بر نرخ تورم تاثیرگذار باشد.

بازده اوراق قرضه

تصور می‌شود که بازار اوراق قرضه یک شاخص پیشرو خوب باشد، اما توجه به این نکته مهم است که کل بازار فقط بر اساس انتظارات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از شرایط اقتصادی آینده شکل می‌گیرد. بنابراین، شاید بازده اوراق قرضه به جای اینکه یک شاخص پیشروی اقتصادی در نظر گرفته شود، بیشتر معیاری از انتظارات بازار باشد.

اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال

بهترین راه برای استفاده از اوراق قرضه، مشاهده منحنی بازدهی است. بازده اوراق قرضه درآمدی است که یک معامله‌گر می‌تواند انتظار دریافت آن را در ازای خرید و نگهداری اوراق قرضه در طی زمان داشته باشد. روی نموداری که بازده اوراق با کیفیت اعتباری یکسان اما تاریخ‌های سررسید متفاوت را نشان می‌دهد، خطی رسم می‌شود که اصطلاحا منحنی بازدهی نام دارد. گفتنی است این نمودار از لحاظ تئوری باید شیبی به سمت بالا داشته باشد؛ زیرا بازده اوراق قرضه با سررسید طولانی‌تر، بیشتر است.

عملکرد اوراق قرضه کوتاه‌مدت (یعنی اوراقی که سررسید حداکثر دو ساله دارند) مستقیما تحت تاثیر تصمیمات بانک مرکزی و انتظارات نرخ بهره قرار دارد. با اینکه عملکرد اوراق قرضه بلندمدت (یعنی اوراقی که سررسید آنها بیش از دو سال است) تحت تاثیر نرخ‌های بهره است، اما عواملی مانند تورم و رشد اقتصادی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند که ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا اثرگذاری آنها دیده شود.

هنگامی که این تاثیرات وارد عمل می‌شوند، شکل منحنی بازدهی می‌تواند تغییر کند. همین تغییرات است که تحلیلگران برای پیش‌بینی چشم انداز اقتصادی استفاده می‌کنند. بدین ترتیب افزایش یا کاهش بازده اوراق قرضه می‌تواند بر روی تصمیم فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره اثرگذار باشد که این مساله نیز به نوبه خود می‌تواند بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد.

آمار تولید صنعتی

آمار تولید می‌تواند یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن داده‌های پیشرو در مورد وضعیت اقتصاد باشد. افزایش تولید و بازده تولیدی تاثیر مثبتی بر ارقام تولید ناخالص داخلی دارد. لازم به توضیح است که افزایش تولید ناخالص داخلی، به عنوان نشانه‌ای از افزایش مصرف و رشد اقتصادی مثبت تلقی می‌شود.

آمار تولید صنعتی و ارزهای دیجیتال

از سوی دیگر، تغییر در سطح تولید می‌تواند بر نرخ اشتغال نیز تاثیر بگذارد. تعداد مشاغل تولیدی موجود می‌تواند در مورد اینکه کسب‌وکارها تا چه حد به گسترش خودشان و اقتصاد اعتماد دارند، نکات مهمی به ما بگوید. اگر تعداد قابل توجهی شغل وجود داشته باشد، ممکن است شرکت‌ها تقاضا و سفارش‌های زیادی داشته باشند که باید به آنها پاسخ دهند. اما هنگامی که شرکت‌ها دیگر افراد را استخدام نکنند، به این معنی است که آنها خود را برای یک دوره رکود آماده می‌کنند.

میزان خرده‌فروشی

خرده‌فروشی داده‌ای است که بر تمامی خریدهای کالاها و خدمات نهایی توسط مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها اشاره دارد. این آمار بسیار مهم است؛ زیرا مصرف‌گرایی، بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد.

به طور کلی افزایش میزان خرده‌فروشی نشانه‌ای از بهبود اقتصاد است. اگر مصرف‌کنندگان به شرایط اقتصادی خود و همچنین آینده وضعیت خود اطمینان داشته باشند، به خرید محصولات ادامه می‌دهند و برای اقلام غیر ضروری هم پول خرج می‌کنند. این روند باعث می‌شود سطح تولید هم‌پای تقاضا افزایش یابد و تولید ناخالص داخلی نیز افزایش پیدا کند. این مساله همچنین می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت سهام شرکت‌هایی داشته باشد که در ایجاد تقاضا برای مصرف‌کنندگان نقش دارند.

تاثیر شاخص‌های تاخیری بر ارزهای دیجیتال

تاثیر شاخص‌های تاخیری بر ارزهای دیجیتال

شاخص‌های تاخیری عملکرد اقتصاد در طی دوره‌های گذشته را منعکس می‌کنند و تنها پس از شکل‌گیری یک روند جدید تغییر می‌کنند. به همین دلیل است که آنها را تاخیری می‌نامند. این پارامترها برای تایید روند جاری استفاده می‌شوند و شامل تولید ناخالص داخلی، تورم و آمار اشتغال هستند.

رشد تولید ناخالص ملی

تولید ناخالص داخلی (GDP) برابر است با ارزش پولی همه کالاها و خدمات تولیدشده در یک کشور. از این داده‌ها برای مقایسه تفاوت بین دو اقتصاد و همچنین پیش‌بینی رشد آنها استفاده می‌شود. وقتی تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد، می‌تواند بر سایر شاخص‌ها مانند نرخ اشتغال تاثیر منفی داشته باشد؛ زیرا شرکت‌ها کارکنان بیشتری جذب می‌کنند و تولید را افزایش می‌دهند.

ثابت بودن نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در یک کشور نشانه خوبی از ثبات اقتصاد آن کشور است. اما نرخ رشد سریع تولید ناخالص داخلی اغلب با انتقاد مواجه می‌شود. تولید ناخالص داخلی به عنوان یک شاخص تاخیری، اطلاعات زیادی می‌تواند به معامله گران و سرمایه‌گذاران بدهد. برای مثال و بنابر تعریف، اگر نرخ تولید ناخالص داخلی در دو فصل متوالی کاهش یابد، اقتصاد وارد رکود می‌شود.

نرخ تورم

تورم عبارت است از افزایش مداوم قیمت کالاها و خدمات در یک کشور. تورم یک شاخص تاخیری است؛ زیرا نتیجه رشد یا رکود اقتصادی است. در دوره‌های رشد اقتصادی، احتمال افزایش تورم وجود دارد. نرخ بالای تورم می‌تواند تاثیر شدیدی بر قیمت ارز یک کشور داشته باشد، قدرت خرید را در آن کاهش دهد و خرید محصولات را برای مصرف‌کنندگان (حداقل به صورت اسمی) گران‌تر کند.

تورم و ارزهای دیجیتال

این وضعیت همچنین می‌تواند بر سایر شاخص‌های کلان اقتصادی نیز تاثیر بگذارد؛ زیرا می‌تواند منجر به کاهش اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی شود. نرخ‌های تورم بالا منجر به افزایش نرخ‌های بهره می‌شود، زیرا دولت‌ها تلاش می‌کنند قیمت‌ها را تحت کنترل درآورند. بدین ترتیب افزایش نرخ تورم در ایالات متحده باعث می‌شود فدرال رزرو با در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی، بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد.

قدرت و ثبات ارز

پول یک کشور بازتاب سلامت و ثبات اقتصاد آن کشور است؛ زیرا قیمت یک ارز بر اساس نحوه درک خریداران و فروشندگان از ارزش آن است. این یک شاخص تاخیری است؛ زیرا ارزش پول برای انعکاس شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تغییر می‌کند.

هنگامی که عدم اطمینان یا تغییر قابل توجهی وجود دارد، بی ثباتی در سراسر واحد پول کشور رخ می‌دهد و ارزش پول می‌تواند به سرعت تغییر کند که با عنوان نوسانات بازار شناخته می‌شود. یک اقتصاد قوی از سوی سرمایه‌گذاران، مثبت تلقی می‌شود. بدین ترتیب، یک ارز قوی به دلیل افزایش قدرت خرید، اقتصاد را تقویت می‌کند. تاثیر افزایش قیمت ارز به این بستگی دارد که یک کشور واردکننده یا صادرکننده خالص باشد. به عنوان مثال، اگر کشوری صادرکننده خالص باشد، اگرچه کالاها را می‌توان با قیمت‌های خارجی بالاتر فروخت، اما ممکن است واردکنندگان نخواهند این قیمت‌های افزایش‌یافته را پرداخت کنند. از سوی دیگر، اگر کشوری واردکننده خالص باشد، خرید کالاهای خارجی ارزان‌تر می‌شود.

اقتصاد ضعیف میزان سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد که این مساله باعث کاهش ارزش پول آن کشور می‌شود. این وضعیت به نوبه خود ارزش صادرات را کاهش می‌دهد که اگرچه برای شرکت‌های داخلی خوشایند نیست، اما می‌تواند قیمت‌ها را در صحنه جهانی رقابتی‌تر کند. همچنین این وضعیت واردات را گران‌تر می‌کند؛ زیرا با یک مقدار ثابت ارز، خرید کمتری می‌تواند انجام داد؛ به این معنی که قیمت تمام‌شده کالاهای خارجی برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان افزایش می‌یابد.

دلار آمریکا و ارزهای دیجیتال

با این حال، تضعیف ارز مزایایی نیز دارد؛ مثلا می‌تواند توریسم و تقاضا برای کالاهای داخلی را تشویق کند. هنگامی که قدرت دلار کاهش یا افزایش می‌یابد، مقامات فدرال رزرو تصمیم به تغییر نرخ بهره در ایالات متحده می‌گیرند که همین مساله تاثیر مستقیمی بر بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت.

آمار بازار کار

شاید مفیدترین شاخص تاخیری نرخ بیکاری باشد. اگر نرخ بیکاری در یک دوره زمانی ماه به ماه افزایش یابد، می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد از نظر سلامت رو به رکود بوده است. اگر نرخ اشتغال کاهش یابد، به این معنی است که کسب‌وکارها در نهایت امید خود را نسبت به بهبود وضعیت قطع کرده و شروع به اخراج کارگران خود کرده‌اند. حتی زمانی که تصور شود اقتصاد به مسیر خود بازگشته است، نرخ بیکاری ممکن است کاهش نیابد، زیرا کارفرمایان همیشه منتظر می‌مانند تا قبل از شروع به کارگیری کارگران جدید، مطمئن شوند که اقتصاد در حال رشد است.

قیمت کالاها

قیمت کالاها یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلان اقتصادی در نظر گرفته می‌شوند؛ زیرا قیمت‌های بازار کالاها اغلب قبل از سایر شاخص‌های تاخیری تغییر می‌کند. افزایش تقاضا برای کالاهایی مانند چوب، آهن و نفت را می‌توان نشانه‌ای از رشد اقتصادی دانست. این کالاها اغلب برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز استفاده می‌شوند و بنابراین بزرگترین واردکنندگان کالاها، اقتصادهای نوظهور هستند. وقتی تقاضا برای این کالاها کاهش می‌یابد، نشانه این است که اقتصاد در حال انقباض است و پروژه‌های ساختمانی متوقف می‌شوند.

قیمت برخی از کالاها مانند طلا در دوران رکود اقتصادی افزایش پیدا می‌کند. طلا به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می‌شود، بنابراین سرمایه‌‌گذاران در دوره‌های عدم اطمینان اقتصادی، آن را ذخیره ارزش می‌دانند. اگر قیمت طلا افزایش یابد، می‌تواند نشانه‌ای از کند شدن اقتصاد باشد و سرمایه‌گذاران به دنبال ثبات بیشتر هستند. از سوی دیگر، کاهش قیمت طلا نشانه آن است که سرمایه‌گذاران پول خود را به سمت دارایی‌های با ریسک بالاتر همچون ارزهای دیجیتال منتقل می‌کنند.

اقتصاد کلان ارزهای دیجیتال

تصمیمات فدرال رزرو بر ارزهای دیجیتال تاثیری بسیار جدی دارند

بنا بر نظر تحلیلگران، نرخ‌های بالاتر معمولا اشتها را برای سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر کاهش می‌دهند و این مساله احتمالا یکی از دلایل کاهش قابل توجه قیمت ارزهای دیجیتال در طی یک یا دو سال گذشته بوده است. اما آینده بازار ارزهای دیجیتال در سال 2023 به میزان تمایل جامعه سرمایه‌گذاران برای پذیرفتن ریسک بستگی دارد.

پلتفرم هوشمند معاملات رمزارز هیتوبیت در میان کاربران ایرانی، به عنوان بستری مطمئن برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید با ایجاد حساب کاربری در پلتفرم هوشمند ما، ضمن پرداخت کمترین کارمزد، از حداکثر سود ممکن برخوردار شوید. همچنین می‌توانید با دریافت نکات آموزشی از آخرین تحولات در بازار پویای ارزهای دیجیتال بهره‌مند شوید و بدین‌ترتیب سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای در این بازار خوش‌آتیه داشته باشید.

نوشتهٔ پیشین
مقیاس پذیری در بلاکچین چیست؟ | چالش‌های مقیاس‌پذیری و راه حل‌های آن
نوشتهٔ بعدی
اینتربلاکچین چیست؟ | راهنمای جامع ارتباطات بلاکچینی
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست