استراتژی معاملاتی Dollor cost averaging

استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging

زمان مطالعه: 7 دقیقه

استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging؛ سرمایه‌گذاری بدون استرس

انجام معامله به‌صورت مداوم در بازارهای مالی می‌تواند استرس زیادی به شما وارد کند و همچنین زمان زیادی از شما بگیرد. از طرف دیگر ممکن است با وجود انجام تعداد زیادی معامله، نتوانید سود مناسبی نیز از فعالیت خود در بازارهای مالی کسب کنید. باید به شما بگوییم که گزینه‌های دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری وجود دارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال استراتژی هستند که به فعالیت و زمان کم‌تری نیاز داشته باشد. به همین خاطر اگر می‌خواهید به‌صورت حرفه‌ای در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید و یا می‌خواهید با بهترین شرایط، موقعیت معاملاتی بلند‌مدتی را ایجاد نمایید، باید با استراتژی‌های مختلف معاملاتی آشنا شوید. یکی از این استراتژی‌ها، استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging یا میانگین‌گیری هزینه دلار است.

استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging (DCA) از بهترین استراتژی‌های معاملاتی برای افرادی است که می‌خواهند کم‌ترین زمان را به فعالیت‌های مالی خود اختصاص دهند و از انجام معاملات پرتعداد و زمان‌بر خسته شده‌اند. در این مطلب با این استراتژی معاملاتی به‌طور کامل آشنا می‌شویم.

 استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging

استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging چیست؟

میانگین‌گیری هزینه دلار یا استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging، یک استراتژی بسیار محبوب سرمایه‌گذاری است که هدف آن کاهش تاثیر نوسانات بر خرید دارایی‌ها در بازارهای مالی می‌باشد. این استراتژی شامل خرید مقدار ثابتی دارایی در فواصل زمانی منظم می‌شود. در واقع شما در فواصل زمانی که با نظم خاصی با یکدیگر فاصله دارند، مقداری ثابت از یک دارایی مانند سهام یا ارز دیجیتال را خریداری می‌کنید.

در این روش فرض می‌شود که با چنین روش ورود یا خرید دارایی، با کم‌ترین نوسان ممکن روبه‌رو شوید. چرا که خرید در فواصل منظم می‌تواند قیمت متوسط دارایی خریداری شده را یکسان کند. به عبارت دیگر، در طولانی‌مدت، اتخاذ چنین استراتژی می‌تواند تاثیر منفی یک ورود بد و نادرست را به‌شدت کاهش دهد. برای درک بهتر استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging، باید با روش عملکرد آن آشنا شوید. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که در شرایطی که بازار نوسان زیادی دارد و ممکن است شما با خرید یکجا، در کوتاه‌مدت دچار ضرر شدیدی شوید، این استراتژی نه‌تنها سرمایه شما را از ضرر نجات می‌دهد؛ بلکه در طولانی‌مدت سودآوری بسیار مناسبی برای شما دارد.

مزایای استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging

یکی از مهم‌ترین مزایای استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging این است که خطر انجام معامله در شرایط نامناسب را کاهش می‌دهد. در نظر گرفتن زمان‌بندی بازار یکی از دشوارترین کارهایی است که در هنگام انجام معامله می‌توان انجام داد. وقتی زمان انجام معامله می‌رسد، با وجود درست بودن استراتژی و هدف اصلی، ممکن است به علت نادرست بودن زمان‌بندی تمام معامله نادرست باشد. استفاده از استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلار، ریسک این خطا را به‌شدت کاهش می‌دهد.

با تقسیم سرمایه اصلی به قسمت‌های کوچک‌تر، امکان این وجود دارد که نسبت به زمانی که می‌خواهید تمام سرمایه‌تان را به‌صورت یکجا سرمایه‌گذاری کنید، سود بیشتری به دست آورید. عموما انجام معامله بدون زمان‌بندی مناسب بسیار آسان است اما نتایج آن اصلا ایده‌آل نخواهد بود. با خرید در قسمت‌های کوچک‌تر، استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging برای شما تصمیم‌گیری می‌کند و می‌توانید برخی از تصمیمات اشتباه در زمان سرمایه‌گذاری را حذف کنید.

 استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging

باید اشاره کرد که استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلار به‌طور کامل ریسک انجام معامله را از بین نمی‌برد. بلکه با استفاده از این استراتژی، می‌توان ریسک ورود به بازار در زمان نامناسب و بدون زمان‌بندی صحیح را کاهش داد. به همین خاطر نمی‌توان گفت که این استراتژی می‌توان موفقیت شما را به شکل صددرصد تضمین کند. چرا که عوامل بسیار زیاد دیگری نیز در موفقیت‌آمیز بودن معامله شما دخیل هستند. با برخی دیگر از مزایای مهم استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging آشنا می‌شویم.

امکان خروج از موقعیت با میانگین‌گیری هزینه دلار وجود دارد

همان‌طور که عنوان شد، زمان‌بندی برای انجام معامله بسیار دشوار است. حتی بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای نیز برای شناسایی شرایط و رفتار بازار به زمان و تلاش زیادی نیاز دارند. به همین خاطر اگر استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلار را اتخاذ کرده‌اید، باید برنامه‌ای برای خروج از بازار نیز داشته باشید.

خبر خوب این است که با استفاده از استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging می‌توان از بازار خارج شد. استفاده از این استراتژی برای فروش دارایی بسیار ساده است. اگر محدوده‌ای برای قیمت دارایی خود انتخاب کرده باشید، در صورت رسیدن قیمت دارایی به این محدوده، می‌توانید آن را در قسمت‌های کوچک‌تر به فروش برسانید. این قطعات از نظر ارزش باید مساوی باشند. در این صورت، خطر عدم خروج در زمان مناسب را به‌شدت کاهش می‌دهید.

باید اشاره کرد که استفاده از این استراتژی به افرادی که استراتژی هولد یا نگهداری را دنبال می‌کنند، پیشنهاد نمی‌شوید. چرا که در این استراتژی، هدف نفروختن است. برای مثال در نمودار عملکرد شاخص داوجونز، دوره‌های کوتاه‌مدت ممکن است دچار نوسان و یا ریزش شده باشند اما در یک روند بلندمدت، شاخص داوجونز همواره صعودی بوده است. هرچند که استراتژی نگهداری یا هولد، برای بازار سهام گزینه‌های مناسب به‌شمار می‌آید اما در بازار ارزهای دیجیتال، شاید گزینه‌ای مناسب نباشد.

 استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging

مثالی از استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلار

قطعا درک استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging با بررسی یک مثال بسیار آسان‌تر خواهد بود. به همین خاطر در ادامه این استراتژی معاملاتی را با عنوان کردن یک مثال به‌خوبی شرح می‌دهیم. فرض کنید که ما یک سرمایه ثابت 10 هزار دلاری را در اختیار داریم و می‌خواهیم آن را در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین فرض ما این است که قیمت بیت کوین در این محدوده قرار است نوسان زیادی داشته باشد و به همین خاطر می‌خواهیم از استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging استفاده کنیم.

در شرایط نوسانی بیت کوین، ما می‌توانیم 10 هزار دلار خود را به 100 قسمت با ارزش 100 دلار تقسیم کنیم. سپس در هر روز، بدون توجه به قیمت بیت کوین، 100 دلار از این رمزارز را خریداری می‌کنیم. در این صورت، ما در یک بازه زمانی سه ماهه، موقعیت خرید خود را ایجاد کرده‌ایم. به این فرایند، استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging گفته می‌شود. اما باید گفت که ممکن است دارایی‌ها وارد روندهای نزولی چندین ساله شوند. در این شرایط باز هم باید در بازه زمانی 10 روزه، سرمایه‌گذاری کرد؟ در ادامه به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

میانگین‌گیری دلار بسیار انعطاف‌پذیر است!

باید به شما با ارائه یک نقشه زمانی متفاوت، انعطاف‌پذیری استراتژی معاملاتی میانگین‌گیری هزینه دلار را نشان دهیم. تصور کنید که بیت کوین به‌تازگی وارد یک روند نزولی بلند‌مدت شده است و ما انتظار نداری که تا حداقل دو سال دیگر، بیت کوین روندی صعودی داشته باشد. با این حال در نهایت قرار است روند صعودی شود. در این شرایط آیا باید باز هم از استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلار استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال منفی است. چرا که بازه زمانی سرمایه‌گذاری در این شرایط بسیار زمان بیشتری دارد و ما باید در بازه‌های زمانی متفاوتی خریدهای خود را برای میانگین‌گیری انجام دهیم.

با توجه به تغییر افق زمانی سرمایه‌گذاری، حال شما باید به‌جای خرید روزانه 100 دلار بیت کوین، به سراغ خرید 100 بیت کوین در هر هفته بروید. در این صورت شما می‌توانید در دو سال، سرمایه‌گذاری خود در بیت کوین را تکمیل کنید. در این شرایط، بیت کوین روند نزولی خود را طی می‌کند اما شما با ایجاد یک موقعیت بلند، به‌صورت مداوم در حال خرید هستید و میانگین هزینه خریدهای شما نیز به‌صورت مداوم کاهش پیدا می‌کند. همچنین هر زمان که روند صعودی آغاز شود، شما اولین مسافر قطار هستید و به‌هیچ‌عنوان هیچ روند صعودی را از دست نخواهید داد.

باید اشاره کرد که شرایط لزوما مطابق با مثال توضیح داده شده نیست. ممکن است بعد از تاریخی که برای پایان روند نزولی در نظر گرفته‌اید، همچنان روند نزولی ادامه داشته باشد و از طرف دیگر سرمایه شما نیز تمام شده باشد. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران برای پایان یافتن روند نزولی منتظر بمانند و سپس به دنبال پیاده‌سازی استراتژی خود روند.

 استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging

ماشین‌حساب استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلار

اگر می‌خواهید با استفاده از استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، مراجعه به وب‌سایت dcabtc.com را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این سایت به‌عنوان یک ماشین‌حساب یا محاسبه‌گر استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلار برای بیت کوین عمل می‌کند. شما می‌توانید در این وب‌سایت میزان سرمایه‌گذاری، افق زمانی و فواصل خرید را مشخص کرده و استراتژی میانگین‌گیری خود را در آن مشاهده کنید. با استفاده از این وب‌سایت، در همان ابتدا متوجه می‌شوید که بیت کوین که در بلندمدت یک روند صعودی پایدار دارد، گزینه‌ای بسیار مناسب برای اجرای استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging به‌شمار می‌آید.

برای مثال اگر در پنج سال هر هفته فقط 10 دلار بیت کوین خریده بودید، در آوریل 2020 شما 2600 دلار سرمایه‌گذاری کرده و بیش از 20 هزار دلار بیت کوین در اختیار داشتید. تنها 10 دلار در هفته عدد بسیار کمی به نظر می‌رسد اما با این استراتژی معاملاتی، می‌تواند شما را به یک سرمایه‌گذار موفق تبدیل کند.

معایب استراتژی معاملاتی DCA را بشناسید

در حالی که استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging می‌تواند یک استراتژی بسیار موفق و سودآور باشید، اما نقاط ضعف و معایبی نیز دارد. بدون هیچ‌گونه تردیدی، در زمان نوسانی بودن بازارها، استفاده از این استراتژی بهترین گزینه است. البته این امر بسیار منطقی به نظر می‌آید. چرا که این استراتژی برای کاهش اثرات نوسانات بالای بازارهای مالی طراحی شده است.

با وجود بی‌نظیر بودن استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلار در بازارهای نوسانی، در بازارهایی که روند صعودی بسیار مناسبی دارند، اصلا گزینه‌ای مناسب به‌شمار نمی‌آید. چرا که سرمایه‌گذاران با استفاده از این روش سود خود را از دست می‌دهند. اگر بازار در روند صعودی باشید، شما با هر بار خرید دارایی، میانگین قیمت خرید خود را بالاتر می‌برید و در نتیجه سود کم‌تری به دست خواهید آورد. به همین خاطر در شرایط صعودی، خرید دارایی با تمام سرمایه به‌صورت یکجا، گزینه‌ای بهتر به‌شمار می‌آید.

 استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging

در شرایط نوسانی بازار، استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging بهترین است

استراتژی معاملاتی Dollar cost averaging، یک استراتژی فوق‌العاده و اثبات‌شده برای ورود به یک موقعیت و در عین حال به حداقل رساندن اثر نوسانات بازار بر سرمایه‌گذاری است. اگر نمی‌خواهید به‌صورت روزانه بازارهای مالی را دنبال کنید و زمان کافی برای این کار ندارید، استفاده از این استراتژی بهترین گزینه برای شما است. هرچند که تردیدهایی نیز درباره این استراتژی معاملاتی وجود دارد. سرمایه‌گذاران در بازارهایی با روند صعودی، با اتخاذ این استراتژی ممکن است سود خود را از دست بدهند.

در هر صورت از دست دادن مقدار کمی سود، پایان جهان نیست. در بسیاری از شرایط، استراتژی معاملاتی میانگین‌گیری هزینه دلار یک استراتژی سودآور برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت به‌شمار می‌آید. این استراتژی ریسک کمی دارد و می‌تواند به شما در سرمایه‌گذاری در بازارهای نوسانی به‌شدت کمک کند.

نوشتهٔ پیشین
استخراج ارز دیجیتال چه فرایندی است و چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟
نوشتهٔ بعدی
معاملات ارزهای دیجیتال | راهنمای انجام معامله در بازار کریپتو
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست