وب ۳ چیست | نسل سوم اینترنت چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟

زمان مطالعه: 13 دقیقه

فهرست مطالب

پرسشی که این روز‌ها ذهن بسیاری از دوستداران فناوری را به خود مشغول داشته، این است که وب ۳ چیست؟ در پاسخ باید گفت وب 3 سومین نسل از فناوری‌های وب است. اما بهتر است بدانیم که وب 3 همچنان در حال تکامل است و هنوز تعریف دقیقی برای آن ارائه نشده است. آنچه واضح است این است که وب 3 تاکید زیادی بر برنامه‌های غیرمتمرکز دارد و از فناوری‌های مبتنی بر بلاکچین استفاده می‌کند. اگر شما هم عبارت وب 3 زیاد به گوشتان خورده است ولی نمی‌دانید که این فناوری چیست، برای آشنایی با این فناوری با ما در این مطلب همراه باشید.

وب 3 چیست؛ سوال پرتکرار کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران

وب3؛ حاصل تکامل نسل‌های مختلف اینترنت

شبکه جهانی وب از ابتدای پیدایش پیشرفت‌های زیادی داشته است. اولین نسخه وب یا همان وب 1 در دهه ۹۰ میلادی رواج داشت و در آن نقش کاربر به خواندن اطلاعات ارائه‌شده توسط تولیدکنندگان محتوا محدود می‌شد. به همین دلیل، به آن وب «فقط خواندنی» نیز می‌گفتند.

وب ۲ در بین سال‌های 1999 تا 2004 توسط اوریلی و دیگران ابداع شد. در واقع نسل دوم وب، جهانیان را از صفحات وب استاتیک نجات داد. این صفحات، برای دریافت اطلاعات طراحی شده بودند و از سرور‌های گران‌قیمت استفاده می‌کردند. همین نسل از وب بود که سبب پیدایش فیس‌بوک، اینستاگرام، برنامه مشهور اوبر (و اسنپ در ایران) و .. شد. حالا دیگر حتما می‌دانید کدام فناوری است که بیش از 3 میلیارد نفر در کره زمین، 80 درصد از ساعات بیداری خود را با آن می‌گذرانند؛ بله، درست است: وب 2.

درواقع وب 2 همان نسخه فعلی اینترنت است که اغلب آن را با نام وب نیز می‌شناسیم. با اینکه همچنان وب 2 در حال شکوفایی است، ولی از سوی دیگر شاهد ظهور نخستین نشانه‌ها از یک تغییر الگویی بزرگ در برنامه‌های کاربردی اینترنتی هستیم که با عنوان وب 3 شناخته می‌شود. اگرچه ممکن است باورش سخت باشد، اما وب 3 نسبت به وب ۲ دارای تحولاتی اساسی‌ است؛ تحولاتی که تجربه‌های کاربری متفاوتی را به ارمغان خواهد آورد.

تفاوت‌های نسخه‌های متعدد وب

منظور از وب 3 موج سوم اینترنت است که در آن وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها می‌توانند با استفاده از سایر فناوری‌ها، همانند انسان به مدیریت داده‌ها بپردازند. تیم برنرز لی (مخترع شبکه وب جهانی)، از همان ابتدا به وب 3 و وب معنایی نیم‌نگاهی داشت و طوری آن را برنامه‌ریزی کرده بود که بسیار مستقل، هوشمند و در همه‌جا حاضر باشد. وب 3 برای توانمندسازی برنامه‌های کاربردی هوشمندتر و سازگارتر، از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نیز استفاده می‌کند.

تفاوت‌های نسخه‌های متعدد وب

حالا که راجع به وب ۱، ۲ و ۳ صحبت کردیم، بد نیست به تفاوت‌های این سه نسل هم نگاهی بیاندازیم:

  • در عصر وب ۱ تمام تجربه کاربری خلاصه می‌شد به خواندن و کسب اطلاعات
  • در عصر وب ۲ تجربه کاربری موارد بیشتری را دربرمی‌گرفت؛ همچون خواندن، نوشتن و ایجاد کردن. بنابراین، کاربران به پلتفرم‌های اجتماعی پیوستند و این پلتفرم‌ها به دلیل محتوای ایجاد‌شده توانستند رشد و توسعه پیدا کنند
  • در عصر وب ۳ تجربه کاربری از این هم فراتر رفته و موارد بیشتری را دربر می‌گیرد؛ از خواندن و نوشتن گرفته تا تملک. بدین ترتیب، اکنون سازندگان محتوا می‌توانند از طریق NFT، توکن‌ها و …، صاحب بخشی از پلتفرم جامعه خود شوند. در طی سیر تحولی وب ۳، بسیاری از برنامه‌های سنتی توکن‌محور می‌شوند. کاربران از طریق این توکن‌ها مقداری ارزش و مالکیت برای خود کسب می‌کنند که می‌توانند آن‌ها را مبادله کنند، از آن‌ها به‌عنوان هدیه استفاده کنند یا اینکه آن‌ها را نزد خود نگه دارند

شاید توضیحات بالا کمی‌ پیچیده باشند. تمام مطالب بالا را می‌توانیم به شکل ساده زیر هم بیان کنیم:

  • وب ۱ یعنی کمک به افراد برای «یافتن» چیز‌های بهتر
  • وب ۲ یعنی کمک به افراد برای «تجربه» چیز‌های بهتر
  • وب ۳ یعنی کمک به افراد برای «ایجاد» چیز‌های بهتر

گفتنی است با توجه به این‌که بیش از 10 سال طول کشید تا از وب 1، به وب 2 برسیم و به همین ترتیب، انتظار می‌رود پیاده‌سازی کامل وب 3 نیز حداقل به همان اندازه طول بکشد.

نگاهی به تفاوت های وب 3، وب 2 و وب 1

وب 3 چیست؟

با اینکه موج وب 2 همچنان در حال شکوفایی است، ولی از سوی دیگر، شاهد ظهور نخستین نشانه‌های وب 3 هستیم. این فناوری، یک جهش به سمت شبکه‌های «باز»، «بدون لزوم اعتماد» و «بدون مجوز» است. در ادامه به توضیح هر یک از این سه مفهوم می‌پردازیم:

  • منظور از «باز» بودن این است که برنامه‌ها از روی نرم‌افزار متن‌باز ساخته شد‌ه‌اند. این نوع نرم‌افزار‌ها توسط جامعه توسعه‌دهندگان ساخته شده‌اند و همه جهانیان می‌توانند شاهد اجرای آن‌ها باشند
  • مقصود از «بدون لزوم اعتماد» این است که شبکه به مشارکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا به‌صورت عمومی‌ یا خصوصی و بدون حضور شخص ثالث قابل‌اعتماد، با هم تعامل داشته باشند
  • هدف از «بدون مجوز» هم این است که هر کسی، اعم از کاربران و تامین‌کنندگان، می‌توانند بدون مجوز یک نهاد حاکم، در آن نرم‌افزار مشارکت داشته باشد

غیرمتمرکز بودن وب 3 چه معنایی دارد؟

یکی از ویژگی‌های مهم وب 3 غیرمتمرکز بودن است؛ به این معنی که این فناوری، اطلاعات برنامه‌ها را در یک پایگاه داده‌های متمرکز حفظ نمی‌کند. در عوض، برای ساخت برنامه‌های کاربردی بر روی یک دستگاه غیرمتمرکز، یک بلاکچین وجود دارد که آن را گره‌های ناشناس که در سرتاسر وب گسترش یافته‌اند، حفظ می‌کنند. توسعه‌دهندگان، عملکرد برنامه‌ها را در قرارداد‌های هوشمند و دستگاه غیرمتمرکز جای‌گذاری می‌کنند.

این شبکه‌های باز، بدون لزوم اعتماد و بدون مجوز، برای تمام کسانی که در طول این زنجیره طولانی کار می‌کنند، خدمات ارائه می‌دهند، داده‌ها را فراهم می‌کنند و یا محتوا می‌سازند، ثمره‌ای هم دارد و از طریق ارائه توکن به آن‌ها، درآن‌ها ایجاد انگیزه می‌کند.

معیارهای جدید در وب 3

با اینکه نیروی محرکه اصلی وب 2 عبارت بود از موبایل، شبکه‌های اجتماعی و فضای ابری، اما وب 3 بیشتر بر روی سه لایه فناوری نوین ساخته شده است: محاسبات لبه‌ای، شبکه‌هایی از داده‌های غیرمتمرکز و فناوری هوش مصنوعی

شبکه‌های داده غیرمتمرکز این امکان را برای تولیدکنندگان داده فراهم می‌کنند تا داده‌های خود را بدون از دست دادن کنترل مالکیت، یا کنار گذاشته شدن حریم خصوصی، بفروشند یا مبادله کنند. این داده‌ها می‌توانند بسیار متنوع باشند؛ از داده‌های سلامت شخصی افراد گرفته تا داده‌های محصول یک کشاورز، و یا داده‌های موقعیت مکانی و عملکرد خودرو. به‌این‌ترتیب، شبکه‌های داده غیرمتمرکز می‌توانند تولیدکننده‌های داده را در فضایی وارد کنند که به «اقتصاد داده‌بنیاد» مشهور است.

اکنون الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به انداز‌ه‌ای قدرتمند شد‌ه‌اند که می‌توانند دست به پیش‌بینی‌ها و اقدامات مفید بزنند که گاهی واقعا نجات‌دهنده هستند. این برنامه‌ها هنگامی‌ که بر روی ساختار‌های داده غیرمتمرکز جدید قرار می‌‌گیرند و به انبوهی از داده‌‌ها دسترسی پیدا می‌‌کنند، بسیار فراتر از تبلیغات هدفمند می‌روند و به حوزه‌‌هایی مانند طراحی دارو و مدل‌سازی آب‌وهوا نیز ورود می‌کنند.

جوامع می‌توانند با برداشتن واسطه‌های موجود در صنایع، کاهش رانت‌جویی طرف‌های ثالث و بازگرداندن این ارزش به‌طور مستقیم به کاربران و تامین‌کنندگان در یک شبکه، کارآمدتر عمل کنند. همچنین انسان‌ها، شرکت‌ها و ماشین‌ها می‌توانند با تضمین‌های امنیتی و حریم خصوصی بیشتر، داده‌های بیشتری را به اشتراک بگذارند.

معیارهای جدید وب 3

وب 3 چطور کار می‌کند؟

مفهوم زیربنایی وب 3 این است که جست‌وجو‌های اینترنتی بسیار سریع‌تر، ساده‌تر و کارآمدتر باشند تا سیستم‌ها بتوانند حتی پیچیده‌ترین جست‌وجو‌ها را هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پردازش کنند. جالب است بدانید که بسیاری از پروتکل‌های وب 3 به‌شدت به بیتکوین وابسته هستند. بیتکوین هم در مقام جبران، برای کسانی که می‌خواهند به پیاده‌سازی، کنترل، کمک مالی یا ارتقای پروژه‌ها کمک کنند، مشوق‌های پولی (یا توکن‌ها) ارائه می‌کند. توکن‌های وب 3 الکترونیکی هستند و با عدم تمرکز این نسل از اینترنت، رابطه تنگاتنگی دارند.

وب 3 زمینه‌ساز چه تحولاتی در اینترنت می‌شود؟

برجسته‌ترین نکته در پاسخ به پرسش «ویژگی‌های وب 3 چیست؟» به تاثیر وب 3 در خود اینترنت اشاره دارد. اگر به‌خوبی درک کنید که وب 3 چگونه می‌تواند تجربیات کاربری را تغییر دهد، قادر خواهید بود از ویژگی‌های آن هم تصویر روشنی داشته باشید. در ادامه به مرور برخی از عناصر قابل توجه در معماری فناوری وب 3 می‌پردازیم.

ارتباط وب 3 و فناوری بلاکچین چیست؟

در حال حاضر بخش بزرگی از وب 3 برای حل‌وفصل بسیاری از مسائل مرتبط با وب 2 از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند. بلاکچین با برخورداری از ویژگی عدم تمرکز، نقش اصلی را در این نسل از وب ایفا می‌کند. درواقع بلاکچین، توسعه یک اکوسیستم باز و بدون لزوم اعتماد را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، مکانیسمی‌ موسوم به «اجماع غیرمتمرکز از طریق بلاکچین» می‌تواند به ایجاد تعامل انعطاف‌پذیر بین کاربران کمک کند؛ آن هم بدون نظارت مراجع.

ارتباط وب 3 و فناوری بلاکچین چیست؟

وب معنایی

منظور از وب معنایی یا سمانتیک (semantic web)، توسعه وب است اما به‌گونه‌ای که داده‌های موجود در صفحات وب به شکلی ساختاریافته برچسب‌گذاری شوند تا کامپیوترها مستقیما بتوانند آن‌ها را بخوانند. در واقع مدل عملیاتی وب ۳ باید قابلیت پردازش مجموعه‌ای از محتوای دیجیتال را داشته باشد. وب ۳ می‌تواند برای استفاده از اطلاعات دیجیتالی بر وب معنایی اتکا داشته باشد.

هوش مصنوعی

وب ۳ تا حد بسیار زیادی به پیشرفت‌های هوش مصنوعی همچون تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق متکی است. بدین ترتیب، فناوری‌های هوش مصنوعی با جداسازی اطلاعات تقلبی از محتوای واقعی، به محقق شدن چشم‌انداز وب ۳ کمک می‌کنند.

امنیت و دسترسی

متمایزترین ویژگی وب ۳ عبارت است از ایجاد نسل جدیدی از دستگاه‌های متصل‌به‌هم که از قابلیت اتصال چند پلتفرمی‌ برخوردار هستند. درواقع زیرساخت شبکه غیرمتمرکز، کاربران را قادر می‌سازد تا مالکیت داده‌های خود را در اختیار داشته باشند. بدین ترتیب کاربران می‌توانند داده‌های خود را بدون صرف‌نظر کردن از مالکیت، به خطر افتادن حریم خصوصی یا وابستگی به واسطه‌ها مبادله کنند یا بفروشند. در این استراتژی تجاری، مصرف‌کنندگان می‌توانند بدون ثبت هویت آنلاین خود وارد یک وب‌سایت شوند. علاوه بر این، وب ۳ به برنامه‌ها کمک می‌کند تا از دستگاه‌ها مستقل شوند.

اهوش مصنوعی در وب3

تجربیات سه‌بعدی همه‌جانبه

اکوسیستم وب 3 گرافیک سه‌بعدی بیشتری دارد؛ به‌ویژه با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و متاورس. وب 3 می‌تواند برای رفع موانع بین دنیای فیزیکی و مجازی، تجربیاتی ترکیبی یا اصطلاحا همه‌جانبه به ارمغان بیاورد.

وب 3 چه مزایایی را ارائه می‌دهد؟

مروری کلی بر ویژگی‌های وب 3 نشان می‌دهد این فناوری در حال حاضر یک ضرورت به شمار می‌رود. به‌طوری‌که به‌زودی بسیار از کسب‌وکارها برای توسعه و ادامه فرایندهای خود به آن نیاز خواهند داشت.  در ادامه به برخی از مزایای برجسته وب 3 می‌پردازیم که بهتر است از آن‌ها آگاه باشیم.

کنترل بر مالکیت داده‌ها

نگاهی بیندازید به سرویس‌ها و پلتفرم‌های آنلاین که همه‌روزه از آن‌ها استفاده می‌کنید. شما اطلاعات شخصی خود را در پلتفرم‌های مختلف وارد می‌کنید تا به خدمات مختلف دسترسی پیدا کنید. محتوایی مانند عکس یا ویدیو ایجاد می‌کنید و آن‌ها را به‌صورت آنلاین در فیسبوک و اینستاگرام با دیگران به اشتراک می‌گذارید. در میان همه این‌ موارد، حتما با خودتان فکر می‌کنید که اطلاعات شخصی شما در حساب فیسبوک یا اینستاگرام، امن و تحت کنترل شما است.

متاسفانه باید بگوییم که اینطور نیست؛ چرا که مراجع متمرکزی مانند فیسبوک، اینستاگرام و گوگل از داده‌های کاربران با روش‌های مختلفی درآمدزایی می‌کنند. ولی طراحی وب 3 تضمین می‌کند که کاربران نهایی کنترل کاملی بر داده‌های خود داشته باشند. کاربران می‌توانند اطلاعات را بر اساس ترجیح خودشان به اشتراک بگذارند. بنابراین، وب 3 می‌تواند انحصار غول‌های فناوری بر داده‌های کاربری را درهم بشکند.

مزایای وب 3

داده‌های همه‌جاحاضر

وب ۳ یک اکوسیستم به‌هم‌پیوسته است که امکان همکاری و دسترسی یکپارچه به اطلاعات را فراهم می‌کند. مثلا اتصال از طریق اینترنت اشیا یکی از بهترین مزایای وب 3 است که دسترسی به داده‌ها را در همه‌جا امکان‌پذیر می‌کند. کاربران می‌توانند از هر مکان و با هر دستگاهی به هر نوع اطلاعات دسترسی داشته باشند. وب ۳ تضمین می‌کند که قادر خواهید بود حتی بدون استفاده از کامپیوتر یا تلفن هوشمند هم به اینترنت متصل شوید.

آزادی در تعامل

یکی از بزرگ‌ترین برتری‌های وب 3 این است که تعاملات روان و ساده بین کاربران را تضمین می‌کند. وب ۳ هیچ مرجع متمرکزی برای کنترل دسترسی کاربران ندارد؛ چرا که همان‌طور که اشاره شد به ویژگی بدون مجوز متکی است. شبکه‌های بلاکچین عمومی‌ که به‌عنوان پایه‌های برنامه‌های کاربردی وب ۳ عمل می‌کنند، اطمینان می‌دهند که همه افراد می‌توانند به وب ۳ دسترسی داشته باشند.

بدین ترتیب، کاربران برای دسترسی به خدمات دیجیتال، خود را با موانع درآمد، جنسیت، گرایش جنسی، موقعیت اجتماعی یا موقعیت جغرافیایی روبرو نمی‌بینند. در واقع طراحی اولیه وب 3 به‌گونه‌ای است که کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال، ثروت یا اطلاعات خود را با سرعت‌های بسیار بالایی در سراسر جهان انتقال دهند. بدون وجود هیچ‌گونه مرجع متمرکز ناظر بر تراکنش‌ها، وب ۳ می‌تواند برای کاربران اینترنت آزادی عمل را به ارمغان بیاورد تا بتوانند از پتانسیل واقعی وب به‌طور کامل استفاده کنند.

مزیت وب 3 برای سازندگان محتوا چیست؟

پیدایش وب 3 برای همه سازندگان محتوا یک فرصت امیدوارکننده پدید آورده است. بیشتر تولیدکنندگان محتوا به دلیل واسطه‌هایی که برای دستیابی به مخاطبان خود دارند، برای به دست آوردن ارزش واقعی کار خود همیشه در تقلا هستند. اما وب 3 از طریق توکن‌سازی و فراهم آوردن فرصت اقتصادی برای سازندگان محتوا می‌تواند مزایای قابل توجهی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

اول از همه، وب 3 کنترل غیرمتمرکز بر امنیت دارایی‌های دیجیتال همچون توکن‌ها و داده‌ها را تضمین می‌کند. از سوی دیگر، سازندگان کنترل کاملی بر مالکیت آثار خود خواهند داشت. در عین حال، فرصت اقتصادی در اختیار سازندگان، به آن‌ها کمک می‌کند تا برای گسترش دامنه فعالیت‌های خود، ابزار‌ها و بازار‌های جدیدی پیدا کنند.

مزیت وب 3 برای سازندگان محتوا

امنیت بهتر

آخرین و مهم‌ترین مزیت وب ۳ تضمین امنیت بهتر است. بلاکچین برای اطمینان از حفاظت از داده‌های کاربری می‌تواند تضمین عدم تمرکز و نیز رمزنگاری را فراهم کند. مکانیسم‌های اجماع و طراحی اولیه بلاکچین طوری هستند که آن را در برابر نقض‌های امنیتی رایج غیرقابل نفوذ می‌کنند. با اینکه ۵۱ درصد از حملات، شامل هک برنامه‌ها و سیستم‌های وب ۳ هستند، اما تکامل اقدامات امنیتی می‌تواند این چالش‌ها را برطرف کند.

کاربرد‌ وب 3 چیست؟

کسب‌وکارهای مبتنی بر وب ۳ حوزه دیجیتال را دستخوش تحولات کرده‌اند و چشم‌اندازهای تجاری زیادی به وجود آورده‌اند. اما تاثیر وب ۳ بر روی کسب‌وکارها چیست؟ در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برترین ایده‌های کسب‌وکار مبتنی بر وب 3 که می‌توانند بسیار سودآور باشند.

کاربرد وب 3

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

دارایی‌های دیجیتالی NFT مالکیت دیجیتال را دچار تحول اساسی کرده‌اند و در ارائه برند‌ها و مشاغل برتر در حوزه دیجیتال پتانسیل بی‌حدوحصری دارند. این توکن‌ها بخشی از وب ۳ هستند و به‌عنوان پایه فرهنگی هنر دیجیتال دنیای رمزنگاری شناخته می‌شوند؛ مثل قطعه‌ای از موسیقی، تابلوی نقاشی، خودرو و حتی بلیط یک مسابقه ورزشی.

فناوری‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)

تامین مالی غیرمتمرکز با حذف واسطه‌ها و مراجع مرکزی، می‌تواند سیستم مالی را نیز دچار تحول کند؛ بدین شکل که ارائه خدمات مالی خارج از چارچوب بانکداری متمرکز، به امری امکان‌پذیر تبدیل می‌شود. فراهم ساختن خدمات مالی با استفاده از فناوری‌های وب ۳ و دی‌فای، به چارچوب عدم لزوم اعتماد و در عین حال با شفافیت بیشتر پایبند هستند.

متاورس و وب 3

ارتباط وب 3 و فضای متاورس چیست؟

پس از تغییر نام شرکت فیس‌بوک به متا، در حوزه دیجیتال اصطلاح متاورس بر سر زبان‌ها افتاد. متاورس یک محیط آنلاین و موازی است که در بستر واقعیت مجازی ایجاد شده است، بدین شکل که کاربران می‌توانند در یک محیط سه بعدی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از این‌رو، فناوری‌های وب ۳ و متاورس برای توسعه شرکت‌ها، فرصت‌های بی‌شماری پدید آورده‌اند.

کسب درآمد از طریق بازی کردن

با استفاده گسترده از فناوری وب 3 در تجارت بازی یک تغییر الگو ایجاد شده است. بازی‌های وب ۳ تجربه‌های بازی بسیار عمیق و مشارکتی ارائه می‌دهند؛ زیرا بازی‌هایی دیجیتالی هستند که از فناوری بلاکچین بهره می‌گیرند. استراتژی بازی برای کسب درآمد چیزی است که باعث شد بازی‌های وب 3 بسیار محبوب شوند؛ چرا که چنین بازی‌هایی تضمین‌کننده جریان مطمئنی از درآمد در وب ۳ هستند.

سازمان‌های مستقل و غیرمتمرکز

قرارداد‌های هوشمند باعث نیرو بخشیدن به سازمان‌های مستقل و غیرمتمرکز (DAO) می‌شوند. چنین سازمان‌هایی می‌توانند برای مبادلات و تراکنش‌ها، پروتکل‌های مشترکی ارائه دهند و بخش مهمی از فرایند تمرکززدایی و توسعه وب 3 را تشکیل می‌دهند. سازمان‌های مستقل و غیرمتمرکز به شرکت‌ها و جوامع ساختار مدیریتی دموکراتیک‌تری می‌دهند، به‌طوری ‌که هر عضو می‌تواند در مورد تصمیمات سازمانی رأی بدهد.

نرم‌افزارهای غیرمتمرکز

پروتکل دیجیتال با نام «برنامه‌های غیرمتمرکز» (DApps) شناخته می‌شود و برای از بین بردن مراجع نظارتی، از یک زیرساخت غیرمتمرکز استفاده می‌کند. این برنامه‌ها در اکوسیستم وب 3 نقش مهمی‌ ایفا می‌کنند؛ زیرا به ایجاد تمرکززدایی کمک می‌کنند. برنامه‌های وب ۳ نسبت به مدل کسب‌وکار معمولی چندین مزیت دارند؛ از جمله مالکیت داده‌های شخصی و مقاومت در برابر سانسور.

ابر به‌عنوان سرویس

منظور از ابر به‌عنوان سرویس (CaaS)، راهکارهای ذخیره‌سازی ابری منبع باز است که قابلیت‌ها و معماری سیستم فناوری اطلاعات را به‌روز می‌کنند. این راهکارها ارائه خدماتی همچون ذخیره‌سازی امنیتی را امکان‌پذیر می‌سازند. بدین ترتیب، کسب‌وکارها دیگر نیازی به مدیریت عملیات امنیتی خود نخواهند داشت.

نرم‌افزار به‌عنوان سرویس در وب 3 چیست؟

مدل نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) توسط وب ۳ به‌گونه‌ای اصلاح شده تا بر ایجاد درآمد از آبونمان‌های نرم‌افزاری تمرکز داشته باشد. نرم‌افزار به‌عنوان سرویس امکان تحویل آنلاین برنامه‌ها را بدون نیاز به نصب فراهم می‌کند. بسیاری از کسب‌وکار‌ها خدمات خود از جمله امنیت و در دسترس بودن را به سایر مشاغل و سازمان‌ها به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند.

برنامه‌های وب ۳ در مورد سبک زندگی

اکوسیستم وب 3 شاهد ظهور روند‌هایی جدید از جمله برنامه‌های کاربردی برای سبک زندگی است. این برنامه‌های همراه برای تشویق سبک بهتر زندگی ایجاد شده‌اند. این برنامه‌ها با ایجاد درآمد ثانویه، به‌عنوان یک مدل از کسب‌وکار توسعه یافته‌اند. بسیاری از برنامه‌های کاربردی سبک زندگی وب 3 از ایده‌های «کسب درآمد از طریق تحرک»، «کسب درآمد از طریق خواب» و غیره استفاده می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز

به لطف پیدایش فناوری وب ۳، شبکه‌های اجتماعی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند و صحبت از مالکیت غیرمتمرکز نیز به میان آمده است. ایده‌ای که مطرح است، این است که شبکه‌های اجتماعی به جای استفاده از سرور‌های متمرکز، بر روی سرور‌های مستقل کار کنند. شبکه‌های اجتماعی با ترکیب فناوری‌های وب 3، تجربه‌ای همه‌جانبه برای افراد فراهم می‌سازند.

جایگاه ارز‌های دیجیتال در وب ۳ چیست؟

معمولا هنگام صحبت از وب ۳، نام رمزارز‌ها هم به میان می‌‌آید؛ چرا که اصول اساسی تمرکززدایی و دسترسی برابر در آن‌ها یکسان است. ارز‌های دیجیتال مرتبط با وب ۳ خدمات مختلفی ارائه می‌‌دهند. این خدمات قبلاً توسط ارائه‌دهندگان ابر ارائه می‌‌شد؛ مانند رایانش، پهنای باند، ذخیره‌سازی و خدمات میزبانی. با رشد سریع ارز‌های دیجیتال و وب 3، توسعه‌دهندگان روی بهبود هر دوی این فناوری‌‌ها کار می‌‌کنند تا مقیاس‌پذیرتر، ایمن‌تر و کارآمدتر شوند.

ارزهای دیجیتال و وب 3

فناوری وب برای رمزارزها یک محیط غیرمتمرکز ایجاد کرده است و برای سازمان‌هایی که درگیر جمع‌آوری داده‌ها هستند، حریم خصوصی بهبودیافته‌ای را فراهم می‌کند. پلتفرم‌های وب 3 به افرادی که در ساخت اینترنت غیرمتمرکز مشارکت دارند توکن ارائه می‌دهند. از آنجایی که رمزارزهای وب 3 به سرمایه‌گذاران وعده سودآوری می‌دهند، علاقه‌مندان این فناوری سرگرم شناخت رمزارزهای آن هستند تا آن‌ها را خریداری کنند. در میان انبوهی از پروژه‌‌های محبوب رمزارز در وب 3، می‌توان به چین‌لینک (LINK)، فایل‌کوین (FIL)، پروتکل گراف (GRT)، سرویس نام اتریوم (ENS)، اوشن (Ocean)، آراگون (Aragon)، IExec RLC، فلاکس (Flux)، هلیوم (HNT) و تتا (THETA) اشاره کرد.

معاملات ایمن ارز دیجیتال در هیتوبیت با تکیه بر فناوری‌های وب 3

اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم که وب 3 چیست، باید بگوییم نسل سوم وب، در واقع گام بعدی در توسعه اینترنت است که مزایای بسیار زیادی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه وب ۳، هیتوبیت است. ما در این شرکت با شعار «خلق پیوسته مزیت‌های رقابتی» و با تکیه‌ بر تجربه 12 ساله تولید نرم‌افزارهای سازمانی و مالی و همچنین برخورداری از تیمی از متخصصین فنی در حوزه بلاکچین، ابزارهای نوین معامله‌گری و سرمایه‌گذاری را به شما ارائه می‌دهیم. هیتوبیت همچنین پلتفرمی پیشرو در اکوسیستم بلاکچین و بستری امن برای معاملات رمزارز با برخورداری از فناوری‌های cutting-edge و ارائه کمترین گپ قیمتی خریدوفروش در این بازار است.

نوشتهٔ پیشین
تحلیل آنچین چیست و چگونه به معامله‌گران بازار ارز دیجیتال کمک می‌کند؟
نوشتهٔ بعدی
واچلیست اردیبهشت هیتوبیت؛ تحلیل رمزارزهای مستعد رشد
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست