الگوریتم اجماع چیست؟

الگوریتم اجماع | عامل تمرکززدایی، امنیت تراکنش و اعتماد بین همتایان ناشناس

زمان مطالعه: 13 دقیقه

فهرست مطالب

همه ما شنیده‌ایم که بلاکچین پیام‌آور تمرکززدایی در زمینه‌های مختلفی مانند خدمات مالی، نرم‌افزاری، تولید و انتشار محتوا و بسیاری از زمینه‌های دیگر است. همچنین می‌دانیم که این تمرکززدایی با تایید همزمان کاربران و نودهای شبکه ممکن می‌شود. اما این تایید یا توافق همزمان با چه مکانیزمی انجام می‌شود؟ نام این مکانیزم، الگوریتم اجماع است که انواع مختلفی دارد.

تمرکززدایی به کمک الگوریتم اجماع ایجاد می‌شود

بلاکچین حاصل از میان بردن نهادهای تصمیم‌گیرنده مرکزی و توزیع این مسئولیت بین کاربران و نودهای شبکه است. نودها سرورهایی پراکنده از نظر جغرافیایی در سراسر جهان هستند که اطلاعات بلاکچین را در‌ خود ذخیره می‌کنند. در واقع مزیت بلاکچین در این است که در صورت بروز مشکل برای یکی از سرورها، اطلاعات کل بلاکچین، ناقص نمی‌شود زیرا تمامی اطلاعات بلاکچین بر روی تمامی سرورها وجود دارد.

نکته دیگر این‌که بدانیم تغییرات داده‌ها در این شبکه (برای مثال در زمان اجرای یک تراکنش) باید تایید اعضای این شبکه برسد که به آن توافق بر روی ارزش یک مقدار داده واحد نیز گفته می‌شود. ما به این توافق مکانیسم اجماع می‌گوییم که یک زیرساخت‌های اساسی بلاکچین است. البته طبیعی است که در زمان توافق و تایید ممکن است تمامی نودها در دسترس نباشند. بنابراین همیشه تعداد حداقل مانند ۵۱ درصد برای توافق یا اجماع، در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله از صرافی هیتوبیت با الگوریتم اجماع و ویژگی‌ها و انواع آن آشنا می‌شویم.

الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟

الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟

الگوریتم اجماع با نام‌های پروتکل اجماع، مدل اجماع و مکانیزم اجماع نیز خوانده می‌شود. این الگوریتم سیستمی است که ایجاد توافق بین نودهای شبکه بلاکچین را در زمان واقعی امکان‌پذیر می‌کند. بنابراین برخی از نتایج استفاده از آن عبارتند از:

  • همگام شدن نودها در بلاکچین
  • تامین ایمنی شبکه
  • احراز هویت
  • تایید تراکنش‌ها
  • ثبت اطلاعات تراکنش در بلوک

یک نکته جالب توجه در مورد الگوریتم اجماع نیز مساله اعتماد است. این مساله را از دو وجه می‌توان تفسیر کرد. یکی این‌که بگوییم با استفاده از این الگوریتم کاربران شبکه که معمولا هیچ شناختی نسبت هم ندارند بر اساس مکانیزم اجماع می‌توانند به هم اعتماد کنند. اما تفسیر‌ بهتر‌ این است که بگوییم این پروتکل در واقع نیاز به اعتماد را از بین می‌برد. همین حالت برای طرفین یک تراکنش نیز صادق است.

الگوریتم اجماع و شبکه‌های توزیع شده

در دانش کامپیوتر، از الگوریتم‌های اجماع در شبکه‌ها و فرآیندهای توزیع شده استفاده می‌شود که بلاکچین مهم‌ترین آن‌ها است. نکته مهم این است که در این شبکه‌ها در‌ زمان انتقال داده‌ها امکان از دست رفتن آن‌ها وجود دارد (مساله امنیت) و همچنین ممکن است همه نودها در زمان درخواست برای اجرای تراکنش فعال نباشند (مساله توافق). الگوریتم‌های اجماع این مشکلات را حل می‌کنند و شفافیت و یکپارچگی را در بلاکچین ایجاد می‌کنند.

الگوریتم اجماع و شبکه‌های توزیع شده

الگوریتم‌های اجماع مزایای دیگری هم دارند. برای مثال آن‌ها سیستم در برابر خطاها ایمن می‌کنند و یکپارچگی سیستم با حداقل منابع ممکن می‌شود. برای مثال منظور از حداقل منابع در این‌جا دست کم ۵۱ درصد از نودها است که باید فعال باشند تا به‌روزرسانی سیستم و توافق برای تراکنش و تایید آن انجام شود. تصور کنید فردی می‌خواهد یک بیت کوین را از کیف پول خود به کیف پول فرد دیگری ارسال کند. بنابراین ماینر شروع به استخراج می‌کند. اما برای انجام تراکنش مکانیزم اجماع به کار می‌افتد، اعتبارسنجی آغاز می‌شود و حداقل تاییدیه برای اجماع نیز صادر می‌شود. در صورت بروز چنین حالتی تراکنش انجام شده و یک بیت کوین به کیف پول فرد دیگر ارسال می‌شود و اطلاعات این تراکنش نیز تا همیشه در سیستم باقی می‌ماند.

نمونه‌هایی از سیستم‌های توزیع شده

دستیابی به یک هدف مشترک در سیستم‌های توزیع شده، موضوع کاری الگوریتم اجماع است. این سیستم‌ها می‌توانند از هم جدا باشند اما با هم کار کنند و معمولا این سیستم‌ها از نظر جغرافیایی نیز با هم فاصله دارند. یکی از نمونه‌های رایج سیستم‌های توزیع شده، بازی‌های آنلاین چند نفره هستند. این بازی‌های ویدئویی که با نام MMO نیز شناخته می‌شوند معمولا (و نه همیشه) بر روی سرورهای مختلفی میزبانی می‌شوند. اهداف این سرورها عبارتند از:

  • متعادل کردن ترافیک بازی
  • ذخیره وضعیت بازی در زمان واقعی
  • اتصال گیمرها به یکدیگر (در‌ واقع اتصال دستگاه‌ها)

جالب است بدانید تقریبا اکثر سیستم‌های رایانه‌ای از محاسبات توزیع شده و مدل‌هایی از الگوریتم اجماع استفاده می‌کنند. از همه مهم‌تر خود شبکه اینترنت است که در حقیقت مجموعه‌ای از رایانه‌های توزیع شده و پراکنده در سراسر جهان است. در پایان می‌رسیم به بلاکچین که آن‌هم یک شبکه توزیع شده است و تمامی این شبکه‌ها به محاسبات توزیع شده نیاز دارند.

ویژگی‌های الگوریتم اجماع

برای شما از بازی‌های آنلاین ویدئویی، دستگاه‌های متصل‌ به صورت همزمان و سرورهای توزیع شده گفتیم. اما تفاوت این شبکه توزیع شده با بلاکچین در چیست؟ چرا بلاکچین به الگوریتم اجماع نیاز دارد؟ تفاوت تمرکز و عدم تمرکز سیاسی است.

بازی‌های آنلاین دارای مدل‌هایی از توزیع اجزای شبکه هستند اما کلیت بازی در سرورهای شرکت بازی‌ساز یا یک پلتفرم میزبان دیگر گردآوری و مدیریت می‌شود. در علوم رایانه نیز از اصطلاح تمرکز سیاسی برای این مدل استفاده می‌شود. در این شرایط گیمرها در مورد شبکه، تصمیم گیرنده نیستند بلکه به میزبان اعتماد می‌کنند و میزبان است که در مورد تغییرات و به‌روزرسانی‌ها تصمیم می‌گیرد.

ویژگی‌های الگوریتم اجماع

بیت کوین نخستین شبکه‌ای بود که این تمرکز را از بین برد و مفهوم عدم تمرکز سیاسی را ایجاد کرد. هرچند این عدم تمرکز در دنیای بلاکچین نیز سطوح مختلفی دارد. اما در هر صورت دیگر با یک نهاد کاملا متمرکز روبه‌رو نیستیم. چنین نهادی برای تصمیم‌گیری و به‌روزرسانی نیازمند توافق اعضای شبکه است و این توافق بدون مکانیزم اجماع ممکن نیست. همان‌طور که می‌دانید مکانیزم اجماع خود دارای الگوریتم‌های مختلفی است اما این الگوریتم‌ها ویژگی‌های مشترکی نیز دارند که آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

تامین امنیت بلاکچین بر اساس ویژگی تحمل خطا

برای درک موضوع تحمل خطا مثالی از بازی‌های ویدئویی آنلاین می‌زنیم. همواره این احتمال وجود دارد که در طی میزبانی این بازی‌ها یکی از سرورها از کار بیفتد. بنابراین شبکه باید طوری طراحی شود که در این زمان بتواند ترافیک را به سرورهای دیگر منتقل کند، بدون این‌که وقفه‌ای در بازی‌های آنلاین ایجاد شود‌. به این ویژگی تحمل خطا می‌گوییم‌.

تامین امنیت بلاکچین بر اساس ویژگی تحمل خطا

مشابه همین حالت نیز در شبکه بلاکچین وجود دارد که توسط الگوریتم‌های اجماع ایجاد شده و عاملی برای تامین امنیت شبکه است. برای مثال یکی از خطاهای رایج در‌ بلاکچین با نام خطای بیزانس شناخته می‌شود. این خطا مربوط به زمانی است که یک نود یا گره رفتاری نامطلوب از خود نشان می‌دهد. مثلا اطلاعات غلطی را تولید می‌کند. در شبکه بلاکچین کافی است بیش از نیمی از نودها غیر بیزانسی و قابل اعتماد باشند تا اجماع انجام شود. همچنین برای تامین امنیت اقتصادی در بلاکچین برای اقدامات نادرست و نامطلوب هزینه در نظر گرفته می‌شود تا از وقوع آن‌ها پیشگیری شود.

تعداد گره‌های تصمیم‌گیرنده و درجه تمرکز سیاسی

هر الگوریتم اجماع دارای مدلی از توزیع قدرت و تمرکز سیاسی است. بنابراین این ویژگی از یک سو مشترک و از سوی دیگر عامل تفاوت بین این الگوریتم‌ها و بلاکچین‌ها است. برخی از سوالات برای درک مدل توزیع تمرکز سیاسی این موارد هستند:

  • چه کسی مجاز است به یک گره تبدیل شود و در الگوریتم اجماع شرکت کند؟
  • برای پیشگیری از نودهایی با هماهنگی کامل در تصمیمات مانند کارتل‌ها چه باید کرد؟
  • تعداد نودهای تصمیم‌گیرنده چقدر است؟
  • درصد نودهای فعال چقدر است؟
  • آیا نودهای بدون مجوز می‌توانند در فرآیند تاثیر داشته باشند و چرا؟

یک نود به‌تنهایی کاملا متمرکز است، بیست و یک نود، کمی کمتر و ۱۰۰ هزار نود را می‌توان غیرمتمرکز دانست. اما  تعداد زیاد نودها نیز می‌تواند بر سرعت تصمیم‌گیری و سرعت تراکنش در ثانیه تاثیرگذار باشد. بنابراین برخی شبکه‌ها از افزایش بیش از حد تعداد نودها جلوگیری می‌کنند. برخی دیگر مانند بیت کوین و اتریوم برای پیشگیری از ایجاد کارتل‌ها و سانسور از ظرفیت نودهای بدون مجوز استفاده می‌کنند. برخی دیگر به نودهای بدون مجوز اجازه می‌دهند تا در مورد انتخاب نودها برای مشارکت در اجماع رای بدهند.

الگوریتم اجماع و نهایی شدن

نهایی شدن تصمیمات

فرض کنید به یک هایپرمارکت رفته‌اید، اجناسی را انتخاب کرده‌اید و حالا در حال پرداخت مبلغ از طریق کارت اعتباری خود هستید. چه می‌شد اگر بعد از خرید و خروج از فروشگاه می‌توانستید با اعلام صرفنظر کردن از پرداخت به شبکه کارت اعتباری خود، پول پرداختی را دوباره دریافت کنید؟! در آن صورت دیگر این شبکه مورد اعتماد فروشندگان نخواهد بود.

در واقع چطور می‌توانیم به یک فرآیند تصمیم‌گیری اعتماد کنیم اگر نهایی نشود و مدام در حال تغییر باشد. بنابراین الگوریتم اجماع تلاش می‌کند تا این ویژگی را ایجاد کند. البته برگشت‌ناپذیر بودن تصمیمات توافقی در این الگوریتم‌ها درجاتی دارد. درجات پایین، سرعت تراکنش و تجربه کاربری را کاهش می‌دهند.

ویژگی همزمانی یا ناهمزمانی

ویژگی همزمانی به شرایط توافق در الگوریتم اجماع اشاره دارد. نکته جالب توجه این است که می‌خواهیم بگوییم طراحان الگوریتم‌های اجماع می‌دانند دستیابی به همزمانی در فرآیند توافق تقریبا غیرممکن است. زیرا ممکن است اینترنت برای یک گره کند باشد یا یک گره فعال نباشد یا … . بنابراین الگوریتم‌ها طوری طراحی می‌شوند که در صورت عدم همزمانی نیز دستیابی به اجماع ممکن باشد.

ارتباط بین ایمنی و سرزندگی در الگوریتم اجماع

ارتباط بین ایمنی و سرزندگی

سرزندگی (Liveness) در الگوریتم اجماع با امکان ادامه فرآیند اجماع بدون توجه به اختلال‌های محتمل گفته می‌شود. ایمنی نیز در‌ اینجا با مقاومت در برابر وقوع فورک یا انشعاب تعریف می‌شود. تحمل خطا، ایمنی و سرزندگی یا حیات، سه ویژگی هستند که معمولا فقط می‌توان به دو مورد از آن‌ها در درجه بالا دست یافت و البته این یک حکم تجربی است.

تلاش برای کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی یک ویژگی عمومی بین الگوریتم‌های اجماع نبود تا این‌که بیت کوین به شهرت و محبوبیت بالایی رسید. الگوریتم اثبات کار بیت کوین شامل محاسباتی فشرده بود و بعد از محبوبیت بیت کوین و افزایش نودهای شبکه برای اجماع، مصرف انرژی تا حد بسیار بالایی افزایش یافت. تا حدی که خود بیت کوین و فرآیندهای آن به یک خطر زیست محیطی تبدیل شدند! بنابراین تمامی الگوریتم‌های اجماع از آن زمان به‌دنبال ایجاد مدلی از اجماع با کمترین میزان انرژی هستند.

پرکاربردترین انواع الگوریتم‌های اجماع

برای درک بهتر الگوریتم اجماع باید با انواع آن آشنایی داشته باشید. تعداد این الگوریتم‌ها بسیار زیاد است و هر کدام دارای نقاط ضعف و قوت مختلف هستند. اما پرکاربردترین انواع پروتکل اجماع عبارتند از: الگوریتم‌های اثبات کار، اثبات سهام، اثبات اعتبار و اثبات تاریخچه.

الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW)

اثبات کار (Proof of Work) اولین الگوریتم اجماع است که توسط خالق بیت کوین طراحی شد. این پروتکل به ماینرهای بیت کوین اتکا دارد. ماینرها بر اساس قوانین این الگوریتم معماهای پیچیده رمزنگاری را حل می‌کنند که توان محاسباتی بالای سیستم و در نتیجه سخت‌افزارهای گران‌قیمت و مصرف انرژی بسیار بالا نیاز دارد. هر ماینری که بتواند قبل از دیگران این پروسه را پشت سر بگذارد، اجازه خواهد داشت که بلوک بعدی را استخراج کند. همچنین پاداش این کار را دریافت می‌کند.

الگوریتم اجماع اثبات کار

مزایای مدل اثبات کار

بیشترین فایده مدل اثبات کار به ماینرها تعلق می‌گیرد. آن‌ها برای حل معماها رقابت کرده و پاداش را در قالب ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. اما مزیت مهم این الگوریتم تامین امنیت در برابر حملات هکری است. زیرا هکرها برای دستبرد به این سیستم باید هزینه بسیار بالایی برای سخت‌افزارها و افزایش توان محاسباتی بپردازند. تا جایی که حتی در صورت حمله و موفقیت، هزینه‌های آن‌ها ممکن است بیش از چیزی باشد که به‌دست می‌آورند.

معایب الگوریتم اثبات کار

افزایش محبوبیت بیت کوین باعث افزایش تعداد نودهای شبکه می‌شود‌. همچنین پیشرفت فناوری بلاکچین و روش‌های رمزنگاری نیز معماهای ریاضی را پیچیده‌تر کرده است. نتیجه این روند نیاز به خرید سخت‌افزارهای پیشرفته و گران‌قیمت و افزایش مصرف انرژی است.

برای درک این موضوع کافی است بگوییم، مصرف برق ناشی از استخراج یک بیت کوین با مصرف برق یک مشترک خانگی در طول ۱۳ سال برابر است. بنابراین این الگوریتم خود به خود به یک نگرانی زیست محیطی تبدیل شده است. مشکل دیگر این مکانیزم نیز سرعت پایین تراکنش‌ها و کارمزد بالای تراکنش‌ها است.

بلاکچین‌ها و پروژه‌ها

از بلاکچین‌های متکی به الگوریتم اثبات کار می‌توان به بیت کوین، اتریوم، مونرو، ورت کوین و لایت کوین اشاره کرد. البته اتریوم در‌ تلاش است تا به‌جای این الگوریتم از الگوریتم اثبات سهام استفاده کند. برخی از پروژه‌های رمزارز متکی به این الگوریتم نیز عبارتند از:

  • بیت کوین کش
  • اتریوم کلاسیک
  • اتریوم
  • لایت کوین
  • مونرو
  • زی کش
  • دش
  • دوج کوین

الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)

 

الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) مهم‌ترین جایگزین الگوریتم اثبات کار است. این الگوریتم برخلاف مدل اثبات کار، ارتباطی یا فرآیند استخراج ندارد. بلکه از روش به‌اشتراک‌گذاری کوین‌ها برای مشارکت استفاده می‌کند.

در این مدل، انتخاب نودها مدلی تصادفی دارد اما میزان اعتبار به‌اشتراک گذاشته شده در نظر گرفته می‌شود. وقتی اعتبارسنجی انجام شد، بلوکی به شبکه اضافه می‌شود. همچنین هزینه‌های مشارکت پرداخت می‌شوند. اما اگر داده‌ها نادرست باشند، اعتباردهنده جریمه می‌شود و جریمه از محل دارایی به‌اشتراک گذاشته شده دریافت می‌شود.

الگوریتم اجماع اثبات سهام

مزایای الگوریتم اثبات سهام

الگوریتم اثبات سهام راهکاری ایجاد کرد که مشارکت و اجماع دیگر نیازی به سخت‌افزارهای گران‌قیمت نداشته باشد. بنابراین شما با یک رایانه معمولی هم می‌توانید با به‌اشتراک‌گذاری مقداری کوین در فرآیند اجماع مشارکت کنید. بنابراین تعداد نودهای شبکه و میزان تمرکززدایی افزایش می‌یابد.

مزیت مهم‌تر این الگوریتم در مساله مصرف انرژی است. همانطور که گفتیم اتریوم از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند و می‌خواهد به مدل اثبات سهام کوچ کند. در حال حاضر و با مدل اثبات کار، میزان مصرف انرژی این شبکه به اندازه ۱۱۳ تراوات ساعت انرژی برق در سال است که با میزان مصرف برق سالانه کشوری مانند هلند، برابر است. وقتی این شبکه به مدل اثبات سهام کوچ کند، میزان مصرف انرژی آن، ۹۹.۹۵ درصد کاهش می‌یابد.

معایب مدل اثبات سهام

خود مدل اثبات سهام دارای قوانین و شرایط مختلفی است اما در بیشتر انواع آن این نیاز وجود دارد که نودها برای دریافت حق همکاری، مقداری کوین را به‌اشتراک بگذارند و سرمایه خود را قفل کنند. بنابراین تفاوتی ندارد طی این دوره قیمت کوین‌های قفل شده افزایش می‌یابد یا کاهش؛ در هر صورت شما نمی‌توانید آن‌ها خارج کرده و معامله کنید. از سوی دیگر اعضای شبکه دارای سرمایه بیشتر حقوق بیشتری هم دارند و این مساله مشکلاتی را در زمینه توزیع قدرت سیاسی ایجاد می‌کند.

بلاکچین و پروژه‌ها

مشهورترین بلاکچین‌هایی که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند عبارتند از: تزوس، پالیگان، Flow، آوالانش و کاردانو. همچنین این بلاکچین‌ها به ویژگی‌های مقیاس‌پذیری و پایداری خود شهرت دارند. غیر رمزارزها مشهورترین پروژه‌ای که از اثبات سهام استفاده می‌کند، پروژه NBA Top Shot در بلاکچین Flow در زمینه کلکسیون‌های NFT بازیکنان محبوب بسکتبال است. این کلکسیون بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته است.

از رمزارزهای محبوبی که از این الگوریتم استفاده می‌کنند نیز می‌توان از این موارد نام برد:

  • کاردانو
  • آوالانش
  • Celo
  • Qtum

 

الگوریتم اجماع اثبات تاریخچه

الگوریتم اجماع اثبات تاریخچه (PoH)

الگوریتم اثبات تاریخچه (Proof of History) یا PoH از جمله جدیدترین الگوریتم‌های اجماع است. این الگوریتم برای حل یکی از مشکلات اساسی بلاکچین و مشارکت در اجماع ایجاد شده است و آن را به نوعی ساعت یا تقویم مشترک بلاکچینی تبدیل می‌کند.

الگوریتم اثبات تاریخچه دارای نوعی هماهنگ‌سازی داخلی برای عدم نیاز به مُهرِ زمانی برای تاییدها است. برای درک بهتر باید بگوییم در بیشتر شبکه‌های غیر متمرکز، اعتبارسنجی تراکنش‌ها به یک مُهرِ زمانی میانگین نیاز دارد که از منابع خارج از شبکه تامین می‌شود. اما این الگوریتم برای همه نودها یک زمان یکسان را ارائه می‌دهد.

مزایای الگوریتم اثبات تاریخچه

هرچه میزان انتظار برای تایید تراکنش‌ها بیشتر باشد، مشکلات شبکه افزایش می‌یابد. اما با استفاده از الگوریتم اثبات تاریخچه زمان انتظار برای تایید تولید یک بلوک متوالی کاهش و سرعت تراکنش افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان با استفاده از آن تا ۶۵ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کرد. در حالی که هزینه تراکنش به ۰.۰۰۰۲۵ دلار می‌رسد. همچنین دیگر شبکه برای تایید تراکنش‌ها به مُهرِ زمانی و منابع خارجی نیازی ندارد.

معایب پروتکل اثبات تاریخچه

مساله نیاز به سخت‌افزارهای پیشرفته در مورد الگوریتم اثبات تاریخچه نیز وجود دارد. در واقع ویژگی‌های سخت‌افزاری نه به پیشرفته‌گی دستگاه‌های ماینینگ بیت کوین است و نه این‌که با یک رایانه ساده خانگی بتوانیم به یک نود در این مدل تبدیل شویم. مشخصات دقیق سخت‌افزاری نیز توسط بلاکچین سولانا به‌عنوان تنها مجری این الگوریتم توضیح داده شده است.

یک نگرانی دیگر در مورد این الگوریتم این است که شاید سولانا به‌عنوان تنها بلاکچین مبتنی‌بر اثبات تاریخچه، چندان هم به نظر می‌رسد، غیر متمرکز نباشد. زیرا این بلاکچین بیش از ۱۶۰۰ واحد اعتبارسنجی دارد اما بیش از یک سوم سهام در این بلاکچین تنها توسط ۲۱ واحد کنترل می‌شوند.

بلاکچین‌ها و پروژه‌ها

تا امروز سولانا تنها بلاکچین مبتنی‌بر مدل اجماع PoH است. همچنین این پروتکل توسط آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیان‌گذاران سولانا طراحی و توسعه یافته است. با این حال باید توجه داشت که سولانا پیروزی‌های قابل توجهی داشته است. برای مثال رمزارز سولانا معمولا در بین ده ارز برتر بازار قرار دارد و معاملات روزانه آن گاهی به بیش از ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

پیروزی دیگر سولانا وجود بیش از ۳۵۰ پروژه و راهکار بلاکچینی در اکوسیستم آن است. این پروژه‌ها در زمینه‌های متعددی مشغول به فعالیت هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به خدمات دیفای، بازارهای آنلاین و بازی‌های مبتنی‌بر بلاکچین و NFT اشاره کرد. یکی از پروژه‌های محبوب و بزرگ این بلاکچین نیز صرافی غیرمتمرکز سروم (Serum) است. از دیگر پروژه‌های موفق مبتنی‌بر الگوریتم اجماع اثبات تاریخچه می‌توان از بازی متاورسی SolChicks نام برد.

الگوریتم اجماع POA چیست؟

الگوریتم اجماع اثبات اعتبار (PoA)

برخلاف الگوریتم اثبات سهام که آورده شما، کوین‌هایی است که به‌اشتراک می‌گذارید، در این الگوریتم اثبات اعتبار، آورده شما شهرت و اعتباری است که در یک جامعه محدود بر اساس رعایت قوانین جامعه و کار موثر آن را به دست آورده‌اید. به‌همین دلیل نیز این الگوریتم برای شبکه‌های کوچک‌تر یا با ویژگی‌های خصوصی مناسب‌تر است.

مزایای الگوریتم اثبات اعتبار

در الگوریتم اثبات اعتبار فقط برخی از نودهای معتبر به‌عنوان مسئول اعتبارسنجی انتخاب می‌شوند. همچنین کار نظارت به عملکرد نیز به نرم‌افزار واگذار می‌شود. این ویژگی‌ها مزایای مختلفی را برای این الگوریتم ایجاد می‌کنند. اولا استفاده از آن دیگر به سخت‌افزارهای پیشرفته و گران‌قیمت نیازی ندارد. بنابراین مصرف انرژی در بلاکچین‌هایی که از آن استفاده می‌کنند پایین است.

نکته دیگر این‌که نودها به جای کوین، هویت واقعی خود را به شبکه از طریق اسناد ارائه می‌دهند و در قبال آن از قدرت تصمیم‌گیری و پاداش‌های مشارکت برخوردار می‌شوند. دقیقا همین ویژگی باعث می‌شود این الگوریتم را برای شبکه‌های مبتنی‌بر مشاغل فیزیکی یا دیجیتالی که متکی‌بر افرادی با هویت شغلی و شهرت حرفه‌ای هستند مناسب بدانیم. زمان کم برای تراکنش و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده و دقیق از دیگر مزایای این الگوریتم است.

معایب الگوریتم اثبات اعتبار

تبدیل شدن به یک فرد معتبر از نظر شبکه توزیع شده مبتنی‌بر الگوریتم اثبات اعتبار، غیر ممکن نیست اما راهی دشوار است و این بزرگترین ایراد این الگوریتم است. در عین حال همین ایراد عاملی برای تامین امنیت شبکه نیز می‌شود زیرا افرادی که این اعتبار را به‌دست آورده‌اند آن را به سادگی از دست نمی‌دهند. از سوی دیگر با توجه به این‌که شبکه در این مدل، توسط تعداد محدودی از واحدهای اعتبارسنجی مدیریت می‌شود، ایده تمرکززدایی و توزیع واحدهای شبکه زیر سوال می‌رود.

بلاکچین‌ها و پروژه‌ها

شبکه POA اولین پلتفرم عمومی با اجماع اثبات اعتبار مبتنی بر پروتکل اتریوم است. این شبکه چارچوبی متن باز است که قراردادهای هوشمند می‌توانند در آن ایجاد و اجرا شوند. بلاکچین دیگری که از این مدل استفاده می‌کند، بلاکچین VeChainThor است.

پروژه‌های گوناگونی با اهداف تجاری از الگوریتم اثبات اعتبار استفاده می‌کنند. یکی از این پروژه‌ها سیستم Microsoft Azure است که یک سیستم محاسبات ابری مبتنی‌بر اتریوم و بلاک‌چین Azure و به‌عنوان راه حلی برای GE Aviation می‌باشد. تسهیل ردیابی قطعات هواپیما و کاهش ناکارآمدی‌های مدیریت زنجیره تامین از جمله مزایای این پروژه است. پروژه دیگری که از این الگوریتم استفاده می‌کند، همکاری‌های والمارت با بلاکچین VeChain است. از اهداف این پروژه می‌توان به حل مسائل ایمنی مواد غذایی و بهینه‌سازی زنجیره تامین و ردیابی محصولات اشاره کرد.

تنوع الگوریتم اجماع

الگوریتم‌های اجماع تنوع بسیار بالایی دارند

الگوریتم‌های اجماع که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم از پرکاربردترین الگوریتم‌ها در شبکه‌های توزیع شده بلاکچینی هستند. اما انواع الگوریتم اجماع انواع بسیار گوناگونی با ویژگی‌های مختلف دارد. برخی از این الگوریتم‌ها عبارتند از: الگوریتم اثبات تاخیر کار، الگوریتم اثبات سهام نیابتی، الگوریتم اثبات اهمیت، الگوریتم اثبات سوزاندن، الگوریتم اثبات ظرفیت، الگوریتم اثبات ظرفیت و الگوریتم اثبات زمان.

این الگوریتم‌ها عوامل تامین امنیت و افزایش سرعت تراکنش‌ها هستند. اگر شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار یا تریدر به‌دنبال پلتفرمی با سرعت بالا در تراکنش‌ها، امنیت بالا و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه برای هولد و ترید هستید، هیتوبیت بهترین گزینه است. ما در صرافی رمزارز هیتوبیت علاوه‌بر این موارد، شرایط ورود شما به بازار ارز دیجیتال را تسهیل کرده‌ایم و شما می‌توانید در کمترین زمان، معاملاتی سودآور و ایمن را در این بازار تجربه کنید.

نوشتهٔ پیشین
کسب درآمد از ارزهای دیجیتال | انواع روش‌های درآمدزایی در بازار کریپتو
نوشتهٔ بعدی
تقویم ارزهای دیجیتال | تقویم کریپتویی چیست و چه کاربردی دارد؟
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست