ویتالیک بوترین خالق اتریوم

ویتالیک بوترین | بیوگرافی و مسیر موفقیت خالق ارز دیجیتال اتریوم

زمان مطالعه: 8 دقیقه

ویتالیک بوترین در تاریخ ۳۱ ژانویه، سال ۱۹۹4 میلادی در شهر کولومنا در مسکو، واقع در کشور روسیه به دنیا آمد. او به همراه پدر و مادرش تا شش سالگی در این شهر زندگی می‌کرد. پس از آن، پدر و مادرش برای یافتن فرصت‌های شغلی بهتر به همراه او به کانادا مهاجرت کردند. پدر او دیمیتری بوترین یک متخصص کامپیوتر بود. ویتالیک در سال سوم تحصیلش در کانادا بود که پی برد در ریاضیات، برنامه‌نویسی و اقتصاد استعداد دارد.

این پسر بچه اهل روسیه بعدها به خالق برترین رمزارز بازار بعد از بیت کوین، به اسم اتریوم تبدیل شد. ویتالیک در سال 2011 شروع به فعالیت در انجمن بیت کوین کرد و یکی از بنیان‌گذاران و نویسندگان مجله Bitcoin بود. اتریوم، ارز دیجیتالی ایجاد شده توسط بوترین، توانست دنیای نوین ارز دیجیتال را زیر و رو کند. در این مطلب به بررسی کامل زندگی ویتالیک بوترین، این نابغه جوان می‌پردازیم.

ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین در کودکی

خالق اتریوم در کولومنا به دنیا آمد و سپس به کانادا مهاجرت کرد. هنگامی که در کلاس سوم دبستان آبرالد بود، در برنامه ویژه استعدادهای درخشان قرار گرفت. هدف حضور در این کلاس‌ها فرصتی برای یادگیری بیشتر بود اما ویتالیک برنامه دیگری در ذهن داشت. او در آن زمان به این درک رسیده بود که باید از دوستانش جدا شود، چرا که بسیار باهوش‌تر از بقیه بود و برای این‌که پیشرفت کند باید راه خودش را از بقیه جدا می‌کرد. او در آن زمان قادر بود اعداد سه رقمی را دوبرابر سریع‌تر از همسالان خودش جمع کند.

تمایز این نابغه از بقیه همکلاسی‌هایش در سال‌های بعد باعث شد تا او تا حدودی منزوی باشد. انزوای او باعث شد تا درگیر فرایند یادگیری و استفاده از ابزارهای مختلف اینترنتی شود. ویتالیک از همان دوران کودکی خود در فکر فرصت‌های شغلی بود.

ویتالیک بوترین در دوران دبیرستان بیشتر از درس خواندن مشغول بازی World of Warcraft بود. در واقع، از 13 سالگی به صورت حرفه‌ای این بازی را دنبال کرده بود و در سال 2010، هنگامی که سازندگان این بازی آپدیتی در بازی ایجاد کرده بودند، ویژگی‌های کاراکتر مورد علاقه او را تا حد زیادی تغییر داده بودند و این امر موجب ناراحتی او از وضع موجود بود. بعد از این اتفاق، ویتالیک قید بازی World of Warcraft را زد. این اتفاق باعث شد تا او به مشکلات سیستم‌های غیر متمرکز پی ببرد.

ویتالیک بوترین در کودکی

دوران دانشجویی ویتالیک بوترین

نخستین بار که ویتالیک بوترین نام بیت کوین را از زبان پدرش شنید. با شنیدن اسم بیت کوین و آشنایی با مفهوم آن، ایده شکست ارزهای دیجیتال در ذهن ویتالیک شکل گرفت. اما به مرور زمان با شنیدن اخبار بیشتر در این حوزه، کم کم به این حوزه علاقه‌مند شد. به عقیده خود او، اگر درباره هر چیزی بیشتر از دو بار شنیده‌اید، بد نیست وقت خود را صرف یادگیری آن کنید.

با افزایش جذابیت بیت کوین برای ویتالیک، او زمان قابل توجهی را صرف انجمن‌های مرتبط با این رمز ارز و شناخت شبکه آن کرد. او علاقه داشت توکن کسب کند اما توان پردازشی کافی برای استخراج و پول کافی برای خرید بیت کوین را نداشت. بنابراین، تلاش کرد تا در کارهایی که پرداخت دستمزد با BTC انجام می‌شود، شرکت کند.

تاسیس مجله بیت کوین

ویتالیک بوترین توانست با فعالیت در انجمن‌ها و نوشتن مقالات متعدد، دانش زیادی در رابطه با بیت کوین به دست آورد. او به صورت همزمان در حال بررسی همه جوانب اقتصادی، سیاسی و فناوری کریپتوکارنسی بود. مقالات ویتالیک توجه میهای آلیسی، یکی از طرفداران رومانیایی بیت کوین را به خود جلب کرد. ویتالیک و میهای رفته رفته باهم ارتباط بیشتری گرفتند و نهایتا در سال 2011، مجله بیت کوین توسط این دو نفر تاسیس شد. ویتالیک نویسنده اصلی مجله شد و همزمان به عنوان دستیار تحقیق ایان گلدبرگ مشغول فعالیت نیمه وقت شد. این در حالی است که بوتالیک در آن زمان پنج دوره پیشرفته را در دانشگاه واترلو می‌گذراند.

مجله بیتکوین ویتالیک بوترین

مسافرت‌های کاری ویتالیک بوترین

در نیمه سال 2013، ویتالیک بوترین به سن خوزه در کالیفرنیا مسافرت کرد تا به عنوان نماینده مجله بیت کوین در یک کنفرانس مرتبط با این ارز حضور داشته باشد. او همان‌جا با دیدن جمعیت انبوه حضار فهمید که جامعه کریپتوکارنسی آینده درخشانی خواهد داشت. پس از آن، در همان سال، او دانشگاه را ترک کرد و بیت کوین‌های پس انداز خود را صرف سفر‌هایی به منظور آشنایی با افراد پیگیر در توسعه شبکه این ارز کرد. در جریان این سفرها او با پروژه‌های متعدد مرتبط با BTC آشنا شد.

آشنایی ویتالیک بوترین با توسعه‌دهندگان Covert Coins و Master Coins

ویتالیک بوترین در طی سفرهای کاری خود با توسعه دهندگان Covert Coins و Master Coins آشنا شد. هدف این افراد، تحقیق درباره بلاک چین، فناوری هستی‌بخش بیت کوین بود. توسعه‌دهندگان این بسترها می‌خواستند خصوصیات جدید را به معاملات ارز بیت کوین اختصاص بدهند. ویتالیک با نگاه گردن به پروتکل‌های استفاده شده در آن پروژه‌ها متوجه شد که با جایگزین کردن عملکردهای آن‌ها با یک زبان برنامه‌نویسی ماشین تورینگ، می‌توان آن‌ها را تعمیم داد. او ایده خود را برای مسئولین پروژه‌های درحال اجرا مطرح کرد، اما آن‌ها ایده او را از لحاظ عملی شدن در زمان مناسب، نپسندیدند  و آن را رد کردند. همین امر باعث شد که او خود دست به کار شود.

اتریوم و ویتالیک بوترین

آغاز کار اتریوم

در اواخر سال 2013 ویتالیک بوترین ایده خود را با تعدادی از دوستانش در میان گذاشت و در نهایت 30 نفر متقاعد شدند که درباره طرح او گفتگو کنند. دلیل این بحث، بررسی ایرادات اساسی در طرح اولیه بود تا بتوانند آن را توسعه و بهبود دهند. این طرح در گذر زمان و با کمک دوستان ویتالیک که وقت قابل توجهی را برای آن صرف می‌کردند، تغییر یافت و شکل تازه‌ای گرفت. آن‌ها تا اواخر اولین ماه از سال 2014 متوجه شدند که ایجاد سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز کار تقریبا ساده‌ای است. تیم، ایده اولیه بوترین را به مرور زمان گسترش داد که نتیجه نهایی آن شکل‌گیری اتریوم امروزی است.

معرفی پروژه در بین مردم

در اولین ماه از سال 2014 پروژه اتریوم در یک کنفرانس بیت کوین در شهر میامی واقع در آمریکا، توسط ویتالیک بوترین معرفی شد. هسته مرکزی تیم توسعه‌دهنده آن متشکل از موسسان مجله بیت کوین، ویتالیک بوترین و میهای آلیسی و دیگر دوستان آن‌ها مانند آنتونی دی یورو، چارلز هوسکینسون، جو لوبین و گاوین وود بود.

اولین فروش اتر

چند ماه پس از معرفی ایده اتریوم در میان مردم، تیم تصمیم گرفت به وسیله فروش جمعی اتر (Ether)، هزینه لازم برای پیشرفت پروژه را جمع‌آوری کند. مدت زیادی پس از آن طول نکشید که ویتالیک به‌خاطر ایده خلاقانه‌اش، توانست 100 هزار دلار فلوشیپ Thiel را دریافت کند. آن‌ها اتر را در ازای دریافت بیت کوین معامله می‌کردند و توانستند نزدیک به 31 هزار BTC دریافت کنند؛ چیزی معادل 18 میلیون دلار. اما قیمت بیت کوین پس از مدتی افت شدیدی کرد و باعث شد که این تیم دچار ضرر مالی بشود.

تاسیس شرکت اتریوم توسط ویتالیک بوترین

تاسیس شرکت اتریوم و افزایش شهرت آن

تیم اتریوم توانستند با سرمایه‌ای که به دست آورده بودند، بنیاد اتریوم را به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی در کشور سوییس تاسیس کنند. این پروژه شگفتی‌ساز لقب سومین فروش جمعی موفق تا همان زمان را از آن خود کرد. حمایت مالی فراوان از این پروژه باعث شد تا اتریوم در بسیاری از نشریه‌های مالی معروف مانند وال استریت ژورنال، تیتر اول را کسب کند.

اسم رمز Olympic

قبل از شروع به کار رسمی شبکه، اتریوم چندین نمونه اولیه از پلتفرم را با اسم رمزهای متفاوت توسعه داد. یکی از آن‌ها Olympic نام داشت که کمی بعد از توسعه آن، در قالب نسخه بتا به منظور آزمایش و رفع عیب توسط عموم کاربران، عرضه شد. این تیم جایزه‌ای 25 هزار دلاری برای ایرادیابی و تست حساسیت شبکه در نظر گرفتند تا کاربران بتوانند به دنبال اشکالات و خطاهای سیستمی Olympic بگردند.

نسخه آزمایشی اتریوم با نام Frontier

در جولای سال 2015، ورژن اولیه‌ای از شبکه اتریوم با نام Frontier در دسترس عموم کاربران قرار گرفت. این نسخه نیز با هدف آزمایش و عیب‌یابی در بین کاربران عرضه شد. توسعه‌دهندگان توانستند به کمک چند اپلیکیشن غیرمتمرکز، محیط را آزمایش کنند. پس از ارزیابی این پلتفرم، ویتالیک بوترین و دوستانش به این نتیجه رسیدند که به اندازه کافی پایدار است.

نسخه Homestead شبکه اتریوم

عرضه نسخه Homestead اتریوم در سومین ماه از سال 2016 رخ داد. این ورژن شبکه اتریوم با اولین عرضه رسمی محصول همراه بود. موفقیت چشمگیر این پروژه دید خوبی از نسل بعدی فناوری بلاک چین برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرد. ورژن جدید اتریوم پیشرفت‌های تکنولوژیک فراوانی داشت که به پایداری بیشتر این پلتفرم کمک کرد. افزایش محبوبیت اتریوم باعث شد قیمت ارز دیجیتال آن با سرعتی باورنکردنی رشد کند. شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت و آی بی ام نیز آغاز به ساخت پروژه‌هایی روی اتریوم کردند.

اولین DAO کدام شرکت بود؟

دائو یک سازمان خود مختار غیرمتمرکز است. پلتفرم اتریوم به کاربران اجازه راه‌اندازی و اجرای یک دائو را می‌دهد. کاربران دارایی‌های دیجیتالی را نگهداری می‌کنند و از آن‌ها، طبق مجموعه‌ای از قوانین، به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند. کاربران طی یک دوره اولیه توکن‌هایی را که به مالیات دلالت دارند، خریداری می‌کنند و به این ترتیب دائو در ابتدای راه، سرمایه کسب می‌کند.

اولین dao و ویتالیک بوترین

بیت کوین به عنوان اولین دائو تاریخ به‌شمار می‌آید. نام یک دائو خاص The DAO است که توسط تیم استارتاپی آلمانی به نام slock.it ساخته شد. در این سرویس قفل‌های هوشمند ارائه می‌شود و به کاربران اجازه به اشتراک گذاشتن اشیای متعلق به خودرو، آپارتمان و موارد دیگر را می‌دهد. به طرز باورنکردنی، The DAO موفق‌ترین سرمایه‌گذاری جمعی تاریخ را تا آن زمان رقم زد. می‌توان The DAO را ورژنی غیرمتمرکز از Airbnb تصور کرد که حدود 11 هزار حامی داشت و 150 میلیون دلار کسب کرد. این مبلغ بسیار بیشتر از آن چیزی بود که در تخیلات توسعه‌دهندگان می‌گنجید.

متضرر شدن ویتالیک بوترین در دائو

بعد از راه‌اندازی The DAO در ژوئن سال 2016 این سازمان خودمختار غیرمتمرکز هک شد. هکر این سیستم از یک خلا تکنیکی به نفع خود استفاده کرد. نکته قابل توجه این است که همه سیستم‌های شبکه‌ای تا حدودی در برابر حملات هکری آسیب‌پذیر هستند. در این سال هکر شروع به تخلیه پول از The DAO و واریز آن به یک زیر مجموعه دیگر از DAO کرد. این هکر توانست به ارزش 50 میلیون دلار، توکن اتر را از شبکه خارج کند. پس از این اتفاق، قیمت اتریوم از 20 دلار به 13 دلار کاهش یافت و ویتالیک در جریان این حادثه از لحاظ مالی دچار ضرر فراوانی شد.

به‌خاطر ادامه‌دار شدن مشکل، بنیاد اتریوم مداخله مستقیم کرد که در دنیای کریپتوکارنسی به این نوع مداخله‌ها فورک می‌گویند. آن‌ها ابتدا انجام یک سافت فورک را پیشنهاد دادند، اما این کار کل شبکه اتریوم را به عقب برمی‌گرداند و در نتیجه The DAO از بین می‌رفت. پیشنهاد سافت فورک باعث شد شکافی در جامعه اتریوم به وجود بیاید. حالا ویتالیک بوترین و دوستانش پس از یک پیشرفت نجومی دچار مشکلی اساسی در کار خود شده بودند.

اتریوم 2 و ویتالیک بوترین

ابداع ورژن جدید اتریوم

هاردفورک تنها گزینه‌ای بود که تیم اتریوم در پیش داشت. آن‌ها مجبور شدند نسخه‌ای جدید از شبکه را خلق کنند. پروپوزال اجرای هاردفورک به رای‌گیری در آمد و نزدیک به 89 درصد دارندگان توکن‌های Ether به آن رای مثبت دادند. هدف ازهاردفورک بازگرداندن مبالغ از دست رفته سرمایه‌گذاران در پروژه The DAO بود. با این وجود، سرمایه‌گذاران و کاربران، کاملا گیج شده بودند.

اتریوم و بیت کوین، هردو از مکانیزم اجماع گواه اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند. این روش باعث فراهم شدن سطح بسیار خوبی از عدم تمرکز می‌شود، اما در عین حال مصرف انرژی زیادی دارد و از مقیاس‌پذیری می‌کاهد. در نتیجه، ویتالیک و توسعه‌دهندگان اتریوم تصمیمی مبنی بر تغییر مکانیزم اجماع به گواه اثبات سهام (POS) گرفتند تا اتریوم 2 را بسازند. مهاجرت از اتریوم به اتریوم 2 هنوز اتفاق نیفتاده است و بارها به تعویق افتاده است.

دارایی ویتالیک بوترین چقدر است؟

ویتالیک بوترین، صاحب شرکت اتریوم، حدود 1 میلیارد دلار دارایی دارد. خالق اتریوم جزو جوان‌ترین میلیاردرهای جهان است، اما باید بدانید که ثروت او بر اساس قیمت اتر محاسبه می‌شود. بیشترین ثروت او مربوط به ارزهای دیجیتالی است که نگهداری می‌کند. هرچند او صاحب سهام در دو استارت آپ Clearmatics و Strak Ware است، اما ارزش دقیق این سرمایه‌گذاری‌ها مشخص نیست. در نیمه اول سال 2021، همزمان با رشد صعودی قیمت ETH و رسیدن قیمت هر واحد آن به بالای 3500 دلار، ویتالیک بوترین تبدیل به جوان‌ترین میلیاردر در حوزه رمز ارزهای دیجیتالی شد. این نابغه دنیای کریپتوکارنسی، حدود 333 هزار و 500 واحد ETH دارایی دارد.

نوشتهٔ پیشین
توکنومیکس | رویکردی برای بررسی ابعاد اقتصادی و عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال
نوشتهٔ بعدی
سیاست پولی | ابزاری برای حفظ سلامت اقتصادی کشورها
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست