بیت کوین چیست

بیت کوین چیست | هر آنچه که باید در مورد پادشاه رمزارزها بدانید

زمان مطالعه: 26 دقیقه

فهرست مطالب

بیت کوین؛ اولین ارز و پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال

در طول ده سال گذشته، هیچ تکنولوژی جدیدی به اندازه بیت کوین در دنیا شهرت پیدا نکرده است. این ارز دیجیتال در این مدت نسبتا کوتاه توانسته است ارزش خود را از صفر دلار به رقمی معادل با چند ده هزار دلار برساند. همین مساله، افراد بسیاری را از سراسر دنیا به سرمایه‌گذاری روی بیت کوین ترغیب کرده است. اختراع بیت کوین، باعث ایجاد دید جدیدی نسبت به سیستم‌های مالی و مدیریتی در دنیا شده و همین موضوع، تولید بیش از ۱۰ هزار ارز دیجیتال مختلف در زمینه‌های مختلف را امکان‌پذیر کرده است. اما آیا می‌دانید بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ افراد و شرکت‌های بزرگ به این فکر افتادند تا پول الکترونیکی را ایجاد کنند که تنها در بستر دیجیتال و به‌صورت متمرکز فعالیت کند. در راستای رسیدن به این هدف بیت کوین (bitcoin) در قالب یک اختراع فرعی به‌عنوان یک واحد ارزی دیجیتالی به دنیا معرفی شد. اما با این تفاوت که این ارز و ارزهای دیجیتال مشابهی که پس از آن به وجود آمدند، به‌صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کنند.

تنها پس از گذشت ۱۰ سال، در سال ۲۰۱۸ با رسیدن قیمت بیت کوین به قیمت ۱۳ هزار دلار، این ارز دیجیتالی مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرار گرفت و همچنان امروزه نیز افراد بسیار زیادی به سوی این ارز و انجام معامله در بازار دیجیتال جذب شده‌اند. از این رو در این مطلب بررسی می‌کنیم که بیت کوین چیست و با صفر تا صد این ارز دیجیتال از جمله روش استخراج، خرید و خرج آن آشنا می‌شویم.

بیت کوین چیست؟

به‌عنوان یک پاسخ ساده به این سوال که بیت کوین چیست، باید بگوییم بیت کوین، شکل دیجیتالی از پول نقد است. اما برخلاف ارزهای فیات یا همان پول ملی کشورها که به آن‌ها عادت کرده‌اید، هیچ بانک مرکزی این ارز دیجیتالی را کنترل نمی‌کند. در عوض، سیستم مالی در بیت کوین توسط هزاران کامپیوتر توزیع شده در سراسر جهان اداره می‌شود. هر کسی می‌تواند با دانلود نرم‌افزار منبع باز در این اکوسیستم شرکت کند.

بیت کوین چیست

بیت کوین (BTC) اولین ارز دیجیتالی بود که در سال ۲۰۰۸ معرفی و در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا پول دیجیتالی ارسال و دریافت کنند. چیزی که بیت کوین را بسیار جذاب می‌کند این است که نمی‌توان آن را سانسور کرد، وجوه را نمی‌توان بیش از یک بار خرج کرد و تراکنش‌ها را می‌توان در هر زمان و از هر مکانی انجام داد.

موارد استفاده بیت کوین را بشناسید

مردم به دلایل مختلفی از بیت کوین استفاده می‌کنند و به طور معمول می‌دانند که بین کوین چیست. بسیاری از افراد به دلیل ماهیت بدون مجوز آن خرسند هستند. به این معنی که هر کسی با اتصال به اینترنت می‌تواند آن را ارسال و دریافت کند. این ارز دیجیتال تا حدودی شبیه پول نقد است که هیچ کس نمی‌تواند شما را از استفاده از آن باز دارد. اما حضور دیجیتالی آن به این معنی است که می‌توان آن را در سطح جهانی معامله کنید.

دلیل ارزش بالای بیت کوین چیست؟

رمزارز بیت کوین، غیر متمرکز، سانسور ناپذیر، امن و بدون مرز است. این ویژگی‌ها کیفیت این رمزارز را برای استفاده در مواردی مانند حواله بین‌المللی و پرداخت‌هایی که در آن افراد نمی‌خواهند هویت خود را فاش کنند جذاب کرده است.

بسیاری از افراد بیت کوین‌های خود را به راحتی خرج نمی‌کنند، زیرا می‌دانند ارزش بیت کوین چیست. در عوض آن‌ها را برای درازمدت نگه می‌دارند (هولد کردن). بیت کوین به دلیل عرضه محدود سکه‌های قابل دسترسی، طلای دیجیتال نامیده شده است. برخی از سرمایه‌گذاران، بیت کوین را به‌عنوان یک ذخیره ارزشمند می‌بینند. از آنجایی که تولید آن کمیاب و دشوار است، به فلزات گران‌بهایی مانند طلا یا نقره شباهت داده می‌شود.

بیت کوین چیست

دارندگان این رمزارز بر این باورند که ویژگی‌های بیت کوین به همراه در دسترس بودن جهانی و نقدینگی بالا، آن را به ابزاری ایده‌آل برای ذخیره سرمایه برای دوره‌های طولانی‌مدت تبدیل می‌کند. آن‌ها معتقدند که ارزش بیت کوین در طول زمان افزایش خواهد یافت.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر اینکه روش کارکرد بیت کوین چیست بگذارید مثالی بزنیم. وقتی آریا تراکنشی را با بابک انجام می‌دهد، این معامله آن‌طور که شما انتظار دارید انجام نمی‌شود. این معامله مانند پرداخت دیجیتالی معادل پرداخت یک اسکناس به‌صورت دستی به بابک نیست. بلکه بیشتر شبیه دست‌نوشته آریا روی یک برگه (که همه می‌توانند ببینند) است که مثلا یک دلار به بابک می‌دهد. بابک می‌رود تا همان وجه را برای کامران بفرستد، کامران می‌تواند با نگاه کردن به برگه متوجه شود که بابک آن مقدار پول را در اختیار دارد.

این برگه نوع خاصی از پایگاه داده به نام بلاک چین است. تمامی شرکت‌کنندگان شبکه یک کپی مشابه از آن برگه را در دستگاه‌های خود ذخیره و برای همگام‌سازی اطلاعات جدید با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. هنگامی که یک کاربر پرداختی را انجام می‌دهد، آن را مستقیما به شبکه «همتا به همتا» ارسال می‌کند. چرا که در این معامله، بانک یا موسسه مرکزی برای پردازش نقل و انتقالات وجود ندارد. به منظور افزودن اطلاعات جدید، بلاک چین بیت کوین از مکانیزم خاصی به نام استخراج (Mining) استفاده می‌کند. از طریق این فرآیند است که بلاک‌های جدید تراکنش‌ها در بلاک چین ثبت می‌شوند.

بلاک چین چیست؟

اگر نمی‌دانید بلاک چین در بیت کوین چیست، باید بگوییم که این سیستم در واقع یک دفتر کل است. به این معنا که فقط داده‌ها می‌توانند به آن اضافه شوند و پس از که این اطلاعات ثبت شدند، تغییر یا حذف آن بسیار دشوار است. بلاک چین با گنجاندن یک اشاره‌گر در بلاک قبلی و اتصال آن به بلاک بعدی، این کار را انجام می‌دهد.

اشاره‌گر در واقع یک هش از بلاک قبلی است. هش کردن شامل انتقال داده از طریق یک تابع یک طرفه برای تولید یک «اثر انگشت» منحصربه‌فرد از ورودی است. اگر ورودی حتی اندکی تغییر کند، اثر انگشت کاملا متفاوت خواهد بود. از آنجایی که بلاک‌ها به هم زنجیره می‌شوند، هیچ راهی وجود ندارد که یک ورودی قدیمی را بدون باطل کردن بلاک‌های بعدی ویرایش کنید. چنین ساختاری یکی از اجزای ایمن‌سازی بلاک چین است.

بیت کوین چیست

آیا بیت کوین قانونی است؟

اگرچه همیشه تعداد کمی استثنا وجود دارد، اما به طور کلی بیت کوین در بیشتر کشورها کاملا قانونی است. قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال حتما قوانین حوزه قضایی کشور خود را مطالعه کنید تا بدانید قوانین مربوط به بیت کوین چیست. در کشورهایی که این رمزارز قانونی است، نهادهای دولتی رویکردهای متفاوتی را در مورد آن دارند. چشم‌انداز نظارتی هنوز به طور کلی توسعه نیافته است و احتمالا در سال‌های آینده به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد.

مخترع بیت کوین چه کسی است؟

هیچ‌کس نمی‌داند خالق واقعی بیت کوین چیست و یا چه کسی است! چرا که خالق بیت کوین از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو استفاده کرده و ما چیزی در مورد هویت او/آن‌ها نمی‌دانیم. ساتوشی می‌تواند یک فرد یا گروهی از توسعه‌دهندگان در هر نقطه از جهان باشد. این نام اصالتا ژاپنی است، اما تسلط ساتوشی به زبان انگلیسی باعث شده که بسیاری تصور کنند که او از یک کشور انگلیسی‌زبان می‌باشد. ساتوشی وایت پیپر بیت کوین و همچنین نرم‌افزار آن را منتشر کرد. با این حال، این خالق مرموز در سال ۲۰۱۰ ناپدید شد.

آیا ساتوشی فناوری بلاک چین را اختراع کرد؟

اکنون که می‌دانید بیت کوین چیست باید بگوییم این رمزارز در واقع تعدادی از فناوری‌های موجود که برای مدتی در بازار وجود داشته‌اند را با هم ترکیب کرده است. همچنین فناوری بلاک چین همراه با خلق بیت کوین متولد نشد.

استفاده از ساختارهای داده‌های غیرقابل تغییر مانند بلاک چین به اوایل دهه ۹۰ باز می‌گردد. زمانی که استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا سیستمی را برای مهر کردن اسناد از لحاظ زمانی پیشنهاد کردند. همانند بلاک چین‌های امروزی، این فناوری نیز برای ایمن‌سازی داده‌ها و جلوگیری از دستکاری به تکنیک‌های رمزنگاری متکی بود. جالب اینجاست که در وایت پیپر ساتوشی در هیچ اشاره‌ای به اصطلاح «بلاک چین» نشده است.

بیت کوین چیست

پول نقد دیجیتال قبل از بیت کوین

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بیت کوین، اولین تلاش برای رمزارز دیجیتالی نبود. اما این ارز دیجیتالی محبوب مطمئنا موفق‌ترین آن‌ها در دنیای رمزارزها است. از این رو طرح‌های قبلی به وجود آمده، راه را برای اختراع ساتوشی هموار کردند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

مدل دیجی‌کش

دیجی‌کش (DigiCash) شرکتی بود که توسط رمزنگار و دانشمند کامپیوتر، دیوید چاوم در اواخر دهه 1980 تاسیس شد. بر اساس مقاله‌ای که توسط چاوم (Chaum) نوشته شده است، دیجی‌کش به‌عنوان یک راه حل برای حفظ حریم خصوصی تراکنش‌های آنلاین معرفی شد. مدل DigiCash به‌صورت یک سیستم متمرکز بود. این شرکت بعدا ورشکست شد و چاوم معتقد است که دلیل آن معرفی آن قبل از شروع واقعی تجارت الکترونیک بود.

پروتکل B-Money

در ابتدا پروتکل B-Money، یک پیشنهاد توسط مهندس کامپیوتری به نام «وی دای» در دهه ۱۹۹۰ بود. در وایت پیپر (مقاله سفید) بیت کوین به آن اشاره شده است و فهمیدن دلیل آن سخت نیست. پروتکل B-Money یک سیستم اثبات کار (که در استخراج بیت کوین استفاده می‌شود) و استفاده از یک پایگاه داده‌های توزیع شده را پیشنهاد کرد که در آن کاربران تراکنش‌ها را امضا می‌کنند. نسخه دوم b-money نیز ایده‌ای شبیه به staking را توصیف می‌کند که امروزه در دیگر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

در نهایت، b-money هیچ‌گاه رشد نکرد. زیرا نتوانست از مرحله پیش‌نویس عبور کند. همان‌طور که گفته شد، افرادی که به خوبی می‌دانند بیت کوین چیست، همچنین می‌دانند که این رمزارز به وضوح از مفاهیم ارائه شده توسط مهندس «دای» الهام می‌گیرد.

بیت گلد

شباهت بیت گلد (Bit Gold) و بیت کوین به حدی است که برخی معتقدند خالق آن، دانشمند کامپیوتر نیک سابو همان ساتوشی ناکاموتو است. بیت گلد در هسته خود شامل یک دفتر کل می‌باشد که رشته‌هایی از داده‌های منشا گرفته از عملیات اثبات کار را ثبت می‌کند. این رمزارز نیز همانند b-money، هرگز توسعه پیدا نکرد. با این حال، شباهت‌های بیت گلد به بیت کوین، جایگاه آن را به‌عنوان «پیش درآمدی برای بیت کوین» تثبیت کرده است.

روش ایجاد بیت کوین جدید چیست؟

نکته جالب توجه این است که رمزارز بیت کوین عرضه محدودی دارد. اما هنوز همه واحدهای آن در گردش نیستند. تنها راه برای ایجاد سکه‌های جدید بیت کوین از طریق فرآیندی به نام استخراج است که مکانیزم ویژه‌ای برای افزودن داده‌ها به بلاک چین می‌باشد.

چند بیت کوین وجود دارد؟

حداکثر عرضه بیت کوین به میزان بیست و یک میلیون سکه تعیین شده است. تا سال ۲۰۲۰، کمتر از ۹۰ درصد از این میزان تولید شد. اما تولید بقیه آن بیش از صد سال طول می‌کشد. به این دلیل که رویدادهای دوره‌ای که با عنوان «نصف شدن» شناخته می‌شوند، به تدریج پاداش استخراج را کاهش می‌دهند.

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

شاید سوال بسیاری از افراد این باشد که استخراج یا ماینینگ بیت کوین چیست؟ از این رو باید بگوییم استخراج به این معنی است که شرکت‌کنندگان بلاک‌هایی را به بلاک چین اضافه می‌کنند. برای انجام این کار، آن‌ها باید قدرت محاسباتی سیستم خود را به حل یک پازل رمزنگاری اختصاص دهند. به‌عنوان یک انگیزه، برای هر کسی که یک بلاک معتبر را پیشنهاد کند، یک جایزه در دسترس است.

تولید یک بلاک گران، اما بررسی اعتبار آن ارزان است. اگر کسی سعی کند با یک بلاک نامعتبر تقلب کند، شبکه بلافاصله آن را رد می‌کند و ماینر نمی‌تواند هزینه‌های استخراج را جبران کند. پاداش این کار که اغلب با عنوان پاداش بلاک شناخته می‌شود، از دو جزء کارمزدهای متصل به تراکنش‌ها و پاداش بلاک تشکیل شده است. پاداش بلاک تنها منبع بیت کوین «تازه» است. با استخراج هر بلاک، مقدار مشخصی سکه به کل عرضه اضافه می‌کند.

استخراج یک بلاک چقدر طول می‌کشد؟

سختی استخراج طوری تنظیم شده است که تقریبا ده دقیقه طول می‌کشد تا یک بلاک جدید پیدا شود. بلاک‌ها همیشه هم دقیقا ده دقیقه بعد از بلاک قبلی پیدا نمی‌شوند و باید بدانید که زمان صرف شده فقط حول این هدف در نوسان است.

خرید بیت کوین با کارت اعتباری

اکنون که می‌دانید بیت کوین چیست و با ماهیت و استخراج آن به طور کامل آشنا هستید، باید بدانید که شما می‌توانید بیت کوین را به‌صورت یکپارچه در مرورگر خود به‌صورت اینترنتی با کارت اعتباری خریداری کنید. برای انجام این کار باید:

  • به یکی از پلتفرم‌ها و یا پورتال معتبر خرید و فروش ارزهای دیجیتال بروید
  • اگر قبلا حساب کاربری ندارید ثبت نام کنید
  • ارز دیجیتالی را که می‌خواهید بخرید را انتخاب کنید
  • روش پرداخت خود را انتخاب کنید
  • در صورت درخواست، مشخصات کارت خود را وارد و تایید هویت را کامل کنید
  • اکنون بیت کوین شما به حساب کیف پول مجازی شما واریز می‌شود

خرید بیت کوین در بازارهای همتا به همتا

نکته جالب توجه این است که شما همچنین می‌توانید بیت کوین را در بازارهای همتا به همتا خرید و فروشی کنید. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که از اپلیکیشن موبایل خود سکه‌های بیت کوین را مستقیما از سایر کاربران خریداری کنید. برای انجام این کار:

  • برنامه مربوط به صرافی مورد نظر را اجرا کنید
  • گزینه خرید فروش را انتخاب کنید
  • تعدادی پیشنهاد مختلف از شما خواسته می‌شود که باید پیشنهاد خود را ثبت کنید
  • هزینه پرداخت را همچنین می‌توانید با ارزهای دیجیتال دیگر پرداخت کنید

بیت کوین چیست

با بیت کوین چه چیزی می‌توانم بخرم؟

آیا می‌پرسید که بازار مورد نظر برای استفاده از بیت کوین چیست؟ از این رو باید بگوییم که موارد زیادی وجود دارند که می‌توانید با بیت کوین بخرید. در این مرحله، یافتن کسب‌وکارهایی که بیت کوین را در فروشگاه‌های فیزیکی خود می‌پذیرند، می‌تواند دشوار باشد (اگرچه غیرممکن نیست). با این حال، همچنان می‌توانید وب‌سایت‌هایی را پیدا کنید که این رمزارز را به‌عنوان پول برای فروش کالا و خدمات می‌پذیرند.

از جمله رایج‌ترین مواردی که می‌توانید پرداخت مربوط به آن را با بیت کوین انجام دهید عبارت‌اند از:

  • بلیط‌های هواپیما
  • اتاق‌های هتل
  • مشاور املاک
  • غذا و نوشیدنی
  • لباس
  • کارت هدیه
  • اشتراک‌های آنلاین

روش و مکان خرج بیت کوین چیست؟

امروزه با افزایش محبوبیت رمزارزها به‌ویژه ارز دیجیتال بیت کون، کاربران این امکان را دارند که در مکان‌های متعددی، بیت کوین‌های خود را برای مقاصد مختلف خرج و از این پول رایج برای دریافت خدمات مختلف استفاده کنند.در ادامه با این مکان‌ها آشنا می‌شویم.

موتور جستجوی اسپندابیت

اسپندابیت (Spendabit) یک موتور جستجو برای محصولاتی است که می‌توانید با بیت کوین خریداری کنید. فقط آنچه را که می‌خواهید بخرید جستجو کنید و لیستی از بازرگانانی که می‌توانید با بیت کوین از آن‌ها خریداری کنید، دریافت خواهید کرد.

وب‌سایت کوین‌مپ

به کمک سایت کوین‌مپ می‌توانید همه صرافی‌های ارز دیجیتال در اطراف منطقه خود را جستجو کنید. اگر مشتاق هستید بیت کوین خود را خرج کنید و فقط به دنبال مکانی برای این کار هستید، این وب‌سایت یک انتخاب ایده‌آل برای شما است.

اگر بیت کوین‌های خود را از دست بدهم چه می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال که تضمین نگهداری بیت کوین چیست؟ باید بگوییم از آنجا که هیچ بانکی در تراکنش‌های بیت کوین دخالت ندارد، شخص شما مسئول حفظ امنیت سکه‌های خود هستید. برخی ترجیح می‌دهند آن‌ها را در صرافی‌ها و برخی دیگر آن را در کیف پول دیجیتالی خود نگهداری می‌کنند. اگر از کیف پول استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که عبارت seed خود را یادداشت کنید تا بتوانید در صورت نیاز آن را بازیابی کنید.

راهکار لغو تراکنش بیت کوین چیست؟

هنگامی که داده‌ها به بلاک چین اضافه می‌شوند، حذف آن آسان نیست و در عمل، به‌صورت مجازی غیرممکن است. به این معنی که وقتی تراکنشی انجام می‌دهید، نمی‌توان آن را لغو کنیم و پول خود را پس بگیریم. از این رو همیشه باید دو بار و سه بار بررسی کنید که وجوه خود را به آدرس درست ارسال می‌کنید.

روش کسب درآمد با بیت کوین چیست؟

شما می‌توانید با بیت کوین درآمد کسب کنید. اما در عین حال همچنین می‌توانید پول از دست بدهید. پس اگر می‌خواهید بدانید که روش کسب درآمد با بیت کوین چیست، باید بگوییم به طور معمول سرمایه‌گذاران بلندمدت که معتقدند در آینده قیمت بیت کوین افزایش خواهد یافت، آن را می‌خرند و نگه می‌دارند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند بیت کوین را به طور فعال در برابر سایر رمزارزها معامله کنند تا سودهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت به دست آورند. هر دوی این استراتژی‌ها پرخطر هستند. اما اغلب نسبت به رویکردهای کم ریسک سودآورتر می‌باشند.

بیت کوین چیست

برخی از سرمایه‌گذاران استراتژی‌های ترکیبی را اتخاذ می‌کنند. آن‌ها بیت کوین‌ها را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگه می‌دارند در حالی که هم‌زمان مقداری از آن را هم در کوتاه‌مدت معامله می‌کنند. روش صحیح یا نادرستی برای تخصیص دارایی‌ها در سبد سهام شما وجود ندارد و هر سرمایه‌گذار قدرت ریسک متفاوت و اهداف متفاوتی خواهد داشت. وام دادن از روش‌های محبوب کسب درآمد غیرفعال در زمینه ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. با قرض دادن سکه‌های خود به شخص دیگری، می‌توانید سود مناسبی را برای خود ایجاد کنید.

روش ذخیره بیت کوین در صرافی‌های آنلاین

اگر می‌پرسید که ذخیره بیت کوین چیست، باید بگوییم که در واقع به این معنی است که شما سکه‌هایتان را نگه نمی‌دارد بلکه به شخص ثالث اعتماد می‌کند تا این کار را برای شما انجام دهد. برای انجام تراکنش‌ها، آن‌ها به پلتفرم شخص ثالث وارد می‌شوند. صرافی‌های آنلاین و از این دست، اغلب از این مدل استفاده می‌کنند، زیرا برای معاملات بسیار کارآمدتر است. ذخیره سکه‌ها در این صرافی‌ها به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی به آن‌ها برای انجام معاملات یا وام دسترسی داشته باشید.

سکه‌های بیت کوین خود را در کیف پول ذخیره کنید

در روش ذخیره سکه‌های بیت کوین در کیف پول، کاربر کنترل وجوه خود را بر عهده می‌گیرد. برای ذخیره وجوه با چنین روشی باید از کیف پول دیجیتال (Wallet) استفاده کنید. یک کیف پول مستقیما سکه‌های شما را ذخیره نمی‌کند، بلکه کلیدهای رمزنگاری شده را در خود نگه می‌دارد که قفل آن‌ها را روی بلاک چین باز می‌کند. در ادامه با دو نوع کیف پول داغ و سرد آشنا می‌شویم.

کیف پول داغ

برای آگاهی از اینکه کیف پول داغ بیت کوین چیست، باید بگوییم که این کیف پول، نرم‌افزاری است که به اینترنت متصل می‌شود. به طور کلی، به شکل یک برنامه موبایل یا دسکتاپ است که به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی سکه‌های خود را ارسال و دریافت کنید. یک مثال مشهور از کیف پول داغ با تعداد زیادی سکه پشتیبانی شده Trust Wallet است. از آنجایی که این کیف پول‌ها آنلاین هستند، معمولا پرداخت با آن‌ها راحت‌تر است. اما در مقابل حملات نیز آسیب‌پذیرتر هستند.

کیف پول سرد

برای آگاهی از اینکه کیف پول سرد بیت کوین چیست، باید بگوییم که کیف پول‌های رمزنگاری‌شده که به اینترنت متصل نیستند به‌عنوان کیف پول سرد شناخته می‌شوند. آن‌ها کمتر مستعد حملات و هک هستند. زیرا امکان حمله آنلاین به آن‌ها وجود ندارد. اما در عوض تجربه کاربری بدتری دارند.

بیت کوین چیست

هاوینگ یا نصف شدن پاداش بیت کوین چیست؟

نصف شدن پاداش بیت کوین (Halving) رویدادی است که پاداش بلاک را کاهش می‌دهد. هنگامی که پدیده هاوینگ رخ می‌دهد، پاداشی که به ماینرها برای اعتبارسنجی بلاک‌های جدید داده می‌شود بر دو تقسیم می‌شود (آن‌ها فقط نیمی از آنچه قبلا دریافت می‌کردند را به دست می‌آورند). با این حال، هیچ تاثیری بر کارمزد معاملات ندارد.

هاوینگ بیت کوین چگونه است؟

هنگامی که بیت کوین راه‌اندازی شد، به استخراج‌کنندگان در ازای هر بلاک معتبر ۵۰ بیت کوین تعلق می‌گرفت. اولین هاوینگ در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ انجام شد. در آن مرحله، پروتکل پاداش بلاک را از ۵۰ BTC به ۲۵ BTC کاهش داد. نیمه دوم در ۹ جولای ۲۰۱۶ (۲۵ BTC به ۱۲٫۵ BTC) اتفاق افتاد. آخرین مورد در ۱۱ می‌۲۰۲۰ انجام شد و پاداش بلاک را به ۶٫۲۵ BTC کاهش داد. این پاسخی است به سوال طرز کار هاوینگ بیت کوین چیست.

ممکن است در اینجا متوجه الگوی خاصی از بده بستان‌هایی در ماه‌های مختلف شوید که به سختی قابل کنترل هستند. به نظر می‌رسد هر چهار سال یک بار یک هاوینگ جدید اتفاق می‌افتد. اما تاریخ‌های خاصی برای آن تعیین نشده است. در عوض، ارتفاع بلاک افزایش می‌یابد و هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک، یک هاوینگ رخ می‌دهد. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که حدود ۲۱۰۰۰۰۰ دقیقه طول بکشد تا پاداش نصف شود (به یاد داشته باشید، استخراج یک بلاک حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد).

در نمودار فوق شاهد کاهش پاداش بلاک در طول زمان و ارتباط آن با کل عرضه هستیم. در ابتدا، ممکن است به نظر برسد که پاداش‌ها به صفر رسیده و حداکثر عرضه در حال حاضر در گردش است. اما تین طور نیست. روند منحنی‌ها به طرز باورنکردنی نزدیک صفر است. اما انتظار داریم پاداش استخراج در حدود سال ۲۱۴۰ به طور کامل به صفر برسد.

دلیل نصف شدن پاداش بیت کوین چیست؟

نصف شدن پاداش بیت کوین، یکی از دلایل اصلی فروش این رمزارز است. اما ساتوشی ناکاموتو هرگز دلیل خود را برای محدود کردن عرضه به بیست و یک میلیون واحد به طور کامل توضیح نداد. برخی حدس می‌زنند که این عدد صرفا محصول شروع با پاداش استخراج 50 بیت کوینی است که هر 210000 بلاک نصف می‌شود. داشتن عرضه محدود به این معنی است که ارزش این رمزارز در درازمدت کاهش نمی‌یابد. بیت کوین کاملا در تضاد با ارز فیات (پول رایج امروزی به‌صورت اسکناس یا سکه) است که با ورود واحدهای جدید، قدرت خرید خود را در طول زمان از دست می‌دهد.

بیت کوین چیست

منطقی است که محدودیت‌هایی در مورد سرعت استخراج سکه توسط شرکت‌کنندگان وجود داشته باشد. اگر پاداش ثابت می‌ماند تا سال 2016 تمام واحدهای بیت کوین استخراج می‌شدند. با مکانیسم هاوینگ، انگیزه استخراج برای بیش از 100 سال وجود خواهد داشت. این کار به سیستم زمان کافی برای جذب کاربران را می‌دهد تا بازار کارمزد توسعه یابد.

نصف شدن پاداش بیت کوین چه تاثیری دارد در بازار دارد؟

ماینرها بیشتر از سایر افراد تحت تاثیر نصف شدن پاداش بیت کوین قرار می‌گیرند. زیرا پاداش بلاک بخش قابل توجهی از درآمد آن‌ها را تشکیل می‌دهد. وقتی نصف شود، فقط نصف دستمزدی را که قبلا می‌گرفتند را دریافت می‌کنند. این پاداش همچنین شامل کارمزدهای تراکنش است.

اگر می‌خواهید بدانید تاثیر اصلی نصف شدن پاداش بیت کوین چیست، باید بگوییم که، این پدیده می‌تواند ادامه استخراج را برای برخی از شرکت‌کنندگان کاملا بی‌سود کند. کاهش پاداش بلاک ممکن است منجر به تمرکز بیشتر در استخرهای ماینینگ شود و یا به سادگی می‌تواند شیوه‌های استخراج کارآمدتر را ترویج دهد.

اگر بیت کوین همچنان بر الگوریتم اثبات کار تکیه کند، کارمزدها باید برای سودآوری ماینینگ افزایش یابند. زیرا بلاک‌ها فقط می‌توانند تعداد زیادی تراکنش را در خود نگه دارند. طبق تاریخچه موجود، افزایش شدید قیمت بیت کوین به دنبال نصف شدن پاداش آن بوده است. البته، داده‌های زیادی در دسترس نیستند، زیرا تا کنون فقط دو مورد را یافته‌ایم. بسیاری از افراد این تغییر قیمت را به افزایش کمیاب شدن بیت کوین در بازار نسبت می‌دهند که با هاوینگ به وجود آمد.

برخی دیگر استدلال می‌کنند که بازار از قبل پدیده هاوینگ را در نظر گرفته است و این رویداد غافلگیرکننده نیست. شرکت‌کنندگان بیش از یک دهه می‌دانستند که پاداش در ماه مه ۲۰۲۰ کاهش می‌یابد. نکته دیگری که اغلب به آن اشاره می‌شود این است که صنعت در طول دو نیمه اول آن‌چنان توسعه‌یافته نبود. اما امروزه ابزارهای معاملاتی پیچیده‌ای را ارائه می‌دهد و بیشتر با سرمایه‌گذاران سازگاری دارد.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی خواهد بود؟

انتظار می‌رود پدیده هاوینگ و یا نصف شدن پاداش بیت کوین بعدی در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد. در این زمان پاداش به ۳٫۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد. برای اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به وب‌سایت‌هایی که شمارش معکوس نصف شدن پاداش بیت کوین را ارائه می‌دهند مراجعه کنید.

آیا بیت کوین ناشناس است؟

برای پاسخ به اینکه هویت بیت کوین چیست، می‌گوییم که ممکن است در ابتدا ناشناس به نظر برسد، اما این درست نیست. بلاک چین بیت کوین عمومی است و همه می‌توانند تراکنش‌های شما را ببینند. هویت شما به آدرس کیف پول شما در بلاک چین نود نخورده است. اما یک ناظر با منابع مناسب به طور بالقوه می‌تواند این دو را به هم ارتباط دهد. آدرس‌های بیت کوین برای همه قابل مشاهده هستند، اما نام صاحبان آن‌ها در دسترس نیست.

گفته می‌شود، سیستم این رمزارز نسبتا خصوصی است و روش‌هایی وجود دارند که تشخیص تراکنش‌های بیت کوین را برای ناظران سخت‌تر می‌کنند. علاوه بر این، به‌روزرسانی‌های آینده می‌توانند به طور گسترده‌ای حریم خصوصی کاربران را تقویت کنند.

بیت کوین چیست

آیا بیت کوین برای کلاه‌برداری است؟

درست مانند ارز فیات، بیت کوین نیز ممکن است برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شود. اما، این به‌خودی‌خود بیت کوین را به عاملی برای کلاه‌برداری مالی تبدیل نمی‌کند. بیت کوین یک ارز دیجیتال است که توسط هیچ‌کس کنترل نمی‌شود. مخالفان، آن را یک طرح هرمی نامیده‌اند، اما این تعریف اصلا درست نیست. بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال، به همان اندازه که با ۲۰ دلار به ازای هر سکه عملکرد خوبی دارد، با 20 هزار دلار به ازای هر سکه هم همان عملکرد مشابه را دارد. بیش از یک دهه از عمر این رمزارز می‌گذرد و این فناوری ثابت کرده است که بسیار ایمن و قابل اعتماد است.

برای پاسخ به این سوال که راه‌های کلاه‌برداری در بیت کوین چیست؟ متاسفانه باید بگوییم که این رمزارز در کلاه‌برداری‌های زیادی استفاده می‌شود که باید از آن‌ها آگاه باشید. این راه‌ها ممکن است شامل فیشینگ و سایر طرح‌های مهندسی اجتماعی، مانند هدایای جعلی و ایردراپ باشند.

به‌عنوان یک قانون کلی اگر چیزی بیش از حد خوب به نظر می‌رسد، احتمالا یک کلاه‌برداری است. هرگز کلید خصوصی خود را به کسی ندهید و مراقب طرح‌هایی باشید که پیشنهاد می‌دهند پول شما را با ریسک کم چند برابر می‌کنند.

آیا بیت کوین حباب دارد؟

یکی از سوالات رایج در مورد این رمزارز محبوب این است که حباب بیت کوین چیست؟ در طول بسیاری از افزایش‌های سهمی قیمت بیت کوین، دیده می‌شد که مردم از آن به‌عنوان یک حباب یاد می‌کردند. با توجه به ماهیت منحصربه‌فرد بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، قیمت آن کاملا توسط معاملات و خرید و فروش در بازار آزاد تعیین می‌شود. بنابراین، در حالی که عوامل زیادی در قیمت بیت کوین تاثیر دارند، در نهایت بر عرضه و تقاضای بازار نیز تاثیر می‌گذارند. از آنجایی که بیت کوین کمیاب است و از یک برنامه دقیق انتشار پیروی می‌کند، انتظار می‌رود که میزان تقاضای بلندمدت آن از عرضه بیشتر شود.

بازارهای ارزهای دیجیتال در مقایسه با بازارهای سنتی نسبتا کوچک‌تر هستند. این بدان معنی است که بیت کوین و سایر دارایی‌های رمزنگاری‌شده امکان نوسانات بیشتری دارند و مشاهده عدم تعادل کوتاه‌مدت بازار بین عرضه و تقاضا در این رمزارز بسیار رایج است. به عبارت دیگر، بیت کوین گاهی اوقات می‌تواند یک دارایی بی‌ثبات باشد. اما نوسانات بخشی از بازارهای مالی هستند، به‌ویژه بازارهایی که حجم معاملات و نقدینگی نسبتا کمتری دارند.

آیا بیت کوین از رمزنگاری استفاده می‌کند؟

این یک تصور غلط رایج است و بلاک چین بیت کوین از رمزنگاری استفاده نمی‌کند. هر همتا در شبکه باید بتواند تراکنش‌ها را بخواند تا از معتبر بودن آن‌ها مطمئن شود. در عوض از امضای دیجیتال و توابع «هش» استفاده می‌کند. در حالی که برخی از الگوریتم‌های امضای دیجیتال از رمزگذاری استفاده می‌کنند، این مورد در مورد بیت کوین صدق نمی‌کند.

شایان ذکر است که بسیاری از برنامه‌ها و کیف پول‌ها از برای محافظت از کیف پول کاربران رمزنگاری با رمز عبور استفاده می‌کنند. با این حال، این روش‌های رمزگذاری هیچ ارتباطی با بلاک چین ندارند. آن‌ها فقط در سایر فناوری‌های قابل دسترسی ادغام شده‌اند.

مقیاس‌پذیری بیت کوین چیست؟

مقیاس‌پذیری معیاری از توانایی رشد یک سیستم برای تطبیق با افزایش تقاضا است. اگر وب‌سایتی را میزبانی می‌کنید که مملو از درخواست‌ها می‌باشد، ممکن است با افزودن سرورهای بیشتر، مقیاس آن را افزایش دهید. اگر می‌خواهید برنامه‌های فشرده‌تری را روی رایانه خود اجرا کنید، می‌توانید سخت‌افزار آن را ارتقا دهید. پس برای پاسخ به این سوال که مقیاس‌پذیری بیت کوین چیست، باید بگوییم که در زمینه ارزهای دیجیتال، از این اصطلاح برای توصیف سهولت ارتقا یک بلاک چین استفاده می‌کنیم تا بتواند تعداد بیشتری از تراکنش‌ها را پردازش کند.

بیت کوین چیست

چرا بیت کوین به مقیاس نیاز دارد؟

بیت کوین باید برای عملکرد مناسب در پرداخت‌های روزانه، به اندازه کافی سریع باشد. همان‌طور که گفته شد، این رمزارز توان عملیاتی نسبتا کمی دارد. به این معنی که تعداد محدودی از تراکنش‌ها را می‌توان در هر بلاک پردازش کرد. در بخش “بیت کوین چیست” مطالعه کردید که ماینرها کارمزد تراکنش را به‌عنوان بخشی از پاداش بلاک دریافت می‌کنند. کاربران این بلاک‌ها را به تراکنش‌های خود متصل می‌کنند تا ماینرها را تشویق کنند.

ماینرها به دنبال بازگشت سرمایه سخت‌افزار و برق مصرفی خود هستند. از این رو معاملات با کارمزد بالاتر را در اولویت قرار می‌دهند. اگر تراکنش‌های زیادی در «اتاق انتظار» شبکه (به نام mempool) وجود داشته باشد، هزینه‌ها می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد. زیرا کاربران برای شامل شدن دارایی خود پیشنهاد قیمت می‌دهند. در بدترین حالت، میانگین کارمزد بالای ۵۰ دلار است.

بیت کوین چند تراکنش را می‌تواند پردازش کند؟

اگر نمی‌دانید که تعداد تراکنش بیت کوین چیست، باید بگوییم که بر اساس میانگین تعداد تراکنش‌ها در هر بلاک، بیت کوین می‌تواند در حال حاضر تقریبا پنج تراکنش در ثانیه را مدیریت کند. این میزان بسیار کمتر از رویکرد پرداخت متمرکز است، اما این یکی از جنبه‌هایی می‌باشد که باید برای یک ارز غیرمتمرکز در نظر داشته باشید.

از آنجایی که بیت کوین توسط یک مرکز داده‌ مدیریت نمی‌شود که بتواند به میل خود آن را ارتقا دهد، این رمزارز باید اندازه بلاک‌های خود را محدود کند. اندازه بلاک جدیدی که امکان ۱۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه را فراهم می‌کند، می‌تواند یکپارچه شود، اما به غیرمتمرکز بودن شبکه آسیب می‌رساند. به یاد داشته باشید که فول نودها تقریبا هر ده دقیقه یک بار باید اطلاعات جدید را دانلود کنند. اگر انجام این کار برای آن‌ها خیلی سنگین شود، از کار خواهند افتاد. اگر قرار است از این پروتکل برای پرداخت‌ها استفاده شود، علاقه‌مندان به بیت کوین معتقدند که مقیاس‌گذاری (گسترش) موثر این سیستم باید به روش‌های مختلف انجام شود.

شبکه لایتنینگ چیست؟

برای آگاهی از اینکه شبکه لایتنینگ در بیت کوین چیست، آن را یک راه حل پیشنهادی مقیاس‌پذیری برای بیت کوین در نظر گرفته و راه حل لایه دوم می‌نامیم. زیرا تراکنش‌ها را از بلاک چین دور می‌کند. به جای ثبت تمامی تراکنش‌ها در لایه اصلی، این اطلاعات توسط پروتکل دیگری مدیریت می‌شوند.

شبکه لایتنینگ به کاربران این امکان را می‌دهد که به‌صورت فوری و رایگان وجوه مورد نظر را ارسال کنند. هیچ محدودیتی در توان عملیاتی این شبکه وجود ندارد. برای استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین، دو شرکت‌کننده برخی از سکه‌های خود را در یک آدرس خاص قفل می‌کنند. آدرس دارای یک ویژگی منحصربه‌فرد است و تنها در صورت توافق طرفین، بیت کوین‌ها آزاد می‌شوند.

بیت کوین چیست

طرفین یک دفتر کلیات خصوصی را در اختیار می‌گیرند که می‌تواند موجودی شما را بدون اعلام آن به زنجیره اصلی، مجددا تخصیص دهد که فقط پس از اتمام تراکنش، در بلاک چین منتشر می‌شوند. سپس این پروتکل، موجودی شما را بر این اساس به‌روز می‌کند. توجه داشته باشید که طرفین نیازی به اعتماد به یکدیگر ندارند. اگر کسی سعی کند تقلب کند، پروتکل آن را شناسایی و مجازات می‌کند.

در مجموع، یک کانال پرداخت مانند این شبکه، تنها به دو تراکنش زنجیره‌ای از کاربر، یکی برای پرداخت هزینه آدرس و دیگری برای توزیع سکه‌ها نیاز دارد. به این معنی که هزاران جابجایی در این میان انجام می‌شود. با توسعه و بهینه‌سازی بیشتر، این فناوری می‌تواند به یک جزء حیاتی برای سیستم‌های بلاک چین تبدیل شود.

فورک چیست؟

از آنجایی که بیت کوین منبع باز است، هر کسی می‌تواند این نرم‌افزار را تغییر دهد. شما می‌توانید قوانین جدیدی را به آن اضافه یا قوانین قدیمی را برای مطابقت با نیازهای مختلف حذف کنید که به‌روزرسانی‌ها فورک می‌گویند. اما توجه داشته باشید که تمامی تغییرات به‌صورت یکسان ایجاد نمی‌شوند. برخی به‌روزرسانی‌ها، نود شما را با شبکه ناسازگار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر با روش قبلی سازگار هستند.

سافت فورک

سافت فورک به عبارتی بیانگر تغییر در قوانینی است که به نود‌های به‌روز شده اجازه می‌دهد با نود‌های قدیمی تعامل داشته باشند. بیایید اندازه بلاک را به‌عنوان مثال در نظر بگیریم. فرض کنید که اندازه بلاک ما ۲ مگابایت است و یک تغییر را بر اساس نیمی از شبکه اعمال می‌کنید. از این به بعد، همه بلاک‌ها نباید از ۱ مگابایت تجاوز کنند. آن‌ها هر چیزی که بزرگ‌تر از این مقدار است را رد می‌کنند.

نود‌های قدیمی هنوز هم می‌توانند این بلاک‌ها را دریافت کنند. این بدان معنی است که همه نود‌ها، صرف نظر از اینکه کدام نسخه را اجرا می‌کنند، بخشی از یک شبکه باقی می‌مانند. سگویت بیت کوین (SegWit) نمونه‌ای از سافت فورک است که با استفاده از یک تکنیک هوشمندانه، فرمت جدیدی را برای بلاک‌ها و تراکنش‌ها معرفی کرد. نود‌های قدیمی همچنان بلاک‌ها را دریافت می‌کنند، اما انواع تراکنش‌های جدید را تایید نمی‌کنند.

هارد فورک

هارد فورک کمی پیچیده‌تر است. حالا فرض کنید نیمی از شبکه می‌خواهد اندازه بلاک را از ۲ مگابایت به ۳ مگابایت افزایش دهد. اگر بخواهید یک بلاک ۳ مگابایتی را به نود‌های قدیمی‌تر ارسال کنید، نود‌های قدیمی آن را رد می‌کنند. زیرا قوانین به وضوح بیان می‌کنند که ۲ مگابایت حداکثر میزانی است که می‌توانند بپذیرند. از آنجایی که این دو شبکه دیگر سازگار نیستند، بلاک چین به دو بخش تقسیم می‌شود.

در اینجا، نود‌هایی که ارتقا یافته‌اند، شروع به تولید بلاک‌های بزرگ‌تر می‌کنند. نود‌های قدیمی‌تر نیز آن‌ها را نمی‌شناسند، بنابراین مسیر متفاوتی را ادامه می‌دهند. در این حال دو بلاک چین وجود دارد، اما تاریخچه آن‌ها تا بلاک ۲ مشترک است.

بیت کوین چیست

اکنون دو پروتکل مختلف وجود دارد که هر کدام واحد پول متفاوتی دارند. تمام موجودی‌ها در زنجیره قدیمی شبیه‌سازی می‌شوند. به این معنی که اگر در زنجیره اصلی ۲۰ BTC داشتید، در زنجیره جدید ۲۰ NewBTC خواهید داشت.

در سال ۲۰۱۷، بیت کوین در سناریویی شبیه به موارد فوق، یک هارد فورک بحث‌برانگیز را پشت سر گذاشت. اقلیتی از شرکت‌کنندگان می‌خواستند اندازه بلاک را افزایش دهند تا از توان عملیاتی بیشتر و کارمزد تراکنش کم‌تر بهره ببرند. دیگران معتقد بودند که این یک استراتژی مقیاس‌گذاری ضعیف است و ما نمی‌دانیم که در نهایت تاثیر آن بر آینده بیت کوین چیست. در نهایت، این هارد فورک باعث تولد بیت کوین کش (BCH) شد که از شبکه بیت کوین جدا شده و اکنون دارای یک جامعه و نقشه راه کاملا مستقل است.

نود بیت کوین چیست؟

برای پاسخ به این سوال که نود بیت کوین چیست، باید بگوییم نود بیت کوین در واقع اصطلاحی برای توصیف هر گونه برنامه‌ای است که به نوعی با شبکه بیت کوین ارتباط دارد. این برنامه می‌تواند به هر شکلی باشد. از تلفن همراهی گرفته که کیف پول بیت کوین شما را اجرا تا رایانه‌ شخصی که یک نسخه کامل از بلاک چین را برای شما ذخیره می‌کند. انواع مختلفی از نودها وجود دارند که هر کدام وظایف خاصی را انجام می‌دهند. همه این نودها به‌عنوان یک نقطه ارتباطی در شبکه بیت کوین عمل می‌کنند. آن‌ها در داخل سیستم، اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و بلاک‌ها را انتقال می‌دهند.

فول نود

اگر نمی‌دانید که فول نود بیت کوین چیست، ما به شما می‌گوییم که یک فول نود تراکنش‌ها و بلاک‌ها را در صورتی که الزامات مورد نظر را برآورده کنند (از قوانین پیروی کنند) تایید می‌کند. بیشتر فول نودها، نرم‌افزار Bitcoin Core را اجرا می‌کنند که مرجعی برای راه‌اندازی پروتکل بیت کوین است.

نرم‌افزار Bitcoin Core برنامه‌ای بود که توسط ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. البته که در آن زمان نام آن فقط بیت کوین بود. اما بعدا برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی تغییر نام داد. شایان ذکر است که سایر راه‌اندازی‌ها دیگر نیز می‌توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند، اما مشروط بر اینکه با Bitcoin Core سازگار باشند.

فول نود در بیت کوین جزء جدایی‌ناپذیر ویژگی غیر متمرکزسازی بیت کوین هستند. آن‌ها بلاک‌ها و تراکنش‌ها را دانلود و تایید و آن‌ها را در بقیه شبکه منتشر می‌کنند. از آنجایی که این نودها به طور مستقل صحت اطلاعاتی که به آن‌ها ارائه می‌شود را تایید می‌کنند، نیازی نیست که کاربر برای هیچ یک از فعالیت‌های خود به شخص ثالث اعتماد کند.

اگر یک فول نود، نسخه‌ای کامل از بلاک چین را ذخیره کند، به آن نود کامل آرشیوی می‌گویند. با این حال، برخی از کاربران برای صرفه‌جویی در فضا، بلاک‌های قدیمی را کنار می‌گذارند. شایان ذکر است که بلاک چین بیت کوین حاوی بیش از ۲۰۰ گیگابایت داده مربوط به تراکنش است.

لایت نود

لایت نودها به اندازه فول نودها دارای توانایی نیستند. اما در عین حال به منابع کمتری نیاز دارند. آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند بدون اجرای تمام عملیاتی که یک فول نود انجام می‌دهد، با شبکه ارتباط برقرار کنند. درست در جایی که یک فول نود همه بلاک‌ها را دانلود می‌کند تا آن‌ها را تایید کند، لایت نودها فقط بخشی از هر بلاک را به نام هدر بلاک دانلود می‌کنند. اگرچه هدر بلاک از نظر اندازه بسیار کوچک است، اما حاوی اطلاعاتی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند وجود تراکنش‌های خود را در یک بلاک خاص به راحتی بررسی کنند.

لایت نودها برای دستگاه‌هایی با محدودیت پهنای باند یا فضا، ایده‌آل هستند. استفاده از این نوع نود در کیف پول‌های دسکتاپ و موبایل بسیار رایج است. از آنجایی که آن‌ها نمی‌توانند اعتبارسنجی را انجام دهند، در نتیجه لایت نودها به فول نودها وابسته هستند.

ماینینگ نود

ماینینگ نودها در واقع از انواع فول نود هستند که یک کار اضافی را انجام می‌دهند، آن هم تولید بلاک است. همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، ماینینگ نودها به تجهیزات و نرم‌افزارهای تخصصی برای افزودن داده‌ها به بلاک چین نیاز دارند.

نودهای ماینینگ تراکنش‌های معلق را می‌گیرند و آن‌ها را همراه با اطلاعات دیگر برای تولید یک عدد، هش می‌کنند. اگر عدد کمتر از هدف تعیین شده توسط پروتکل باشد، بلاک معتبر است و می‌تواند به سایر فول نودها توزیع شود.

نکته قابل توجه این است که برای استخراج، بدون اتکا به شخص ثالث، ماینرها باید یک فول نود را به طور کامل اجرا کنند. در غیر این صورت، آن‌ها نمی‌توانند متوجه شوند که باید چه تراکنش‌هایی را در بلاک قرار دهند. اگر شرکت‌کننده‌ای بخواهد فرایند ماینینگ انجام دهد اما نخواهد از یک فول نود استفاده کند، می‌تواند به سروری متصل شود که اطلاعات مورد نیاز را به او می‌دهد. اگر در یک استخر استخراج می‌کنید (یعنی با همکاری با دیگران)، فقط یک نفر از شما باید یک فول نود را اجرا کند.

بیت کوین چیست

چگونه یک فول نود بیت کوین را اجرا کنیم؟

یک فول نود می‌تواند برای توسعه‌دهندگان، بازرگانان و کاربران نهایی بسیار سودمند باشد. اجرای نرم‌افزار Bitcoin Core بر روی سخت‌افزار خود به شما مزایای حریم خصوصی و امنیت کامل را می‌دهد و به طور کلی شبکه بیت کوین را تقویت می‌کند. با یک فول نود، دیگر برای تعامل با اکوسیستم به شخص دیگری متکی نخواهید بود.

اگر می‌خواهید بدانید که روند اجرای فول نود بیت کوین چیست، باید بگوییم که تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های بیت کوین، نودهای پلاگ اند پلی (plug-and-play nodes) را به کاربران ارائه می‌دهند. سخت‌افزار از پیش ساخته شده برای کاربر ارسال می‌شود که فقط باید آن را روشن کند تا دانلود بلاک چین آغاز شود. این کار می‌تواند برای کاربران غیر فنی بسیار راحت‌تر باشد. اما اغلب به طور قابل توجهی گران‌تر از نمونه‌ای خواهد بود که خودتان بسازید.

در بیشتر موارد، یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ قدیمی برای این کار کافی است. توصیه نمی‌شود که یک نود را در رایانه شخصی روزمره خود اجرا کنید. به این دلیل که ممکن است اجرای فول نود، سرعت آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بلاک چین به طور مداوم رشد می‌کند، از این رو باید مطمئن شوید که حافظه کافی برای دانلود کامل آن را دارید.

یک هارددیسک ۱ ترا بایتی برای چندین سال آینده شما کافی است. البته مشروط بر اینکه تغییر عمده‌ای در اندازه بلاک ایجاد نشود. سایر الزامات شامل ۲ گیگابایت رم (اکثر رایانه‌ها به طور پیش‌فرض بیش از این مقدار را دارند) و پهنای باند بسیار زیاد می‌باشد.

روش استخراج بیت کوین چیست؟

در روزهای اولیه بیت کوین، امکان ایجاد بلاک‌های جدید با لپ‌تاپ‌های معمولی فراهم بود. این سیستم در آن زمان ناشناخته بود، بنابراین رقابت کمی برای استخراج آن وجود داشت. از آنجایی که این فعالیت بسیار محدود بود، طبیعتا استخراج بیت کون به مراتب آسان‌تر بود. با افزایش نرخ هش شبکه، شرکت‌کنندگان برای ماندن در محیط رقابتی نیاز به ارتقاء تجهیزات داشتند. صنعت استخراج با گذر از انواع مختلف سخت‌افزار، سرانجام وارد دورانی شد که می‌توان آن را دوره مدارهای مجتمع خاص برنامه یا ای‌سیک (ASIC) نامید.

همان‌طور که از نام آن پیداست، این دستگاه‌ها با هدف خاصی ساخته شده‌اند و بسیار کارآمد هستند. اما فقط می‌توانند یک کار را انجام دهند. بنابراین، ای‌سیک ماینینگ در واقع یک کامپیوتر تخصصی است که به طور خاص، صرفا برای ماینینگ استفاده می‌شود. یک ASIC بیت کوین می‌تواند بیت کوین استخراج کند، اما نمی‌تواند سکه‌هایی را استخراج کند که از الگوریتم یکسانی استفاده نمی‌کنند.

بیت کوین چیست

اگر می‌خواهید بدانید که شرایط سرمایه‌گذاری در استخراج بیت کوین چیست، باید بگوییم که این کار امروزه به میزان سرمایه قابل توجه، نه تنها در سخت‌افزار بلکه در انرژی نیاز دارد. یک دستگاه ماینینگ خوب، بیش از ده تریلیون عملیات در ثانیه انجام می‌دهد. اگرچه ماینرهای ASIC بسیار کارآمد هستند، اما مقادیر زیادی برق مصرف می‌کنند. تا زمانی که به چندین دستگاه ماینینگ و برق ارزان دسترسی نداشته باشید، بعید است که با استخراج بیت کوین به سود برسید.

بسیاری از ASICها به همراه نرم‌افزار مخصوص به خود ارائه می‌شوند. محبوب‌ترین گزینه این است که ماینرهای خود را به سمت یک استخر استخراج هدایت و به کمک دیگران برای یافتن بلاک‌ها کار کنید. اگر موفق باشید، بخشی از پاداش بلاک متناسب با نرخی از هش که ارائه کرده‌اید را دریافت خواهید کرد. شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید که در این زمینه به تنهایی کار کنید.

استخراج بیت کوین چقدر طول می‌کشد؟

ارائه یک پاسخ یکسان به این سوال بسیار دشوار است. چرا که متغیرها و مولفه‌های متعددی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. اینکه چقدر سریع می‌توانید یک سکه استخراج کنید به میزان برق و نرخ هش قابل دسترسی شما بستگی دارد. شما همچنین باید هزینه‌های عملیات واقعی یک دستگاه ماینینگ را در نظر بگیرید. از طرفی برای دریافت ایده‌ای مشخص از درآمد حاصل از استخراج بیت کوین، توصیه می‌شود از یک ماشین حساب استخراج برای تخمین هزینه‌های مربوطه استفاده کنید.

چه کسانی می‌توانند در کد بیت کوین مشارکت داشته باشند؟

نرم‌افزار Bitcoin Core کاملا منبع باز است. به این معنی که هر کسی می‌تواند در کد نویسی آن مشارکت داشته باشد. می‌توانید ویژگی‌های جدیدی را بسازید و سپس آن‌ها را برای اضافه کردن آن‌ها به بیش از ۷۰۰۰۰ خط کد، پیشنهاد کنید. همچنین می‌توانید اشکالاتی که متوجه آن می‌شوید را گزارش کنید و یا اسناد را ترجمه و بهبود ببخشید. تغییرات در نرم‌افزار از طریق یک فرآیند بررسی دقیق انجام می‌شوند. از این گذشته، نرم‌افزاری که صدها میلیارد دلار ارزش دارد باید عاری از هر گونه آسیب‌پذیری باشد.

بیت کوین چیست

بیت کوین؛ پادشاه ارز‌های دیجیتال

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که کسی آن را کنترل نمی‌کند و تمامی افراد می‌توانند از آن به عنوان نوعی دارایی قابل سرمایه‌گذاری استفاده کنند. ارز دیجیتالی بیت کوین امکان ارسال پول به هر نقطه از دنیا را به‌سادگی و بدون توجه به مرزهای جغرافیایی و شبکه‌های بانکی برای تمامی افراد فراهم کرده است.

بیت کوین طی فرایندی که ماینینگ یا استخراج نام دارد، توسط ماینرها در شبکه استخراج می‌شود. ماینرها بیت کوین را در ازای برق مصرفی برای امن نگه‌داشتن شبکه و تایید تراکنش‌ها، دریافت می‌کنند. خالق بیت کوین فرد یا گروه ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو بوده است. این هویت ناشناس، در سال ۲۰۰۸ وایت پیپر معرفی بیت کوین را منتشر و در ابتدای ۲۰۰۹ اولین نسخه از نرم‌افزار بیت کوین را عرضه کرد. البته هویت ساتوشی همچنان به شکل یک معما باقی مانده است.

نوشتهٔ پیشین
موارد استفاده از بلاکچین | این فناوری نوین در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟
نوشتهٔ بعدی
تفاوت‌های بلاک چین و بیت کوین
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست