بازارسازان و بازارگردانان

بازارسازان و بازارگردان‌ها که هستند و چه نقشی در بازار رمزارز دارند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بازارسازان و بازارگردانان؛ بانفوذترین مهره‌های بازار ارز دیجیتال

بازارها از بازارسازان و بازارگردانان تشکیل شده‌اند. بازارسازان سفارش‌های خرید یا فروش که بلافاصله انجام نمی‌شوند را ایجاد می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌گویند «زمانی که قیمت بیت کوین (BTC) به ۱۵ هزار دلار رسید آن را می‌فروشند». این کار باعث ایجاد نقدینگی می‌شود. به این معنی که وقتی شرایط بیان‌شده برآورده شود، خرید یا فروش فوری بیت کوین برای دیگران آسان‌تر خواهد بود. افرادی که در بازارهای ارز دیجیتال فورا خرید یا فروش می‌کنند، بازارگردان نامیده می‌شوند. به عبارت دیگر، بازارگردانان سفارشات ایجادشده توسط بازارسازان را تکمیل می‌کنند. در نتیجه این افراد نقش مهمی در انجام معاملات رمز ارزها دارند و بانفوذترین مهره‌های بازار ارز دیجیتال به شمار می‌روند. از این رو در این مطلب با نقش مهم بازارسازان و بازارگردانان و وظایف هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

بازارسازان و بازارگردانان چه کسانی هستند؟

در هر نوع صرافی اعم از فارکس، سهام یا ارز دیجیتال، فروشندگان با خریداران به طور کامل در ارتباط هستند. در صورت نبودن این نقطه ارتباطی، باید پیشنهادات خود را برای معامله بیت کوین با اتریوم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و امیدوار باشید که کسی به خریدوفروش آن علاقه‌مند باشد.

what-are-makers-and-takers

هر شرکت‌کننده در بازار ارزهای دیجیتالی، حداقل در یکی از این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد. در واقع، به‌عنوان یک فعال بازار ارزهای دیجیتال، احتمالا در مرحله‌ای از انجام معاملات خود، حتی نیاز خواهید داشت تا در نقش بازارساز و بازارگردان عمل کنید. بازارسازان و بازارگردانان رگ حیات بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی هستند و وجود یا فقدان آن‌ها، صرافی‌های قوی را از صرافی‌های ضعیف متمایز می‌کند.

بیایید در مورد نقدینگی صحبت کنیم

قبل از اینکه بتوانیم به درستی در مورد نقش بازارسازان و بازارگردانان حرفی بزنیم، مهم است که در مورد نقدینگی صحبت کنیم. وقتی می‌شنوید که شخصی می‌گوید یک دارایی نقد است یا یک دارایی نقدینگی ندارد، او در مورد اینکه چقدر راحت می‌توانید آن را بفروشید صحبت می‌کند.

یک اونس طلا یک دارایی با نقدینگی بسیار بالا است. زیرا می‌توان آن را به راحتی در مدت‌زمان کوتاهی با پول نقد معامله کرد. اما به طور مثال مجسمه ده متری مدیرعامل بایننس که سوار بر گاو است یک دارایی غیر نقد (نقدینگی پایین) است. اگرچه این مجسمه در باغ هر کسی عالی به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که افراد بسیار کمی به چنین دارایی علاقه‌مند هستند.

یک ایده مرتبط اما کمی متفاوت ایده نقدینگی بازار است. بازار نقدینگی، بازاری است که در آن می‌توانید دارایی‌ها را به راحتی با ارزش منصفانه بخرید و بفروشید. به این دلیل که تقاضای بسیار زیادی از سوی کسانی که می‌خواهند این دارایی را به دست آورند و عرضه بالایی از جانب کسانی که می‌خواهند آن را بفروشند وجود دارد.

what-are-makers-and-takers

خریداران و فروشندگان تمایل دارند با هم به توافق برسند. کمترین سفارش فروش (یا قیمت درخواستی) تقریبا با بالاترین سفارش خرید (یا قیمت پیشنهادی) برابر خواهد بود. در نتیجه، تفاوت بین بالاترین پیشنهاد و کمترین درخواست، کوچک خواهد بود. به هر حال، به این تفاوت اسپرد خرید-فروش می‌گویند.

بازار غیر نقدشونده هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارد. از این رو اگر بخواهید دارایی خود را بفروشید، در فروش آن به قیمت منصفانه با مشکل مواجه خواهید شد. زیرا تقاضای چندانی برای آن وجود ندارد. در نتیجه، بازارهای غیر نقدشونده اغلب دارای اسپرد خرید-فروش بسیار بالاتری هستند.

بازارسازان چه ویژگی‌هایی دارند؟

صرافی‌ها اغلب ارزش بازار یک دارایی را با دفتر سفارشات محاسبه و در آن تمام پیشنهادات خریدوفروش را از کاربران خود جمع‌آوری می‌کنند. ممکن است دستورالعملی را برای مثال خرید ۸۰۰ بیت کوین با قیمت ۴۰۰۰ دلار را ارسال کنید. این درخواست به دفتر سفارشات شما اضافه می‌شود و زمانی که قیمت به ۴۰۰۰ دلار برسد معامله انجام می‌شود.

سفارش بازارسازان مانند آنچه توضیح داده شد باید به این صورت باشد که با افزودن آن به دفتر سفارشات، اهداف خود را قبل از موعد اعلام کنند. بازارساز هستید چرا که در واقع بازار را «ساخته‌اید». صرافی مانند یک فروشگاه مواد غذایی است که برای قرار دادن کالاها در قفسه‌ها هزینه‌ای از افراد دریافت می‌کند و شما فردی هستید که موجودی خود را افزایش می‌دهید.

what-are-makers-and-takers

معمولا معامله‌گران و موسسات بزرگ نقش بازارسازان را بر عهده می‌گیرند. از طرف دیگر، معامله‌گران کوچک می‌توانند به سادگی با قرار دادن انواع سفارش‌هایی که فورا اجرا نمی‌شوند، به تنهایی بازارسازی کنند. توجه داشته باشید که استفاده از سفارشات محدود به معنی یک سفارش سازنده نخواهد بود. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که سفارش شما قبل از تکمیل به دفتر سفارشات می‌رود، هنگام ثبت سفارش، گزینه «فقط ارسال» را انتخاب کنید.

بازارگردانان چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای درک بهتر تمایز بازارسازان و بازارگردانان، اگر همان مثال فروشگاه را ادامه دهیم، مطمئنا شما دارایی خود را در قفسه‌ها قرار می‌دهید تا کسی بیاید و آن را بخرد. این شخص خریدار همان بازارگردان است. با این حال، به جای اینکه قوطی‌های لوبیا را از فروشگاه ببرند، دارایی نقد شما را خریداری می‌کنند.

شایان ذکر است که با ایجاد یک پیشنهاد در دفتر سفارش، نقدینگی دارایی را افزایش خواهید داد. به این دلیل که خرید یا فروش را برای کاربران آسان‌تر می‌کنید. از سوی دیگر، بازارگردان بخشی از آن نقدینگی را با سفارش بازار به‌عنوان دستورالعملی برای خرید یا فروش به قیمت فعلی بازار، از بین می‌برد. هنگامی که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، سفارشات موجود در دفترچه سفارش بلافاصله تکمیل می‌شوند.

اگر تا به حال سفارش بازاری را در بایننس یا صرافی ارزهای دیجیتال دیگری برای معامله انجام داده‌اید، می‌توان بگویید که در نقش یک بازارگردان عمل کرده‌اید. اما توجه داشته باشید که شما می‌توانید با استفاده از سفارشات محدود نیز یک بازارگردان باشید. در واقع مساله این است که شما هر زمان که سفارش شخص دیگری را تکمیل می‌کنید، در واقع یک بازارگردان به شمار می‌روید.

کارمزد بازارسازان و بازارگردانان

بسیاری از صرافی‌ها بخش قابل توجهی از درآمد خود را با دریافت کارمزد معاملاتی از کاربران از جمله بازارسازان و بازارگردانان به دست می‌آورند. این بدان معناست که هر زمان که سفارشی را ایجاد می‌کنید و آن را اجرا می‌کنید، مبلغ کمی را به‌عنوان کارمزد پرداخت می‌کنید. اما این مقدار از یک صرافی به صرافی دیگر متفاوت است و همچنین ممکن است بسته به اندازه و نقش معاملاتی شما متفاوت باشد.

what-are-makers-and-takers

به طور کلی، به بازارسازان تخفیفات متعددی پیشنهاد می‌شود. چرا که آن‌ها نقدینگی را به معاملات اضافه می‌کنند. در نتیجه بسیاری از معامله‌گران آینده‌نگر، به این پلت فرم و نقدینگی بالای آن نگاه می‌کنند، و خواستار انجام معامله در این صرافی هستند. به هر حال، چنین حوزه‌ای فریبنده‌تر از حوزه‌ای با نقدینگی کمتر خواهد بود. زیرا در آن معاملات آسان‌تر انجام می‌شوند. در بسیاری از موارد، بازارگردانان کارمزدهای بالاتری نسبت به بازارسازان می‌پردازند. زیرا این افراد نمی‌توانند میزان نقدینگی را که بازارسازان ارائه می‌دهند را عرضه کنند.

معاملات موفق در بازارهای مالی با شناخت بازارسازان و بازارگردانان

به طور خلاصه بازارسازان، معامله‌گرانی هستند که سفارش‌ها را ایجاد می‌کنند و منتظر تکمیل آن‌ها هستند. در حالی که بازارگردانان افرادی هستند که سفارش‌های بازارسازان را تکمیل می‌کنند. نکته کلیدی در اینجا این است که بازارسازان نقدینگی ایجاد می‌کنند.

در صرافی‌هایی که از مدل بازارساز و بازارگردان استفاده می‌کنند، بازارسازان برای جذابیت این پلت فرم به‌عنوان یک مکان معاملاتی بسیار ضروری هستند. به طور کلی، صرافی‌ها از بازارسازان کارمزد کمتری می‌گیرند. زیرا این افراد نقدینگی ایجاد می‌کنند. در مقابل، بازارگردانان از این نقدینگی برای خرید یا فروش آسان دارایی‌ها استفاده می‌کنند. اما اغلب برای این کار کارمزد بیشتری می‌پردازند.

نوشتهٔ پیشین
رمزارز چیست | تاثیر کریپتو بر دنیای بازارهای مالی
نوشتهٔ بعدی
مدیریت ریسک در بازار رمزارز | راهکاری برای حفظ سرمایه
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست