مدیریت ریسک در بازار رمزارز

مدیریت ریسک در بازار رمزارز | راهکاری برای حفظ سرمایه

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عملکرد بهتر و سودآوری با یادگیری اصول مدیریت ریسک در بازار رمزارز

هیچ جایگاه همیشه برنده‌ای در بازارهای مالی جهانی وجود ندارد. از این رو معامله‌گران موفق در این بازارها، افرادی هستند که چندین شکست را تجربه کرده‌اند و اکنون به درستی می‌توانند خطرات در بازار رمزارز را مدیریت کنند. ذاتی پرریسک دارند. البته تقریبا هیچ سرمایه‌گذاری مطمئن و بدون ریسکی در بازارهای مالی وجود ندارد. اما امکان مدیریت ریسک در این بازار وجود دارد. لازمه تلاش در این زمینه، آگاهی و شناخت اصول مدیریت ریسک در بازار رمزارز است تا فعالان این بازارها بتوانند سرمایه خود را حفظ کنند و در عین حال عملکرد بهتر و سودآوری بیشتری داشته باشند. در این مطلب با مفهوم مدیریت ریسک و استراتژی‌های رایج این تکنیک در بازار رمزارز آشنا می‌شویم.

مدیریت ریسک در بازار رمزارز چیست؟

ما دائما در طول زندگی خود، چه در حین انجام کارهای ساده (مانند رانندگی) یا در هنگام تهیه بیمه جدید در حال مدیریت خطرات هستیم. از این رو مدیریت ریسک، در اصل استراتژی و تکنیکی برای ارزیابی و واکنش به خطرات است. بسیاری از ما به طور ناخودآگاه خطرات را در طول فعالیت‌های روزمره مدیریت می‌کنیم. اما وقتی نوبت به بازارهای مالی و مدیریت بازرگانی و تجاری می‌رسد، ارزیابی ریسک‌ها یک عمل بسیار مهم و آگاهانه است.

مدیریت ریسک در بازار رمزارز

در علم اقتصاد، مدیریت ریسک را چارچوبی در نظر می‌گیریم که روش رویارویی با ریسک‌های مالی ذاتی یک شرکت یا سرمایه‌گذار را برای انواع کسب‌وکارها تعریف می‌کند. برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، این چارچوب ممکن است شامل مدیریت چندین طبقه دارایی، مانند ارزهای دیجیتال، فارکس، کالاها، سهام، شاخص‌ها و املاک و مستغلات باشد. از این رو مدیریت ریسک در بازار رمزارز همان چارچوب ذکرشده اما در زمینه ارزهای دیجیتال است.

مدیریت ریسک در بازار رمزارز چگونه عمل می‌کند؟

به طور معمول، فرآیند مدیریت ریسک در بازار رمزارز شامل پنج مرحله کلی از جمله تعیین اهداف، شناسایی ریسک‌ها، ارزیابی ریسک، تعریف پاسخ‌ها و نظارت بر آن‌ها می‌باشد. با این حال، این مراحل ممکن است بسته به زمینه فعالیت در بازارهای مختلف به طور قابل توجهی تغییر کنند که عبارت‌اند از:

  • تعیین اهداف: اولین قدم این است که اهداف اصلی را مشخص کنید. این اهداف اغلب به توان ریسک‌پذیری شرکت یا فرد مربوط می‌شود. به این معنی که چقدر حاضرند برای حرکت به سمت اهداف خود ریسک کنند
  • شناسایی ریسک: مرحله دوم شامل شناسایی و تعریف خطرات بالقوه است. هدف آن تشخیص و افشای انواع رویدادهایی است که می‌توانند اثرات منفی ایجاد کنند. در محیط کسب‌وکار، این مرحله همچنین اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که به طور مستقیم با ریسک‌های مالی مرتبط نیستند
  • ارزیابی ریسک: پس از شناسایی ریسک‌ها، گام بعدی ارزیابی فراوانی و شدت مورد انتظار از آن‌ها است. سپس ریسک‌ها به ترتیب اهمیت رتبه‌بندی می‌شوند که این کار ایجاد یا اتخاذ یک پاسخ مناسب را تسهیل می‌کند
  • تعریف پاسخ‌ها: مرحله چهارم، تعریف پاسخ برای هر نوع ریسک با توجه به سطح اهمیت آن‌ها است. از طرفی این کار اقداماتی که باید در صورت وقوع یک رویداد ناگوار انجام شوند را تعیین می‌کند
  • نظارت: مرحله نهایی یک استراتژی مدیریت ریسک، نظارت بر کارایی این استراتژی در پاسخ به رویدادها است. این کار اغلب به جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل مداوم داده‌ها نیاز دارد

مدیریت ریسک در بازار رمزارز

مدیریت ریسک‌های مالی

دلایل متعددی وجود دارند که چرا یک استراتژی یا انجام معاملات ممکن است ناموفق باشد. برای مثال، یک معامله‌گر می‌تواند به این دلیل که بازار برخلاف موقعیت قرارداد آتی او حرکت می‌کند یا این که احساساتی می‌شود و در نهایت به دلیل وحشت زیاد سرمایه خود را می‌فروشد، ضرر ‌کند.

واکنش‌های احساسی اغلب باعث می‌شوند که معامله‌گران استراتژی اولیه خود را نادیده بگیرند یا از آن دست بکشند. این امر به‌ویژه در بازارهای نزولی و دوره‌های تسلیم قابل توجه است. در بازارهای مالی، بیشتر مردم موافق هستند که داشتن یک استراتژی مدیریت ریسک مناسب به موفقیت آن‌ها کمک می‌کند که در عمل می‌تواند به سادگی تنظیم و ثبت سفارشات حد ضرر یا حد سود باشد.

یک استراتژی معاملاتی قوی باید مجموعه‌ای واضح از اقدامات ممکن را ارائه دهد. به این معنی که معامله‌گران می‌توانند آمادگی بیشتری برای مقابله با انواع موقعیت‌ها داشته باشند. با این حال همان‌طور که گفته شد، راه‌های متعددی برای مدیریت ریسک در بازار رمزارز وجود دارند و در حالت ایده‌آل، این استراتژی‌ها باید به طور مداوم بازنگری و تطبیق داده شوند.

انواع ریسک‌های مالی در بازار رمزارز

مدیریت ریسک در بازار رمزارز بر روی جنبه‌های مختلفی از انواع ریسک مالی تمرکز دارد. در زیر چند نمونه از ریسک‌های مالی، همراه با توضیح کوتاهی در مورد اینکه افراد چگونه می‌توانند این خطرات را کاهش دهند، آورده شده است که عبارت‌اند از:

  • ریسک بازار: با تنظیم سفارشات حد ضرر در هر معامله می‌توان ریسک بازار را به حداقل رساند تا موقعیت‌ها به طور خودکار قبل از متحمل شدن ضررهای بزرگ‌تر بسته شوند
  • ریسک نقدینگی: این ریسک با معامله در بازارهایی با حجم معاملات بالا قابل کاهش است. معمولا دارایی‌هایی با ارزش بازار بالا تمایل به نقدشوندگی بیشتری دارند
  • ریسک اعتباری: این ریسک می‌تواند با تجارت از طریق یک صرافی قابل اعتماد کاهش داده شود تا خریداران و فروشندگان نیازی به اعتماد به یکدیگر نداشته باشند
  • ریسک عملیاتی: سرمایه‌گذاران می‌توانند ریسک‌های عملیاتی را با تنوع بخشیدن به پورتفولیو خود کاهش دهند و از قرار گرفتن در معرض یک پروژه یا شرکت واحد جلوگیری کنند. آن‌ها همچنین ممکن است تحقیقاتی را برای یافتن شرکت‌هایی انجام دهند که احتمال نقص‌های عملیاتی در آن‌ها کمتر است
  • ریسک سیستمیک: این ریسک را همچنین می‌توان با تنوع سبد سهام کاهش داد. اما در این مورد، تنوع باید شامل پروژه‌هایی با پیشنهادات متمایز یا شرکت‌هایی از صنایع مختلف باشد

مدیریت ریسک در بازار رمزارز

استراتژی‌های رایج مدیریت ریسک

هیچ راه و روش مشخصی برای رویکرد مدیریت ریسک در بازار رمزارز وجود ندارد. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اغلب از ترکیبی از ابزارها و استراتژی‌های مدیریت ریسک برای افزایش شانس خود برای رشد سبد سهام خود استفاده می‌کنند. از این رو در ادامه با چند نمونه از استراتژی‌هایی که معامله‌گران برای کاهش ریسک در بازار رمزارز استفاده می‌کنند آشنا می‌شویم

قانون معاملات یک درصد

قانون معاملات یک درصد (1% trading rule) (یا قانون ریسک یک درصد) روشی است که معامله‌گران برای محدود کردن ضرر به حداکثر 1% از سرمایه خود، در هر معامله استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند با 1% از پورتفولیو (سبد سهام) خود در هر معامله یا با یک سفارش بزرگ‌تر با حد ضرر معادل 1% از ارزش پورتفولیو خود معامله کنند. قانون معاملات یک درصد معمولا توسط معامله‌گران روزانه استفاده می‌شود، اما می‌تواند به معامله‌گران نوسانی نیز کمک بسیار زیادی کند.

در حالی که این اصل، یک قانون کلی است، برخی از معامله‌گران این مقدار را با توجه به عوامل دیگری مانند اندازه حساب و ریسک‌پذیری فردی تنظیم می‌کنند. برای مثال، شخصی با حساب بزرگ‌تر و ریسک‌پذیری محافظه‌کارانه ممکن است ریسک خود را در هر معامله به درصد کمتری محدود کند.

سفارشات حد سود و ضرر

سفارشات توقف یا حد ضرر به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا زمانی که معامله اشتباه می‌شود، میزان ضرر را محدود کنند. سفارش‌های حد سود تضمین می‌کنند که وقتی معامله به خوبی پیش می‌رود، سود را برداشت می‌کنند. در حالت ایده‌آل، قیمت‌های توقف ضرر و برداشت سود باید قبل از ورود به یک موقعیت تعریف و سفارش‌ها باید به محض باز شدن معامله تنظیم شوند.

در این استراتژی مدیریت ریسک در بازار رمزارز، دانستن زمان کاهش زیان ضروری است، به‌خصوص در یک بازار بی‌ثبات که قیمت‌ها می‌توانند به سرعت سقوط کنند. همچنین برنامه‌ریزی یک استراتژی خروج مناسب از تصمیم‌گیری ضعیف ناشی از معاملات هیجانی جلوگیری می‌کند. تعیین حدود ضرر و سود نیز برای محاسبه نسبت ریسک به پاداش هر معامله ضروری هستند.

مدیریت ریسک در بازار رمزارز

هج کردن

هج کردن (Hedging) از دیگر استراتژی‌های مدیریت ریسک در بازار رمزارز است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک مالی از آن استفاده می‌کنند. این رویکرد شامل گرفتن دو موقعیت است که یکدیگر را جبران می‌کنند. به بیان ساده، معامله‌گران می‌توانند با انجام یک معامله مخالف با اندازه مشابه یا مساوی، یک معامله را پوشش دهند.

ممکن است واردکردن موقعیت‌ها در جهت‌های مخالف غیرقابل تصور به نظر برسد. اما اگر به‌درستی انجام شود، هج کردن می‌تواند تاثیرات یک حرکت بازار را کاهش دهد. به‌عنوان مثال، تصور کنید که بیت کوین دارید و آن را در یک کیف پول شخصی نگه می‌دارید. اگر بازار وارد یک روند نزولی شد، می‌توانید برای جبران موقعیت لانگ خود بدون نیاز به جابجایی بیت کوین، یک موقعیت کوتاه بگیرید. این همان چیزی است که ما آن را استراتژی خنثی بازار می‌نامیم.

تنوع بخشیدن به دارایی‌ها

به قول قدیمی‌ها نباید همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد قرار دهید. به عبارت دیگر، سبد سهام خود را متنوع کنید. در تئوری، یک سبد دارای تنوع مناسب در مقایسه با یک سبد که تنها از یک دارایی تشکیل شده است در برابر زیان‌های هنگفت ایمن‌تر می‌باشد. اگر یک دارایی رمزنگاری را در یک سبد متنوع نگهداری کنید، حداکثر خسارتی که در صورت کاهش قیمت آن دریافت خواهید کرد درصدی از سبد سهام شما است. برعکس، اگر پورتفولیو شما به طور کامل از یک دارایی تشکیل شده باشد، به طور بالقوه حتی ممکن است 100 درصد از ارزش سبد سهام خود را از دست بدهید.

مدیریت ریسک در بازار رمزارز

نسبت ریسک به پاداش

نسبت ریسک به پاداش تکنیکی برای مدیریت ریسک در بازار رمزارز است و ریسکی را که معامله‌گر متحمل می‌شود نسبت به پاداش بالقوه محاسبه می‌کند. برای محاسبه نسبت ریسک به پاداش معامله‌ای که در نظر دارید، به سادگی ضرر احتمالی را بر سود احتمالی تقسیم کنید. بنابراین اگر حد ضرر شما ۵ درصد و هدف شما سود ۱۵ درصد باشد، نسبت ریسک به پاداش شما یک‌سوم (33 درصد) خواهد بود، به این معنی که سود بالقوه سه برابر بیشتر از ریسک است.

مدیریت ریسک در بازار رمزارز؛ استراتژی برتر برای جلوگیری از ضررهای مالی

قبل از ایجاد یک موقعیت معاملاتی یا تخصیص سرمایه به یک سبد، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید از استراتژی‌های مدیریت ریسک در بازار رمزارز استفاده کنند. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که نمی‌توان به طور کامل از خطرات مالی اجتناب کرد.

به طور کلی مدیریت ریسک، روش مواجهه با خطرات را تعریف می‌کند، اما صرفا به معنی اجتناب کامل از ریسک نیست. این رویکرد همچنین نوعی تفکر استراتژیک است تا فعالان بازارهای مالی بتوانند خطرات اجتناب‌ناپذیر را به کارآمدترین شکل ممکن مدیریت کنند. به عبارت دیگر، مدیریت ریسک به شناسایی، ارزیابی و نظارت بر ریسک‌ها با توجه به بازار نیز مربوط می‌شود. هدف اصلی فرآیند مدیریت ریسک، ارزیابی نسبت ریسک به پاداش است تا بتوانیم مطلوب‌ترین موقعیت‌ها را اولویت‌بندی کنیم.

نوشتهٔ پیشین
بازارسازان و بازارگردان‌ها که هستند و چه نقشی در بازار رمزارز دارند؟
نوشتهٔ بعدی
تاریخچه رمزنگاری | درک سازوکار رمز ارزها و شبکه بلاک چین
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست