بلاک چین و کریپتو

بلاک چین و کریپتو | همه‌ چیز درباره بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در آن

زمان مطالعه: 11 دقیقه
آموزشیبلاک چیندنیای رمزارز

به دنیای بلاک چین و کریپتو خوش‌ آمدید

دنیای امروز، دنیای دیجیتال است. جمله‌ای که شاید در اخبار یا شبکه‌های اجتماعی آن را بسیار زیاد شنیده باشید. می‌توان گفت که این جمله به‌صورت دقیق دنیای بازارهای مالی و کسب‌وکارهای امروزی را توصیف می‌کند. دیجیتالی شدن بسیاری از امور در دنیای امروز، به بازارهای مالی نیز سرایت پیدا کرده است. اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مالی مدرن باشید، حتما با دنیای بلاک چین و کریپتو آشنایی دارد. اگر هم از این بخش از اقتصاد دیجیتال بی‌خبر هستید، باید بگوییم که هنوز فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی با بلاک چین و کریپتو برای شما وجود دارد.

بلاک چین و کریپتو از مدرن‌ترین مفاهیم اقتصاد دیجیتال هستند. البته هر دو این مفاهیم، یکدیگر را تکمیل می‌کنند. به عبارت دیگر، بلاک چین بدون کریپتوکارنسی مفهومی نخواهد داشت. به همین خاطر اگر می‌خواهید در بازار رمزارزها فعالیت داشته باشید و به سودهای بسیار مناسب برسید، در ابتدا باید با این دو مفهوم آشنا شوید. در این مطلب همه چیز را درباره بلاک چین و کریپتو یاد می‌گیریم.

بلاک چین و کریپتو

کریپتوکارنسی، ارز دیجیتال یا رمزارز چیست؟

برای این که با مفهوم بلاک چین و کریپتو آشنا شویم، در ابتدا باید این دو مفهوم را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم. کریپتوکارنسی، ارز دیجیتال یا رمزارز، درواقع یک ارز رمزنگاری شده است که شباهت بسیار زیادی به پول نقد دارد. در واقع رمزارز همان شکل دیجیتالی پول است. شما می‌توانید با استفاده از ارزهای دیجیتال، هزینه غذا یا نوشیدنی دوستانتان را پرداخت کنید، یک جفت جوراب جدید برای خود بخرید، یا با استفاده از کریپتو برای تعطیلات پیش رو، پرواز و هتل رزرو کنید. از طرف دیگر به علت این که رمزارز، یک ارز دیجیتال است، شما می‌توانید رمزارزهای خود را برای دوستان یا خانواده‌تان در هر کجای دنیا ارسال کنید.

احتمالا الان تصور می‌کنید که جابه‌جایی رمزارزها نیز مانند جابه‌جایی پول از طریق کارت به کارت، خودپردازها یا درگاه‌های بانکی است. اما باید به شما بگوییم که این تصور کاملا غلط می‌باشد. چرا که درگاه‌های بانکی و به‌طور کلی تمام روش‌های سنتی انتقال پول فیزیکی، در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مختلفی هستند. این سازمان‌ها و نهادها، پول شما را نگهداری می‌کنند و شما باید از آن‌ها بخواهید که این پول را خرج کرده یا از طرف شما برای افراد دیگر ارسال کنند. درصورتی‌که فرایند جابه‌جایی رمزارز کاملا متفاوت با فرایند سنتی جابه‌جایی پول فیزیکی است.

تفاوت کریپتو با روش‌های سنتی بانک‌داری

در کریپتوکارنسی هیچ سازمانی وجود ندارد. بلکه شما، خانواده‌تان، دوستانتان و هزاران نفر دیگر هستید که با اجرای یک نرم‌افزار رایگان، خود به‌عنوان یک بانک عمل می‌کنید. کامپیوتر شما به کامپیوتر طرف مقابل به‌صورت مستقیم متصل می‌شود تا انجام تراکنش‌های صورت گیرد. درواقع تمام فرایند جابه‌جایی رمزارز بدون واسطه و نظارت هیچ سازمان یا نهادی انجام می‌شود.

شما برای این که بتوانید از کریپتو استفاده کنید، به ثبت‌ نام در هیچ وب‌سایت یا سازمانی نیاز نخواهید داشت. قرار نیست که مشخصات فردی خود مانند کارت ملی یا شناسنامه را در اختیار بانک یا هر سازمان دیگری قرار دهید و می‌توانید به‌صورت کاملا ناشناس، فعالیت‌های مالی گسترده‌ای داشته باشید. برای این کار تنها کافی است تا هزاران برنامه موجود در زمینه بلاک چین و کریپتو را روی تلفن هوشمند خود دانلود کرده و سپس در عرض چند دقیقه به ارسال و دریافت رمزارز مشغول شوید.

مفهوم ارز رمزنگاری شده به چه معنا است؟

احتمالا برای شما این سوال پیش آمده است که کریپتوکارنسی یا ارز رمزنگاری شده دقیقا چه مفهومی دارد؟ و چرا به ارزهای دیجیتال، رمزارز نیز گفته می‌شود؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که واژه کریپتوکارنسی از ترکیب دو واژه کریپتوگرافی (cryptography) و کارنسی (currency) تشکیل شده است. کریپتوگرافی به معنای رمزنگاری و کارنسی نیز به معنای ارز است. در رمزنگاری ارزها، ما از ریاضیات بسیار پیشرفته برای تامین امنیت دارایی‌ها و وجوه خود استفاده می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که در دنیای بلاک چین و کریپتو، هیچ شخصی نمی‌تواند دارایی‌های ما را خرج کند.

بلاک چین و کریپتو

باید اشاره کرد که شما به انجام هیچ‌گونه عملیات ریاضی پیشرفته‌ای نیاز نخواهید داشت. چرا که اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها، تمام مراحل سخت رمزنگاری ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند و شما در هنگام چرخیدن در دنیای بلاک چین و کریپتو، اصلا متوجه نمی‌شوید که در زیر این دنیا چه خبر است.

چرا کریپتو در دنیای امروز مهم است؟

در دنیای جادویی بلاک چین و کریپتو، پول دیجیتال در اختیار هیچ شخص، نهاد یا سازمانی نیست. از طرف دیگر از ریاضیات پیشرفته برای تامین امنیت سیستم آن استفاده می‌شود. تا اینجا همه چیز خوب، مدرن و کاربردی به نظر می‌رسد. اما سوال اینجاست که وقتی نرم‌افزارها و روش‌های بسیار متنوع سنتی برای پرداخت تراکنش‌های وجود دارند، چرا باید به سراغ بلاک چین و کریپتو برای این کار رفت؟ آیا انجام تراکنش‌ها با ارزهای دیجیتال مزایای خاصی دارد؟ یا این که صرفا هزینه انجام تراکنش‌ها و پرداخت هزینه‌ها با رمزارزها پایین‌تر است؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که بلاک چین و کریپتو، پاسخی از جنس تکنولوژی به مشکلات بسیار زیاد تراکنش‌های مالی در دنیای غیر دیجیتال است.

به‌طور کلی، کارشناسان معتقد هستند که برای هر مشکل یا عیبی که از جنس فناوری است، شما باید پاسخ یا راه‌حلی از جنس فناوری ارائه دهید. بلاک چین و کریپتو دقیقا برای رفع مشکلات موجود در سیستم بانکی و تراکنش‌ها معرفی شدند. با توجه به موفق بودن این دو مفهوم به‌عنوان یک راه‌حل، بلاک چین و کریپتوکارنسی توانستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، محبوبیت بسیار زیادی کسب کنند. در ادامه با دلایل اهمیت استفاده از رمزارزها در دنیای امروز آشنا می‌شویم.

برای استفاده از رمزارزها به اجازه هیچ نهاد یا شخصی نیاز ندارید

یکی از مشکلات بسیار بزرگ سیستم‌های بانک‌داری سنتی این است که این بانک‌ها یا بسیاری از نهادهای دیگر، مانند اداره مالیات، قوه قضاییه و … می‌توانند حساب بانکی شما را مسدود کرده یا شما را ممنوع‌المعامله کنند. حساب‌های بانکی بسیاری از افراد به دلیل بدهی‌های مالیاتی در ایران مسدود می‌شود و آن‌ها نمی‌توانند دیگر تراکنش‌های خود را انجام دهند. درصورتی‌که این مشکل در دنیای بلاک چین و کریپتو به‌طور کلی وجود ندارد. چرا که در دنیای رمزارزها، هیچ شخص، نهاد یا سازمانی نمی‌تواند حساب شما را ببندد یا شما را ممنوع‌المعامله کند. به همین خاطر شما می‌توانید به خیال راحت، هزینه تراکنش‌های خود را با استفاده از انواع رمزارزها پرداخت کنید.

بلاک چین و کریپتو

هرچند که بلاک چین و کریپتو محدودیت بسیار کمی در زمینه قوانین  پرداخت و احراز هویت کاربران دارند. اما نمی‌توان گفت که در دنیای بلاک چین و کریپتو هیچ محدودیتی وجود ندارد. برای مثال، بسیاری از کاربران ایرانی به علت تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توانند در صرافی‌های مشهور رمزارز مانند بایننس فعالیت مالی داشته باشند و حساب کاربری آن‌ها مسدود می‌شود. در نهایت باید گفت که بلاک چین و کریپتو، تنها نسبت به سیستم بانکی و معاملاتی سنتی محدودیت کم‌تری دارند و به‌طور کلی بدون محدودیت و قانون نیستند.

رمزارزها غیر قابل سانسور و هک هستند

شاید تصور کنید که بلاک چین و کریپتو به علت دیجیتالی بودن، ریسک بالایی در زمینه هک شدن و سانسور دارند. اما باید به شما بگوییم که به علت استفاده از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین پروتکل‌ها، رمزارزها غیر قابل سانسور و هک هستند. البته استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد. برای مثال برخی از رمزارزها طی سال‌های اخیر تحت حملات هکرها قرار گرفتند و زیرساخت‌ها آن‌ها هک شد. اما بیشتر رمزارزهای مشهور دنیای کریپتو، مانند بیت کوین یا اتریوم، در برابر هک و سانسور کاملا مقاوم هستند. به همین خاطر حتما قبل از سرمایه‌گذاری روی یک رمزارز، باید از امنیت شبکه و زیرساخت‌های آن مطمئن شد.

به علت فراگیر شدن بلاک چین و کریپتو، هرروزه صدها پروژه جدید کریپتوکارنسی معرفی و عرضه می‌شوند که بسیاری از آن‌ها شبکه و سازمانی نامعتبر دارند. عموما رمزارزهایی که در صرافی‌های مشهور دنیا مانند بایننس لیست شده‌اند، رمزارزهایی قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آیند و شما می‌توانید با خیال راحت روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

استفاده از رمزارزها برای پرداخت تراکنش‌ها، ارزان و سریع است

اگر از روش‌های پرداخت جابه‌جایی سنتی پول استفاده کرده باشید، حتما می‌دانید که برخی از این روش‌ها هزینه بسیار زیادی دارند. به‌خصوص اگر بخواهید از ایران، به کشورهای خارجی پول منتقل کنید. چرا که برای عبور از تحریم‌ها، شما باید کارمزد زیادی به صرافی‌ها پرداخت کنید. از طرف دیگر به علت تحریم‌های بین‌المللی، امکان انتقال آسان پول به حساب‌های خارج از کشور یا پرداخت تراکنش‌های سرویس‌های غیر ایرانی ممکن نیست. درصورتی‌که یکی از مهم‌ترین مزایای دنیای بلاک چین و کریپتو، ارزان و آسان بودن پرداخت هزینه تراکنش‌ها و یا جابه‌جایی رمزارز است.

شما با کم‌ترین کارمزد می‌توانید حجم بالایی از رمزارز را برای خانواده یا دوستان خود در هر نقطه از دنیا ارسال کنید. آن‌ها نیز می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما رمزارز ارسال کنند. برای این کار تنها کافی است تا آدرس کیف پول دیجیتال یکدیگر را داشته باشید. باید اشاره کرد که امکان پرداخت هزینه سرویس‌ها یا خدمات شرکت‌های خارجی نیز با رمزارز ممکن است. برای مثال شما می‌خواهید اشتراک یک سرویس اینترنتی خارجی را از داخل ایران خریداری کنید. این کار با پرداخت رمزارز به‌آسانی و بدون نیاز به حساب بانکی در خارج کشور ممکن خواهد بود.

بلاک چین و کریپتو

هزاران رمزارز در دنیای کریپتو وجود دارند

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که رمزارز به معنای یک پول دیجیتال واحد است. درصورتی‌که این تصور کاملا غلط می‌باشد. چرا که در دنیای بلاک چین و کریپتو، هزاران رمزارز وجود دارد که از هر نظر با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از این رمزارزها مانند اتریوم، بیت کوین، شیبا، دوج کوین و بایننس کوین، شهرت بیشتری نسبت به رمزارزهای دیگر دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، در حال حاضر بیش از هشت هزار رمزارز در صرافی‌های معتبر دنیا لیست شده‌اند و هزاران رمزارز دیگر هنوز وارد لیست صرافی‌های نشده‌اند.

بیت کوین؛ پادشاه دنیای بلاک چین و کریپتو

قطعا در صحبت‌های دوستان و اعضای خانواده خود نام بیت کوین را شنیده‌اید. وقتی صحبت از دنیای بلاک چین و کریپتو می‌شود، نمی‌توان بیت کوین را نادیده گرفت. اولین رمزارز و به عبارت دیگر پادشاه دنیای بلاک چین و کریپتوکارنسی. رمزارزی که در حال حاضر باارزش‌ترین ارز دیجیتال به‌شمار می‌آید و روند قیمتی بازار کریپتوکارنسی به‌شدت به ارزش آن وابسته است.

شاید تعجب کنید که تا به امروز، هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که چه کسی بیت کوین را اختراع کرده است. تنها اطلاعات ما از مخترع و بنیان‌گذار بیت کوین، یک اسم مستعار به نام ساتوشی ناکاماتو می‌باشد. این اسم مستعار می‌توان نشان یک فرد تنها، گروهی از برنامه‌نویسان، دولت مخفی یا حتی مطابق با تئوری‌های عجیب‌وغریب، نشان یک گروه بیگانه باشد. ساتوشی در سال 2008 یک سند نه صفحه‌ای منتشر کرد که در آن روش کار سیستم بیت کوین شرح داده می‌شد. ماه‌ها بعد و در سال 2009، ساتوشی نرم‌افزار بیت کوین را منتشر کرد.

بلاک چین و کریپتو

بیت کوین پایه بسیاری از رمزارزهای دیگر دنیای بلاک چین و کریپتو را فراهم کرد. برخی از این رمزارزها دارای یک نرم‌افزار مشترک با بیت کوین بودند و برخی دیگر عملکردی بسیار متفاوت داشتند. اما سوال مهم این است که چه تفاوتی میان تمام رمزارزها وجود دارد؟

با توجه به تعداد بسیار زیاد رمزارزها در دنیای بلاک چین و کریپتو، تهیه یک لیست از تمام رمزارزها ممکن است هفته‌ها طول بکشد. رمزارزها خصوصیات متفاوتی با یکدیگر دارند. برخی از آن‌ها سرعت پردازش تراکنش بالاتری دارند، برخی امنیتشان بیشتر است، برخی خصوصی‌تر هستند و برخی دیگر قابل برنامه‌ریزی هستند.

بلاک چین؛ یک پایگاه داده مدرن بر پایه WEB 3.0

بعد از بررسی مفهوم کریپتو در دنیای بلاک چین، حال نوبت به معرفی خود بلاک چین رسیده است. از اصطلاحات تکنولوژیکی پیچیده‌ای که بسیاری از افراد برای توصیف بلاک چین استفاده می‌کنند، اصلا نترسید و دچار ابهام نشوید. بلاک چین فقط یک پایگاه داده است. در واقع بلاک چین مفهوم پیچیده‌ای ندارد. چرا که شما می‌توانید با کمی تلاش، آن را در یک صفحه گسترده (spreadsheet) ایجاد کنید. البته قطعا تفاوت‌هایی میان پایگاه داده ساده شما با فناوری پیچیده بلاک چین وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بلاک چین‌ها با پایگاه‌های داده معمولی، پیوستگی آن‌ها است. به عبارت دیگر، شما در بلاک چین فقط می‌توانید اطلاعاتی را اضافه کنید و این امکان وجود ندارد که روی یک سلول کلیک کرده و اطلاعات اضافه شده از قبل را حذف کرده یا آن را به هر شکلی تغییر دهید. تفاوت دیگر در این است که هر ورودی (بلاک) در بلاک چین به‌صورت رمزنگاری شده با آخرین بلاک مرتبط است. به زبان ساده‌تر، هر ورودی جدید باید حاوی نوعی اثر انگشت دیجیتال (hash) ورودی قبلی باشد.

از آن‌جایی که هر اثر انگشت به اثر انگشت قبل از خود اشاره می‌کند، شما با زنجیره‌ای از ورودی‌ها یا بلاک‌ها روبه‌رو می‌شوید که به آن بلاک چین یا زنجیره بلوک‌ها گفته می‌شود. باید اشاره کرد که یک بلاک چین، تغییرناپذیر است. به عبارت دیگر اگر شما یک بلاک را تغییر دهید، اثر انگشت آن بلاک تغییر خواهد کرد و از آن‌جایی که این اثر انگشت در بلاک بعدی نیز وجود دارد، به‌صورت زنجیره‌وار اثر انگشت تمام بلوک‌ها تغییر می‌کند. در پایان، با ایجاد تغییرات در بلاک چین، با یک اثر دومینو روبه‌رو می‌شوید که هرگونه تغییر در آن برای تمام کاربران حاضر در بلاک چین قابل مشاهده است. در نهایت، شما نمی‌توانید اطلاعاتی را تغییر دهید، بدون این‌که تمام کاربران متوجه آن شوند.

انجام معامله یا ترید در بستر بلاک چین و کریپتو

همان‌طور که می‌دانید، در بسیاری از کشورها از جمله ایران، از بلاک چین و کریپتو استفاده می‌شود. اما بسیاری از افراد صرفا از حدس و گمان خود برای استفاده از بلاک چین و کریپتو اتکا می‌کنند. انجام معامله یا ترید به رویکردی کوتاه‌مدت برای تولید سود گفته می‌شود. معامله‌گران ممکن است به‌طور مداوم به یک پوزیشن ترید وارد و یا از آن خارج شوند. اما سوال بزرگ این است که آن‌ها چگونه می‌دانند که چه زمانی باید خارج و چه زمانی باید وارد یک پوزیشن شد.

بلاک چین و کریپتو

یکی از رایج‌ترین روش‌های درک بازار کریپتوکارنسی، استفاده از رویکردی به نام تجزیه و تحلیل فنی (TA) است. در این رویکرد، تحلیلگران فنی به تاریخ قیمت، نمودارها و دیگر داده‌های بازار ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنند تا موقعیت‌هایی را پیدا کنند که شانس خوبی برای کسب سود داشته باشند. شاید در حال حاضر به‌شدت مشتاق این باشید که ترید کردن در بلاک چین و کریپتو را آغاز کنید. از نظر فنی محدودیتی برای شما وجود ندارد و انجام معامله در این بازار آسان به نظر می‌رسد. اما مانند بسیاری از راهکارهای ارزشمند، ترید کردن بسیار دشوار است. زمان بسیار زیادی نیاز است تا شما به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شوید و بتوانید با انجام معامله در دنیای بلاک چین و کریپتو سود به دست آورید.

سرمایه‌گذاری در بلاک چین و کریپتو؛ زندگی خود را متحول کنید

سرمایه‌گذاران بر اساس قواعد سرمایه‌گذاری، همواره به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازارهای مالی هستند. برای مثال آن‌ها بررسی می‌کنند که یک شرکت چقدر سودسازی دارد. از طرف دیگر رمزارزها نیز یک نوع دارایی از نوع دیجیتال به‌شمار می‌آیند که می‌توان به آن‌ها به‌مانند دارایی‌های فیزیکی نگاه کرد.

برای مثال بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین از رویکرد HODL پیروی می‌کنند. در این رویکرد، سرمایه‌گذاران بیت کوین آن‌قدر به موفقیت این رمزارز اعتقاد دارند که نمی‌خواهند برای مدتی بسیار طولانی بیت کوین‌های خود را بفروشند. البته شما به‌عنوان یک تازه‌کار نباید به تفکرات سرمایه‌گذاران دیگر توجه کنید و رویکرد خود را در سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. باید اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در بلاک چین و کریپتو بسیار ساده و سریع است. شما حتی می‌توانید با 10 الی 15 دلار در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید و به سرمایه‌گذاری در حجم بالا نیازی نخواهید داشت.

درآمد غیر فعال؛ در هنگام خواب درآمد داشته باشید!

سرمایه‌گذاری و ترید در بلاک چین و کریپتو، گزینه‌هایی بسیار سودآور و جذاب به نظر می‌رسند. با این حال بسیاری از افراد زمان لازم برای سرمایه‌گذاری و ترید را ندارند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، اصلا نباید نگران باشید. چرا که گزینه‌های دیگری برای کسب سود از دنیای کریپتوکارنسی برای شما وجود دارد. همان‌طور که وارن بافت، یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران در تمام دوران گفت: “اگر در هنگام خواب راهی برای کسب درآمد پیدا نکنید، تا زمانی که بمیرید کار خواهید کرد.” درآمد منفعلانه یا غیر فعال یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای کسب سود در دنیای بلاک چین و کریپتو است.

بلاک چین و کریپتو

یکی از بهترین روش‌های درآمد منفعلانه یا غیر فعال، هولد کردن رمزارز برای دریافت رمزارزهای بیشتر است! برای مثال شما می‌توانید دارایی‌های خود را از طریق بلاک چین و کریپتو به افراد دیگر قرض دهید. در عوض این کار، افراد به شما هزینه‌ای مناسب پرداخت خواهند کرد. یکی دیگر از روش‌ها، روش ماین کردن بیت کوین است که احتمالا نام آن را بسیار شنید‌ه‌اید. هرچند که این روش نیز دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اما گزینه‌ای مناسب برای کسب درآمد غیر فعال از بلا‌ک چین و کریپتو است.

بلاک چین و کریپتو می‌توانند سطح درآمد شما را زیرورو کنند

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و انجام ترید، روش‌هایی مناسب برای کسب سود از دنیای مدرن کریپتوکارنسی است. اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سود بالا برسید، بلاک چین و کریپتو می‌توانند گزینه‌های رویایی برای شما باشند. با این دو مفهوم، جاده کوهستانی و خطرناک موفقیت، به یک آزادراه پهن تبدیل می‌شود. پس از کسب اطلاعات و تجربه، سرمایه‌گذاری و انجام ترید در کریپتوکارنسی را شروع کنید. هرچند که درآمدهای غیر فعال یا منفعلانه نیز می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای شما باشند.

نوشتهٔ بعدی
کلید عمومی | از اجزای ضروری امنیت دارایی‌های دیجیتال و معاملات ارزهای دیجیتال
اشتراک گذاری پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اشتراک گذاری پست
پست‌های مرتبط
فهرست